Sv: Min första bryggning
geandhei, eller om man är en riktig fuling kan man ta bort mappen beersmith i regedit så ska man enligt hörsägen börja om med en ny gratis månad
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Min första bryggning
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
geandhei, eller om man är en riktig fuling kan man ta bort mappen beersmith i regedit så ska man enligt hörsägen börja om med en ny gratis månad
jrm skrev:Koka upp den ljusa maltextrakt i 15L vatten och se till att extrakten löst sig ordentligt.
Sen kastar du i 25 gramm Saaz som smakhumle och låter koka 10-12 min.
i med burken med Coopers extrakt och rör om så det fördelar sig jämt.
Kaster i ytterligare 25 gramm Saaz som aromhumle och börjar kyla din vört.I jäshinken blandar du kokt, kylt vatten i så du har ca: 25L liter med OG på 1.052: Luftar vörten ordentligt och har i din jäst. Se ev. också http://humle.se/library/extraktbryggning.html
Va! 15liter vatten??????
Hur ser era kastruller ut. jag tycker att jag har en stor kastrull som rymmer närmre 10l
om du finns i Hudik, så knalla upp på Dollar Store, där finns 15 L grytor av märket Kökskungen för 350 polletter, bra kvalitet också, har kylt med dem i badkaret tidigare och de har inte slagit sej i botten.
tack det ska jag göra. Tänker även leta efter saftkokningsutrustning på loppisar och auktioner mm.
60 liter. Herrejävlar Hur fan får den plats på spisen.
Jag har återlämnad spisen till sambon och ryckt ut i garaget med ett gasolkök. Det är mycket lugnare :-)
Iaf så drog jag igång prossessen idag....
Så nu är jag förväntansfull. Om två veckor tappar jag om ölet för klarning.
Vad kul. Nu vänter svåraste momentet bara. att vänta :-)
Ja jäsningen gick igång snabbt, småbubblade lite ett dygn efter. Och nu är det en jävla fart. håller bra temp också. Står i ett rum med elementet avslaget och fönstret på glänt. Temperatren har varit mellan 10-12,5 Vanligast 11-12, Jag är pappaledig så jag kan vara hemma och ha bra koll på tunnan. ![]()
Är mitt öl förstört?
Jag silade koket genom en vanlig köksil. Men idag när jag nyfiket tittade i tunnan ser jag gröna humleprickar i skumet. Så ska det väl inte vara?
Hur fan hade det då sett ut om jag hade använt ett durkslag som föreslogs i extraktbryggningsinstruktionen på humlegårdens sida?
Nej ditt öl är inte förstört bara för att du fått med lite humle.
Det kommer att sjunka till botten.
Se bara till att när du tappar upp ölet på flaskor att du undviker att få med bottengeggan.
En extra omtappning till sekundärjäsning gör också att du minskar mängden bottensats.
Se till bara att inte slaska och syresätta ölet när du tappar om eller upp.
Renlighet är också ett måste.
Om man kör med en saftsilduk eller liknande så silar du bort det mesta.
Ok tack så mycket. jag blev orolig där ett tag. Jag har varit pedantiskt noggrann under alla prosedurer. Så jag skulle bli sur om ett sånt skitfel hade förstört allt. Men en saftsil/duk skall inköpas till nästa bryggning. ![]()
Jäsningen har lugnat ner sig och skummet har lagt sig. Låg lite humlerester på ytan som jag avlägsnade. Smakade lite på ölet, smakar väldigt bra och då är det inte klart än heller. Mätte upp det till 1.015 så lite jästid kvar.
Ska jag jag tappa om det för sekundärjäsning vid 1.010 eller vilket är den bästa FGn för lager/pilsner?
Eller jag kanske ska tappa om det nu?
"Det är viktigt att få ganska mycket dextriner så att det inte jäser ut för mycket. Ett FG på 1015 ger en kropp som passar till tjeckisk pilsner."
Bryggarwiki - http://shbf.se/wiki/index.php/Tjeckisk/ … sk_pilsner
Jag håller på att räkna ut ölets IBU i beersmith.
Är batch size den totala mängden vört? Jag hade ca 27liter totalt innan jäsningen.
