Veteöl

Hallå där gott folk!

Nu är det dags för min 4:e brygd och min första helmäskning.
Metoden som helmäskning är jag inte något orolig över. Ska bli riktigt kul!
Jag har förberett mig med maltkross, vörtkylare, lakkärl mm.

Måste dock erkänna att jag är lite osäker på just veteölen. Varför valet föll på denna öltyp var; älskar veteöl!, passande jästemp och så gör det inget om det grumlar lite. smile Är snarare mer orolig för att det inte ska bli tillräckligt grumligt hehe..

Frågor:
Vilken proportion vetemalt/pilsnermalt är att rekommendera?
Vad jag funderar kring är främst vilken typ av mäskning jag ska välja?
Bör jag köra med försockringsrast? Hur påverkar det grumlet/skummet?
Hur mycket socker bör jag använda för att få rätt kolsyrehalt? Finns det någon tabell för hur CO2-trycket ändras efter mängden socker? (Ska väl hamna kring 3-3,5) Är trycket kanske proportionellt mot sockerhalten?
Finns där något annat värt att tänka på innan man sätter igång?
(Har just spräckt näringspåsen i jästen för övrigt)

Jag häller i mig en Erdinger Hefe så länge! wink

Sv: Veteöl

Du kan ta 45%pilsnermalt och 55%vetemalt eller däromkring.
Angående mäskschema så kan du välja på steg eller dekoktion.
För att få det rätta stuket så börja med en rast på 40ºC i 20-30 minuter.
Sedan en proteinrast på runt 55ºC i ytterligare 30 minuter.
Sedan kan du gå opp till försockringsrasten.
Antingen så kör du en längre rast på 67-68ºC i 60 minuter eller så delar du upp den på en rast vid 62ºC i 30 minuter och därefter 72ºC i 30 minuter. Den sista rasten kan du köra en dekoktion på.

Rätt mycket socker behövs. Ta 50% mer än för en ale.

Lite beroende på vilken stil av veteöl du vill åstadkomma kan du också använda omältat vete (flingor, mjöl, kross, vadhelst du kan komma över). Belgisk vitöl kan innehålla mer än 50% omältat vete. Lite omältat havre i mäsken mjukar upp veteöl på ett schysst, lite oväntat sätt.

Jag skulle definitivt rekommendera dekoktionsmäskning; det är både lättare att få till och förmodligen mer ursprungstypiskt. Följ Kenneths schema ovan så blir det säkert bra. Slarva inte med syrarasten (40 grader)  och proteinrasten (50-55 grader) för den här typen av öl. Och försockringsrasten skall givetvis vara lång och skön som en spansk siesta. Och kolsyra ordentligt.

Think globally. Drink locally.

Tack grabbar!

Det blev en dekoktionsmäskning av det! Hela förloppet fungerade prima.
Dock så hann förkulturen både "bubbla över" och jäsa ut 2 dagar innan det var dags. Men jag hade inte mycket till val så jag koka upp ny vört och satte om den. Hoppas nu inte det förstörde allt. Skulle kännas tufft om 10 timmars slit var förjäves..

Hoppas det blev bra.
Ett tips dock.
Du hade antagligen inte alls behövt mata upp förkulturen igen.
Den brukar dundra igång även om den jäst ut ett par dagar innan.
Det är värre åt andra hållet, dvs om förkulturen inte kommer igång ordentligt innan bryggningen.

Jo då! Jäsningen kom igång efter 12 timmar. Allt enligt beräkningarna. Det har puttrat på riktigt fint. Nu är det ca: 20-30 sekunder mellan bubblorna i jäsröret. Jag hoppas det inte stannar av allt för hastigt så man hinner förbereda lite.

Skummet ska väl ha lagt sig innan det är dags att tappa om va? Tänkte att veteöl brukar skumma rätt friskt när det är färdigt så det kanske var något undantag här vid jäsningen.
Det är väl rätt normalt att primärjäsningen tar 6-7 dygn för 23 L, OG 1051, temp. 21 grader? Jag har aldrig jäst vid temperaturer över 16 tidigare så jag har ingen vidare koll smile
Vad jag förstått så brukar alla bedömma att jäsningen är klar vid olika stadier. Jag har läst i SHBF:s Hembryggarbok att det är läge att tappa om då det dröljer mellan 2 och 5 minuter mellan varje aktivitet i jäsröret. Vad annser ni? Jag tycker att det är ok redan vid 1 aktivitet i minuten.

