Syresättningssten

Hej.
Har precis läst lite om vikten av bra syresättning vid tillsättning av jäst och noterat att Humle säljer en sk syresättningssten, som kan kopplas till tub eller akvariepump etc.  Själv står jag där och paddlar för fullt när jästen tillsätts och det fungerar väl det med, men jag undrar lite hur det funkar med syresättningssten.

Finns det några bryggare på forumet som använder syresättningssten och som skulle vilja dela med sig av deras erfarenheter?

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Syresättningssten

Jag körde tidigare med pump o sten men de sista gångerna har jag mest skakat. Fördelen är väl att det inte är så ansträngande med en pump -  det är ju bara att slänga i och vänta.
Nackdelarna är att det är ytterligare prylar att desinficera.
Dock så vet jag inte vad det blir för skillnad i syrenivåer mellan de olika metoderna. En del säger att det inte ska funka så bra, andra säger tvärt om. Jag har inte gjort så många "OG monster" för att kunna se nån skillnad. Möjligtvis kan det ha blivit lite längre tid innan jästen har satt igång med skakmetoden men det är mer än känsla än något jag faktiskt mätt upp.

Jag har dock tänkt bygga en "in-line" syresättare i stig med denna: http://www.brew-magic.com/chillwiz.html
kopplad efter värmexäxlaren och matad med syrgas.

Jag syresätter den kylda vörten genom att hälla den från grytan till jäshinken och tillbaka upprepade gånger. Varför krångla till det med speciell utrustning?

häller hela vörten genom en saftsil(1 gång) eller så häverterar jag över vörten genom en finmaskig sil. har en så länge (ca 10 bryggder) inte haft någon med utjäsnings problem. tycker att detdär med syresättning är lite överdrivet. lägg mer tid på att fixa en frisk och aktiv jäst iställer för att slänga vört runt omkring i köket för att få ner fg 1 grad

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

Jag kör med akvarieluftpump och sten i förkulturen i omkring ett dygn- där jag tycker det är viktigast. Sedan får förkulturen stå utan pump tills jästen sedimenterat - "ölet"hälls bort. När vörten är kyld (med kopparspiral i kokkärlet som har en kran) får den rinna sakta i en stråle ner i jäshinken (fallhöjd c:a 60 cm - i början).

Jag har gjort en jämförande test med luftsten en gång.
En förkultur pichades och delades upp på två likadana E-kolvar.
Med den ena gjorde jag som vanligt och skakade lite då o då.
Den andra hade luftsten o akvariepump i 1,5 dagar.
Efter 1,5 dagar var förkulturen helt utjäst.
Den andra jäste långsammare o långsammare under en vecka.
Vid pich bluppade det väldigt sällan men fortfarande ibland.
Förkulturen som syresatts kyldes och vätskan tappades av,hela  den andra tillsattes.

Mängden jästceller blev i slutändan den samma.
Jäsningen av vörten tog  lika lång tid.
Det fanns ingen smakskillnad på den fördiga ölen.

Slutsatsen är att om man har en bra jäst från början och har tiden så är det bara en massa extra jobb med luftsten. Däremot kan man snabba upp förkulturen väsentligt.

/Kjell

Två experiment med syresättning:
http://www.youtube.com/watch?v=A734B5E1C3U
http://www.youtube.com/watch?v=vOrfmzpDmPk

Tack för länkarna.  Man får ju helt klart intrycket av att syresättningen med O2 inte ger så helskottas mycket.  Känns som man kan använda sina surt förvärvade slantar till annat evt.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Kjell hade testat med två olika förkulturer och märkte ingen skillnad i slutänden. Jag vet inte hur stora de var men mina kan vara på 3 liter och det kan handla om 1 cm jäst i botten på en 5 liters e-kolv. Nästan 3 liter  "fulöl" vill jag heller inte hälla i brygden. Jag har också märkt att med den luftade förkulturen kommer jäsningen igång snabbare och jäser ut fortare.

Hej
Jag kanske ska förtydliga mitt inlägg.

Mina E-kolvar hade också 3 liter vört.

Jag såg ingen skillnad på antal jästceller.
Det var första gången jag räknade celler så det finns risk att felmarginaler var ganska stor.

Min luftade hink kom inte igång snabbare.
Det var nog inte så konstigt.
Den oluftade var aktiv och bluppade lite då o då.
Den luftade hade varit helt utjäst i 5 dagar och dessutom varit nerkyld.
För att optimera skulle jag matat på den innan pitch, men tyckte det skulle förstöre experimentet.

Exprimentet visar inte skillnaden mellan syresättning och inte syresättning.
Utan min normala syresättning jämfört mot en "extrem syresättning"
Jag är helt övertygad om att syresättningen är väldigt viktig.
Jag visste bara inte om min normala metod var tillräckligt bra.

Jag tror också att man kunnat få annat resultat med en jäst i sämre skick.

/Kjell

I och för sig kanske det inte är att jästen får syre som är det enda viktiga utan kanske mest att det sker en omrörning också. Det handlar ju också om att få bort koldioxiden (kanske en del alkohol försvinner också?). Pumpar man in luft i förkulturen så sker också en omrörning. Många menar ju också att förkulturer med magnetomrörare ger det bästa resultatet. Att pumpa in massa luft medför ju också en risk att få in oönskade komponenter.

Men från början handlade ju den här tråden inte specifikt om förkulturer. Det kanske dock kan sägas att en rejäl giva med pigg jäst är viktigare än syresättning av brygden - därav nyttan med förkulturer.

Jag håller med.
En pigg jäst är det viktigaste.
Syresättningen är till för att hålla jästen pigg.
Torr jäst lär också vara piggare och har mindre behov av syresättning.