Boil size är det den totala kokvolymen eller bara vattenvolymen? Jag använde 7 liter vatten och hade 2kg spraymalt i koket.
Gissar på att boil size = 9 i sådana fall.
sg = 1,052
kokade 50 gram humle (saaz alpha 4,0) i ca 25min.
hade i ytterligare 50 gram på slutet. typ 2min.
Det skall bli 5,6 IBU
+ coopers lager som har en ibu på 21.
26.6 IBU totalt.
Stämmer det eller har jag tänkt fel?
Ölets srm (färg) har jag ingen aning om hur jag ska räkna ut.
Coopers lager srm = 4,5
+ 2 Kg Muntons spraymalt extra light Ungefärligt EBC-värde: högst 8°
Så hur räknar jag ut färgen?
Coopers värden: http://www.homebrewers.com/product/1345 … Lager.html
2 kg spraymalt till 7L vatten ska väl bli bra mycket mer än 52 oeschlegrader tror jag och vörtkoncentrationen påverkar hur mycket bitterhet som dras ut ur humlen... Jag är inte så haj på att räkna för hand (känner inget stort behov av det), men när jag knäpper in dina humlegivor i OpenBrew får jag IBU bidraget till 13,5 + 1,6.
Ifrån Coopers satsen skulle jag estimera IBU-bidraget till 24,6 enligt Coopers egen homebrew FAQ:n på Coopers hemsida (http://www.coopers.com.au/homebrew/hbrew.php?pid=4)
IBU beräknas då såhär:
Product Bitterness x 1.7 / Brew Volume = Total Bitterness before fermentation
För Coopers Lager (Weight - 1.7kg, Colour - 90EBC, Bitterness - 390IBU) blir det då
390 IBU x 1,7 kg / 27L = 24,555 IBU
Totalt ska det bli IBU 39,6 vilket är inom ramen för en tjeckisk pilsner.
Färgbidraget ifrån Coopers satsen beräknas på samma sätt:
90 EBC x 1,7 kg / 27L = 5,666 EBC
Men vist, det finns ju flera olika formler för att beräkna båda IBU och färg så vem vet hur Coopers har tagit fram dessa siffror för sina produkt. I OpenBrew är IBU beräknat efter Tinseth's formel.
2 kg spraymalt till 7L vatten ska väl bli bra mycket mer än 52 oeschlegrader tror jag och vörtkoncentrationen påverkar hur mycket bitterhet som dras ut ur humlen....
Ok! Tack så mycket
Jag gjorde fel och räknade på hela vörtsatsen (27liter) som var 1.052 när jag mätte.
Nu var det en vecka sedan jag primade. Testa en idag och kolsyrenivån var lite låg. Tänkte att jag kanske hade i för lite socker, men ölet är klart sötare nu än innan. (Jag använde vanligt strösocker.)
Vad tror ni? kan det ta längre tid än en vecka för kolsyrebildningen? har stått ungefär i 17graders temp.
Det jag tänker nu är att jag ska vänta en vecka till och testa då. är det likadant får jag blanda i lite mer socker.
Jag kan även ha fyllt flaskorna för mycket, jag fyllde ungefär upp till flaskhalsen + lite mer. Ska jag öppna upp och hälla ut lite och kapsyla om isåfall?
Jag brukar låta primningen ta minst 2 veckor
ja, då väntar jag med att ingripa.
Om ölet smakar sötare så har den inte jäst ut priming-sockret.
Tillsätt inte mer socker!
Jag brukar fylla flaskorna så att det är c:a 3 cm kvar till toppen.
Fyller man för mycket så brukar man få problem med kolsyresättningen av någon anledning (brist på syre?)
Det är mer än tre cm iaf. Så jag bör inte oroa mig.
Skulle vara tråkigt om man inte fick till primningen. för jag är väldigt nöjd med smaken och beskan.
Tänkte meddela att ölet blev otroligt gott. har bara stått en vecka ute i källaren på kallagring och ska få stanna där. Men jag är oerhört nöjd. Lagom kolsyra, beska, sötma. Ingen bismak av äpplen eller grönsaker. Helt perfekt.
![]()
Börjar redan grunna på ett lageröl inför sommaren. Kanske med lite inspiration från Bamberg.
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Min första bryggning