Årets julöl

Hej allesammans!
Håller som bäst på att sätta ihop receptet till en julöl, som ska bryggas nästa vecka. Tänker mig en nötig brown ale som grund och sedan lite roliga julkryddor till det. Kryddorna ska inte helt dominera, men ändå märkas. Slänger i lite Special B i hopp om att få lite fruktig russintoner på det hela och lite havremalt för kroppens skull.

Det här blir fjärde helmaltsbryggningen för min del, så jag är fortfarande ganska ny i gemet. Därmed är det förstås så att alla tips och kommentarer uppskattas!

------------------------
JULÖL 2009
Volym: 15 liter
Beräknad OG: 1.051
Beräknad FG: 1.013
Beräknad ABV: 4,9%
IBU: 24

Mängd          Ingrediens                                       % / IBU     
2700,00 gm  Maris Otter Pale Ale Malt (5,9 EBC)      78,26 %       
350,00 gm    Amber Malt (100,0 EBC)                     10,15 %       
160,00 gm    Special B Malt (354,6 EBC)                 4,64 %       
80,00 gm      "Egenrostad" brown malt (128,1 EBC)  2,32 %       
80,00 gm      "Egenrostad" havremalt (2,0 EBC)       2,32 %       
80,00 gm      Havremalt (2,0 EBC)                          2,32 %       

15,00 gm      Goldings, East Kent [4,50 %]  (90 min) 10,7 IBU     
15,00 gm      Challenger [5,10 %]  (90 min)             12,1 IBU     
10,00 gm      Challenger [5,10 %]  (5 min)               1,5 IBU 

1 st             Kanelstång (Kokas 5 min)     
2 st             Kryddnejlika (Kokas 5 min)     
2,00 gm      Kryddpeppar (Kokas 5 min)   
4,00 gm      Pomeransskal (Kokas 5 min)     
4,00 gm      Ingefära (Kokas 5 min)         
20,00 gm     Russin (Kokas 5 min)           
(kryddorna silas sedan bort efter kylningen, samtidigt som humlen)

1 paket        SafAle S-04

Några frågor:
-Vad tror ni om mängden kryddor? Mer eller mindre av något? För många? För få? Ska jag slänga i lite kardemummakärnor och/eller svartpeppar också kanske?
-Är lite fundersam på hur jag ska göra med humlen. Vore trevligt med en lätt humlearom, men jag är osäker på hur det fungerar med kryddorna. Har en del Bramling Cross hemma och har läst att den används i brittisk julöl - har nån provat?
-Överväger att under koket ta ut en liten del vört till en mindre kastrull, koka bort det mesta av vattnet så att det hela karamelliseras och sedan återföra till den stora kastrullen. Borde väl ge en trevlig knäcksmak - men passar det in här?

Tacksam för alla kommentarer smile

Jäser: julöl

Sv: Årets julöl

Ett tips är att koka kryddorna i förväg i en sockerlag för att ha i i slutet av koket, detta för att du ska kunna smaka av ordentligt, och du kan justera kryddningen innan du har ner det i vörten. Du ska vara försiktig med kryddnejlikan, det kan bli för väldigt "parfymigt" (nytt ord).

God Jul...

Låter som en bra idé. Antar att man i så fall provar att tillsätta en liten mängd av kryddlagen till en liten mängd vört, hittar en bra balans och tillför resten av vörten så mycket kryddlag att man får samma proportioner? Eller är det enklare att tillsätta lite kryddlag i taget till vörten och smaka av allt eftersom?

Har läst på om kryddnejlika i öl och tycker att det verkar som att folk får väldigt olika resultat. Mitt intryck är att man kan ha i hyfsat mycket om de ligger i hela koket men att man ska vara väldigt försiktig om man har i dem i slutet. Minskar nog ner till en enda kryddnejlika till att börja med, för att vara på den säkra sidan.

Ja, jag skulle nog tillsätta i vörten och smaka av, det blir nog det säkraste. Man ska nog ha den lite mer smakrik än man vill att slutresultatet ska vara för jag tror att smakerna mattar av sig lite grann vid lagring..

Ser ut som ett kul recept. Har själv funderat länge på att brygga en Oatmeal Brown Ale, ser ut som att du hann före.  Spännande!

Kan tyvärr inte uttala mig om kryddorna.  Du har väldigt många - kan det inte bli svårt att urskilja någon speciell smak med så många olika kryddor? Endast en tanke.

Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

6 Senast ändrad av mans (2009-10-20 21:06:02)

Igår var det bryggkväll! Här är det slutgiltiga receptet, med några anteckningar. Återkommer med kommentarer om den färdiga drycken framåt jul smile

JULÖL
--------------------------

Batch Size: 16 L     
Boil Size: 19 L
Estimated OG: 1,052 SG
Estimated Color: 34,6 EBC
Estimated IBU: 32,4 IBU
Brewhouse Efficiency: 78,00 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
2700,00 gm    Maris Otter Pale Ale Malt (5,9 EBC)       Grain        74,67 %       
457,00 gm     Amber Malt (100,0 EBC)                       Grain        12,64 %       
164,00 gm     Special B Malt (354,6 EBC)                   Grain        4,54 %       
120,00 gm     Brown Malt (128,1 EBC)                       Grain        3,32 %       
85,00 gm      Lättrostad havremalt (2,0 EBC)             Grain        2,35 %       
90,00 gm      Oats, Malted (2,0 EBC)                         Grain        2,49 %       
30,00 gm      Vanguard [5,50 %]  (60 min)                Hops         25,6 IBU     
10,00 gm      Vanguard [5,50 %]  (25 min)                Hops         5,9 IBU       
25,00 gm      Vanguard [5,50 %]  (1 min)                 Hops         0,9 IBU       
0,50 tsk      Kardemummakärnor (Boil 5,0 min)          Misc                       
1,00 st        Kanelstång (Boil 5,0 min)                      Misc                       
1,00 st       Kryddnejlika (Boil 5,0 min)                    Misc                       
4,00 gm       Ingefära (Boil 5,0 min)                          Misc                       
7,00 korn    Svartpeppar (Boil 5,0 min)                    Misc                       
11,00 gm      Pomeransskal (Boil 5,0 min)                  Misc                       
1 Pkgs        British Ale II (Wyeast Labs #1335)         Yeast-Ale                 

----------------------------

Single Infusion, No Mash Out, Brew in a bag
Step Time     Name               Description                         Step Temp     
90 min        Mash In            Add 20,00 L of water at 68,6 C      65,6 C       

Anteckningar:
Vid upphällning i jäshink: doftar ingefära och lite kanel. Söt smak, med tydlig ingefära och kanske lite nejlika. Eftersmak av pepparkaka och en lätt eldig peppar. Kryddorna dominerar ganska mycket, men inte helt.

Var det färsk ingefära? Annars tror jag du tog lite väl mycket tyvärr..1-2krm är nog lagom.

Ja, den var färsk. Skalade och hackade den hyfsat grovt. Ingefäran var definitivt den krydda som dominerade smaken, men den var absolut inte överväldigande, och hade inte det sting som man får om man har mycket ingefära (vilket jag inte haft i öl, men väl i andra saker). Får se hur det blir när det är klart smile

Tappade ölen på flaskor i måndags. FG hamnade på 1.013 vilket ger en ABV på 5,1%. Ölen doftade fantastiskt; fruktig och brödigt med lite kryddor. Smaken var fruktig med julkryddekaraktär och en balanserad beska som kom tillsammans med ett lite försiktigt pepparsting. Lite nötig med rostad eftersmak. Var rädd att jag skulle ha haft i för mycket kryddor, men de låg i bakgrunden och höjde helheten väldigt fint. Utan tvekan den godaste grönöl jag druckit! Kan inte för mitt liv förstå hur jag ska kunna låta bli den här ända fram till julen...

mans skrev:

Tappade ölen på flaskor i måndags. FG hamnade på 1.013 vilket ger en ABV på 5,1%. Ölen doftade fantastiskt; fruktig och brödigt med lite kryddor. Smaken var fruktig med julkryddekaraktär och en balanserad beska som kom tillsammans med ett lite försiktigt pepparsting. Lite nötig med rostad eftersmak. Var rädd att jag skulle ha haft i för mycket kryddor, men de låg i bakgrunden och höjde helheten väldigt fint. Utan tvekan den godaste grönöl jag druckit! Kan inte för mitt liv förstå hur jag ska kunna låta bli den här ända fram till julen...

Skulle vara kul att veta hur ölen smakade.....

Tjena Mans!

Du nämner att du vill ha din brown ale lite nötig. Vad i ditt recept är det som frambringar sådana smaker? Jag är själv på gång att göra en brown ale och skulle gärna se att den blir åt det nötiga hållet.

När ölen fått stå på flaska några veckor så hade den förvandlats till en riktig kryddbomb. Nejlikan tog över helt och gav en... intressant... karaktär av glögg och pepparkaksbak. Lite trist eftersom grönölen var så fantastisk. Har sparat några flaskor som jag tänkte öppna den här julen (eller möjligen nästa jul) för att se vad som hänt med dem.

Skulle jag brygga den här igen så skulle jag minska ordentligt på kryddnejlikan och minska ingefäran lite. Skulle nog minska lite på ambermalten till fördel för mer karamellmalt också.

Ambermalt tycker jag brukar kunna ge lite nötighet, men använder man för mycket så blir det lätt knäckebröd av det hela istället. Annars så ger ju Maris otter en bra nötig grund.

Har gjort en liknande öl en gång, fast jag kallade den för "kornglögg". Nejlikan var helt dominerande. Lyckligtvis sparade jag de flesta flaskorna (gjorde bara 5 liter), och efter 3 år hade nejlikorna tonat tillbaka, och det blev en kanongod kryddad barleywine.

Think globally. Drink locally.

karlwjohansson skrev:

Tjena Mans!

Du nämner att du vill ha din brown ale lite nötig. Vad i ditt recept är det som frambringar sådana smaker? Jag är själv på gång att göra en brown ale och skulle gärna se att den blir åt det nötiga hållet.

3% choklad malt (ungefär tror jag) ger nötig karaktär enligt beersmith.

8þ Mats