propagator förkultur

Hej!
Har köpt en propagator-jäst, och har precis krossat innerpåsen. Den skall ju sedan tillsättas till en liten "start-vört" på 2 liter när påsen är uppblåst.
Det jag undrar är bara följande:

När jag gör "start-vörten" så har jag muntons flytande malt-extrakt. Skall jag då räkna bort det jag tar till start-vörten från mitt recept. I receptet till mitt 19-liters ale står det 3 kg maltextrakt. Skall jag då dra bort de 200 g jag tar till start-vörten, så att det bara blir 2,8 kg malt-extrakt till den "riktiga" vörten?

När sedan start-vörten har fått sin jäst och är klar att tillsättas den "riktiga" vörten, skall jag då hälla i HELA start-vörten. Det betyder ju att det blir 2 liter extra vätska i min öl?!?!

Vore schysst om någon insatt person kunde svara på mina funderingar?
Trevligt forum förresten

Sv: propagator förkultur

För att undvika att du tillsätter en ev. oxiderad förkultur eller vad den nu kan ha för andra eventuella defekter
så är det bäst att hälla av själva "ölen" från kulturen och endast lämna kvar så pass mycket
att du kan virvla upp jästen från bottnen och hälla detta i jäshinken.

Så räkna alltså inte in förkulturen i ölets OG.

Jag tror du kommer tycka att det är smidigare att använda spraymalt/torrt maltextrakt till förkulturer.
Då slipper du öppna en burk maltextrakt som står och lockar till sig allt möjligt och oxiderar.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

OT: Om nu en så liten mängd som förkulturen är oxiderad spelar det någon roll då när man släpper i förkulturen i den stora satsen?

För övrigt är jag mycket nyfiken på hur oxiderad öl smakar.

Jag gjorde misstaget att slänga i en 2 liters förkultur som den var i en 20 liters sats dvs 10% oxiderad vört i början av min bryggkarriär. Ölen blev till en början mycket god och "mognade" väldigt snabbt för att efter ca 2 veckor började få en bismak av kartong/papper som tilltog hela tiden jag tolkade det som oxidering.

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

ok men vet du att det var förkulturen som var oxiderad? Det finns väl gott om tillfällen det kan ha inträffat senare.

On topic: Jag skulle inte dra av extrakt som du använt till förkulturen. Du strävar ju efter att få rätt OG med din vört som du kokar upp.

Jag satte här om dagen en 14liters belgare av trapist typ med et OG på 72, tyckte att bara en påse Wyeast 3739-PC Flanders Golden Ale kanske inte skulle räcka så jag startade upp en 0,5liters förkultur (min första någonsin) 36 timmar innan pitch.
Det kom i gång snabbt men jag var där och snurrade på förkulturen ett par gånger.

Min fråga: Jag hällde i hela rasket i vörten, borde jag vara rädd för oxidation nu???????

7 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-10-25 20:03:30)

Vänta och se...

Ett bra sätt att tänka när man använder flytande jäst från ex. Wyeast är att påsens innehåll är beräknat
till 5 gal/ca.18.9liter vört med ett OG på 1048. Dessutom så är livsviljan som bäst när den är färsk och avtar sedan
pga. transport över atlanten, åka lastbilsflak till butiken där du beställer/köper jästen från. Samt ligga i en hylla i väntan
på att packas ner och hämtas av en glad gubbe som kör iväg jästen och skickar den över halva landet
för att sedan landa på hyllan i en varm icabutik innan den slutligen hamnar hemma hos en snäll hembryggare...

Man kan därför inte alltid räkna kallt med att ett paket flytande jäst skall vara nog till en laddning öl.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Till cabrón helt säker på att det var förkulturen eftersom den skakas och syresätts under hela jäsningen och därmed är i kraftig oxidation har alltid tappat via kranar på jäshinkarna med slangar som går ända ned i botten.

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Jag gör mina förkulturer i E-kolv med jäsrör, då skakar jag  alltid mina förkulturer så ofta jag kan.
Om det fortfarande finns syre (luft) kvar så har jäsningen inte kommit igång än och behöver syret.
Om jäsningen kommit igång finns inget syre och det blir ingen syresättning, däremot en omrörning som också år possitiv.

Har förkulturen jäst i "rätt temperatur" så häller jag i allt, annars häller jag bort allt utom jäsen.

Använder ibland "luftsten" som är igång under lång tid, ger kontinuerligt syre och omrörning.
Då blev förstås förkulturen oxiderad och hälldes till annan kärl.
Senare test av den borthällda ölet smakade som väntat oxiderat.

Gnuttas:
Om din totalvolym är enl anvisningen på extraktburken så blir förstås ölet aningens starkare, gör det något?
Om du lägger på förkultur volymen (och har samma OG på förkulturen o vörten) så blir styrkan enl anvisning men beskan blir förstås minder pga den ökade volymen, men det kan man förstås kompensera med lite mer humle, om du humlar dina ölsatser.

/Kjell

Hej!

Äntligen en till som delar uppfattningen att det inte finns någon luft/syre kvar i ett kärl som jäst rejält.
Och som dessutom kommit fram till att omrörning är positiv.

Tack för de orden!

Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)