Ang mitt experiment var grunsideen att testa syresättning jämfört med omrörning.
Men mitt hemmagjorda skakbort gnisslade viket inte gillades av resten av familjen, så den delen fick läggas ner.

/Kjell

Det finns ju lägen där det faktiskt är både bättre och mer praktiskt med en effektivare syresättning.
Mina framtidsplaner inbegriper både 50L+ batcher och OG 1.111.
Där finns ingen plats för att skaka och blaska men för mindre och svagare batcher funkar det ju bra.

Enligt vad jag läst, hört och sett så är effektiviteten i följande ordning

1. Rent syre genom sten.
2. Skaka hinken
3. Akvariepump
4. Plaska

Inline hade vart nimt som fan.
Tänkte också på de, men var får man tag i syrgas?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Ett tips på syresättning är att använda en form av VENTURIRÖR

En intressant tråd på Homebrew Talk Forum där allt börjar med ett enkelt rör med några hål i som
sedan utvecklas till mer avancerade konstruktioner:
http://www.homebrewtalk.com/f51/cheap-e … get-68218/

Venturikonstruktion hittat på nätet:

http://www.humle.se/punbb/images/upload/venturiaerator.JPG

Här finns ett annat hembyggt venturirör:
http://wvbrown.com/Doug/Brew/aerator.htm

Samt ytterligare en konstruktion med inkluderat filter:
http://www.kettlemoraine.com/mikesbeerpage/gadgets.php

Lite info från sanningens palats - Wikipedia: wink
http://sv.wikipedia.org/wiki/Venturirör

Jag har själv använt den enklaste metoden med en bit avkapad hävertrör som borrats några små hål i.
Denna har sedan satts i änden på min hävertslang. Fungerade kanon. Enda nackdelen är att man inte
kan filtrera luften som injiceras.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Det hade varit rätt skönt att bara kunna cirkulera jodofor igenom växlaren och "inline enheten" och sen bara pumpa över vörten till jästanken syresatt och klart. Efter det så kan man cirkulera lite natriumperkarbonatlösning och man är diskad och klar.

Thomas Fransson skrev:

Tänkte också på de, men var får man tag i syrgas?

Jag hade tänkt små engångsflaskor för svetsning men jag vet inte riktigt vilken kvalitet de håller.

Torgny skrev:

Ett tips på syresättning är att använda en form av VENTURIRÖR

Nice!

Torgny skrev:

Enda nackdelen är att man inte
kan filtrera luften som injiceras.

Man kan nog löda fast ett litet rör precis i förträngningen (med rätt sorts lod) som man kan koppla en slang på. Enkla vattendrivna vacumsugar funkar enligt den medoden.

"Venturirör" ? När jag tittar närmare så slås jag av att också här finns detta hos akvarieaffären. När jag hade ett större akvarium (400 liter) renade jag vattnet i ett externt filter med pump. Vid mynningen av röret där vattnet sprutade åter in i akvariet satt en slags dysa - en "diffusor". Till denna var kopplad en slang till en luftpump. En sådan kan man nog koppla till slangen som ska leda in den kylda vörten till jäskärlet. Sedan koppla in en luftpump eller en syrgastub el.dyl.

http://www.zooplanet.se/diffusor-pi-358 … 0a03b88f7d

Hej
Svensson som inte vill skaka 50 l kärl.
Jag har ett större koniskt jäskårl, det är mycket enklare att syresätta.
Jag öppnar bara näst översta tappen och ölet forsar ut i högt flöde i en jäshink.
Sedan hälls det tillbaka på toppen.
Efter några omgångar blir det dock så mycket skum att jag inte kan fortsätta.

Om man använder "venturirör" så är det väl bara luft som kommer in?
Typ samma luft som om man bara skakar?
Varför måste venturirörens luft filtreras?
När jag använder luftsten så filtrerar jag luften, men det är för att jag är rädd att det kommer skit från luftpumpen.
För övrigt är skummet begränsningen även med luftstenen.

/Kjell

Jag är dock en sucker för teknik och automation så det blir roligast så wink

Kjell skrev:

Hej
Om man använder "venturirör" så är det väl bara luft som kommer in?
Typ samma luft som om man bara skakar?
Varför måste venturirörens luft filtreras?
När jag använder luftsten så filtrerar jag luften, men det är för att jag är rädd att det kommer skit från luftpumpen.
För övrigt är skummet begränsningen även med luftstenen.
/Kjell

Många menar väl att venturiröret (och även akvariepumpar och liknande där filtrering saknas) möjligen drar in luftburna bakterier,
dammpartiklar med vildjäst och annat som kan orsaka infektioner. Jag har haft min beskärda del av infektioner men kommer inte ihåg om ölen
jag tappade på jäshinkar via venturirör blev infekterade eller inte. Det är ett tag sedan.

Det finns sterilfilter som man sätter på slangen innan "stenen" (inte nere i vätskan!) men efter luftpumpen - dom kostar c:a 30 kr. Jag använder sådana - de kan användas till alla "applikationer" där luft ska tillföras på något sätt. Det är väl också det som Kjell nämnde ovan.

Som jag tycker mig förstå av beskrivningen av venturirören så suger de in luft av egen kraft utan yttre pump. Men man kan väl sätta en slangstump och ett sterilfilter även på ett venturirör om det är byggt så att det går.

Men renlighet på sterilitetsnivå kanske bara är nödvändig när man börjar med mycket lite jäst och ska skala upp den.

jag orkade inte läsa igenom hela tråden på homebrewtalk, men fanns det nån som kunde mäta syrehalten efter användning av det här röret?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Björn Petersson skrev:

Det finns sterilfilter som man sätter på slangen innan "stenen" (inte nere i vätskan!) men efter luftpumpen - dom kostar c:a 30 kr.

Var köper man dessa i sverige? Länk?