Kylning & Humle

Hej,

När jag kokat färdigt ställer jag min 30l gryta i badkaret och låter den kylas av kallt vatten som jag byter då och då. Det tar nån timma, men har alltid funkat bra för mig. Dock har jag alltid låtit humlen vara kvar under kylningen. Gör jag nåt "fel" då? Senaste bryggnignen körde jag tex humle (bla) 20min 15min 10min 5min och 1min. Men det slog mig att de sen får ligga i jävligt varmt vatten en bra stund, så vilken skillnad gör egentligen 5 och 1 minut... Jag kanske borde sila från humlen innan kylningen, eller vad är den gängse metoden?

Mvh
Anders

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Sv: Kylning & Humle

Hej
Jag tror inte det hjälper att sila ifrån humlen.
alpha syran löser sig nog ganska fort i vattnet.
Det är isomiseringen (som gör om alphasyran till beska) som tar tid.

Teoretiskt blir det ingen beska utan rullande kok.
Vet dock inte varför.

Misstänker dock att avdunstningen av aromatiska oljorna som ger humle aromen fortfarande ångar bort lite i den varma vörten. fast inte så mycket som i ett rullande kok förstås.

/Kjell

Ja det var mest aromerna jag tänkte på...

I den här artikeln om late hopping skriver de bl a

Brynildson skrev:

Getting great hop aroma takes execution, knowing your raw materials and knowing your brewhouse. If you throw hops into the whirlpool and then take two hours to cool, you will not get the effect you are looking for

Jag har humlat på en del öl rätt friskt, men aldrig lyckats få den där doften som vissa amerikanska IPA har, typ brooklyn blast ale eller goose island IPA. Ni vet när man stoppar näsan i glaset doftar det som när man precis brutit en humlepåse.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Har du provat att torrhumla rejält på sekundären, strax innan det slutar att jäsa? Trycker du i 2g/l aromhumle då så bör det dofta fint när du öppnar den flaskade ölen några veckor senare.