Veteölsjästen kan vara lite knepig.
Först brukar den jäsa på snabbt som attan.
Efter några dagar avtar den för att ligga och småputtra i många dagar.
Oftast tar primärjäsningen uppåt 10 dagar för mig just med tysk veteöl.
Jag brukar mäta SG för att försäkra mig om att primärjäsningen är avklarad och inte förlita mig alltför mycket på bubbelfrekvensen. Det kan tjuvläcka lite ibland vilket gör att det inte ser ut som det jäser speciellt mycket.

Kollade min bryggdagbok, och mina blanche brukar behöva 2-3 veckor i primären; tycker inte det känns bra att tappa om innan SG är någotsånär i häraden av var jag vill ha den.

Om man kollar bubblor bör man ha lite översikt och se till att bubblandet är signifikant och inte beror på lufttrycks svängningar etc.

Jag brukar undvika att tappa om/upp för tidigt.

Min senaste äl var utjäst "rent FG-mässigt" efter 3 dagar, då det också slutat bubbla (mer än 10 minuter mellan bubblorna) men jag lät den ändå stå 11 dagar till innan omtappning för konditionering och klarning. Om det är än välflockulerande jäst är det då klart, så det gick direkt på flaska.

/Fredrik

Ok. Så det finns ingen anledning till att förhasta sig med andra ord.

Nu är det dag 8 och det bubblar fortfarande i jämn takt, 30 - 40 sek.
Jästen hinner alltså inte ge någon bismak innom loppet av 2 veckor efter att det slutat jäsa? Snarare förbättra slutresultatet? Jag fick för mig att det var brottom att tappa om direkt för att inte riskera bismaker av jästen.
Jag har inte vågat mig på att ta ut ett densitetprov. Skulle varit praktiskt att ha haft en sådan där koncylindrisk jästank så man bara kunde tappa upp ett prov utan att behöva tänka på infektionsrisken.

Jag skulle nog tappa upp/om på söndag om det var jag som bryggde.
Har du inte någon soppslev eller liknande som du kan koka och ta upp ett prov med?
Häll bara inte tillbaka provet i jäskärlet utan drick upp/slå ut det.

köp en tappkran i plast till jäskärlet så underlättar du både provsmakning och omtappning i framtiden!

Det här med renlighet är ju till för att göra bryggningen enklare och mindre felbenägen, inte att försvåra bryggningen genom att förhindra den insyn man behöver för att åstadkomma ett gott öl. Just övergången primär-sekundär är ett av de ganska få tillfällen under bryggningen då man verkligen behöver mäta SG, så det är bara att värma upp autoklaven.

vad menar du med autoklav...?

Öl är jättegott, tycker vi som har smakat det.

Äsch, jag skojar. Jag menar att man bör ha tillräckligt förtroende för sin desinficeringsmetod för att våga mäta när man verkligen behöver det.

Jag gjorde omtappningen efter 10 dagars primär. SG hamnade på 1012 så jag får väl vara nöjd! Smakade faktiskt rätt lovande.
Vad betyder SG, FG och OG btw? Vet vad det innebär men har aldrig reflekterat över vad det står för?
Självklart återkommer jag med en bild på slutresultatet sen wink

En FG på 1012 är ett gott betyg på din dekoktionsmäskning, det kommer bli ett strålande gott öl. Angående de små förkortningarna:

OG står för Original Gravity, alltså vörtstyrkan (mustvikten) innan jäsningen. Det är värdet du avläser precis innan du häller i jästen, och antecknar noga.

FG (Final Gravity) är värdet när jäsningen är avslutad, i ditt fall 1.012.

SG betyder Specific Gravity, och är en mer generell beteckning för mustvikt oavsett mättillfället. SG innan jästtillsats är lika med OG. SG efter avslutad jäsning är lika med FG. Ett öl med OG 1.060 kan t.ex. ha ett SG på 1.023 efter primärjäsning, ett SG efter sekundärjäsning på 1.020 och ett FG på 1.018 efter lagring.

Tack för det peps! Nu känner jag att jag har tillräckligt med kött på bena för att göra den slutliga omtappningen. Frågan är om allt hamnar på fat eller om jag ska köra några på flaska? Jag låter det sekundärjäsa en stund till så får vi fundera på saken smile Imorgon har det stått på sekundär i 7 dagar..