hållbarhetstid malt?

Jag tänkte att jag skulle slänga ihop en IPA här hemma och blev lite fundersam på om den Chrystal Malt jag har i kylskåpet är ok, eller om jag ska köpa ny. Jag har haft den i kylskåpet sedan november förra året.

Sv: hållbarhetstid malt?

Skulle du brygga till en tävling så skulle jag råda dig att köpa ny, men ska du och dina närmsta
dricka ölet så är det bara att köra tror jag.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

tack, jag har en fråga till. Här är receptet som jag tänkt mig till min IPA. Jag funderade på att ha i lite Caramunich, men är det någon skillnad mellan det och Crystal malt? Jag har lite special B hemma, är det värt att prova lite sådant i?

--------------------------
Estimated OG: 1,062 SG
Estimated Color: 19,4 EBC
Estimated IBU: 69,0 IBU
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
3,50 kg       Extra Light Dry Extract                                        87,50 %       
0,25 kg       Caramel/Crystal Malt                                          6,25 %       
0,25 kg       Caramunich Malt                                                 6,25 %       
15,00 gm      Styrian Goldings [5,40 %]  (60 min)             
45,00 gm      First Gold [9,50 %]  (60 min)                       
40,00 gm      Styrian Goldings [5,40 %]  (15 min)   
20,00 gm      First Gold [9,50 %]  (5 min)               
1 Pkgs        London Ale (Wyeast Labs #1028)                 

25,00 gm      First Gold [9,50 %]  (torrhumling 3 dagar)

Fråga ett: Ja det är skillnad på Caramunich och Crystal malt.
Prova att smaka på respektive maltsort så förstår du skillnaden.

Fråga två: Det kan vara värt att prova lite Special B. Det beror på hur du vill att ölet ska smaka.

Jag minns själv när jag började brygga hur knepigt det var med alla olika maltsorter och vilken skillnad det är på dem.
Det enda jag kan rekommendera är att prova sig fram och läsa så mycket som möjligt.

Precis som i matlagning så kan man variera recepten oerhört mycket.
Vad man ska tänka på är att man samtidigt ändrar smaken på ölet.
Många frågor handlar om:
- Kan jag ta "det" istället för "det" ?

Jag brukar svara att det kan man, ölet blir säkert bra, men det blir inte samma öl som ursprungsreceptet.

då kör jag på receptet jag har... och drar i lite special b. det är smaskigt att runda av med lite sötma.