Bröd bakat med öljäst

Hej!

Gjorde en förkultur på en jäst jag sparat sedan tidigare, men det visade sig ganska kvickt att jästen inte var frisk, det surnade ganska kvickt. Så då tänkte jag att i stället för att hälla ut alltihop så försöker jag jäsa ett bröd med den.

Resultatet blev jättebra, så jag tänkte jag delar med mig av tillvägagångssättet här.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/ringwood.jpg

Jag tog helt enkelt 250g förkultur och körde med 350g vetemjöl i degblandaren 5 minuter, sedan fick det vila i 4-5 timmar i rumstemperatur. Detta blev alltså grundjästen.

Sedan tog jag 200g av grundjästen och blandade med 1 kg vetemjöl och 600g vatten, återigen 5 minuter i degblandaren. Denna deg fick återigen vila i 4-5 timmar, tiden varierar men den skall dubbla sin storlek. Detta blev jäsdegen (levain).

Så till själva brödbakningen (helt knyckt från Jan Hedhs brödbok): 500g av jäsdegen blandas med 800g mjöl och 550g vatten. Man kan ha lite sirap eller honung i också, en matsked ungefär, men det struntade jag i. Knådas i degblandaren på låg hastighet i 13 minuter, sedan tillsätts 10-15g salt och degen knådas färdigt med högre hastighet i 7 minuter. Degen läggs i en inoljad bunke och får vila i 2 timmar, eller till dubbel storlek. Det kan ta ännu längre tid.

Sedan tar häller man försiktigt ut degen på mjölat underlag, delar i två delar som (återigen försiktigt, man vill inte bli av med de rara jäsbubblorna i degen) viks ihop till bröd och läggs i var sin mjölad korg. Bröden får jäsa till dubbel storlek, eller in med dem i kylskåpet och låt dem jäsa över natten. Bröden bakas i 240° en dryg halvtimme. Jag använder baksten, men det går säkert bra på plåt också.

Bröden blev jättefina, med ganska stora bubblor och fin skorpa, kanonbra matbröd, men jag åt det till frukost i morse, och det gick bra det med.

Jästen var Ringwood Ale från Wyeast, annan jäst beter sig kanske inte precis som denna, men prova gärna och rapportera resultatet. Det tänker jag göra!

Think globally. Drink locally.

Sv: Bröd bakat med öljäst

Mycket intressant! Skoj att det blev bra.