Amarillo Continous IPA (AG)

Nu tycker jag allt att jag fick till det! Har fnulat på en IPA med bara Amarillo ett tag och jag tycker det här receptet verkligen satte huvudet på spiken. Blev väääldigt gott! Prova själva om ni gillar humliga öl med den där härliga citruskaraktären vi alla älskar.
Jag bryggde ca 9.6L, men ni kan skala upp receptet och öka maltmängden så den passar eran utrustning.

Amarillo Continous IPA, brew-in-a-bag, av krunchie

9.6 liter
OG: 1.059
IBU: 63 (Tinseth)
Eff: 82% (brew in a bag ger bra höga värden!)

Malt
2kg Pale Ale-malt
200g Crystal 60L
*67-68 grader i 60 min. Strike BIAB: 13.5L 73 grader.

Humle
10g Amarillo (9.7%) - 60min
10g Amarillo (9.7%) - 20min
10g Amarillo (9.7%) - 15min
10g Amarillo (9.7%) - 10min
10g Amarillo (9.7%) - 5min
10g Amarillo (9.7%) - 0min
26g Amarillo (9.7%) - torrhumling

Jäst
SafAle US-05

Tillsatser
0.3g Protafloc
1g Wyeast Nutrient Blend

Sv: Amarillo Continous IPA (AG)

Gjorde en Single Hop American Pale Ale för någon månad sedan och blem mycket nöjd
13 liters
16 EBC 42 IBU
OG:1.054
FG:1.016
3kg   American 2-row
100g American Munich
200g American crystal 90L
Boil: 70 minutes
Hops:
5g Amarillo (9% AA, 60 min.)
5g Amarillo (9% AA, 40 min.)
10g Amarillo (9% AA, 30 min.)
15g Amarillo (9% AA, 15 min.)
10g Amarillo (9% AA,  1 min.)

jäst. 1272 American Ale II

Det receptet såg också gott ut! Kanske skulle prova, börjar bli lite tomt med öl hemma smile
Ingen torrhumling?

Nej men det kanske får bli det nästa gång.
Låg drygt 20 dagar på primären innan butteljering, primad med 7g/l vanligt socker.
Jag lånar frugans våg, mäter ner på 0,1 grams nivå, vissa kallar den för knarkvåg här på forumet men hon köpte den för att mäta homeopatiska saker.

Angående smak på SHAAPA´n så var den relativt gräsig och blommparfymig i början men efter en tid så blev den helt underbar, har lagt undan 5 flaskor i slakt/kylrummet för att hitta om ett år eller två.

5 Senast ändrad av krunchie (2009-10-12 11:07:01)

Jag har provat att humla med Amarillo vid olika tidpunkter i koket och har kommit fram att det blir lite gräsig smak av humlen om man kastar i sisådär mitt i koket. Kastar man i tidigt (~60min) får man nästan bara beskan och senare blir det en väldigt fin smak och arom. Däremot om man kastar i för mycket vid ca 30-40min blir det lite halvbittert gräs, nästan maskrosliknande smak. Därför humlade jag 20 min och framåt. Jag kanske gjorde något annat fel med min testsats som fick den smaken, men sedan jag smak- och aromhumlat senare i koket har jag blivit av med den bismaken. Som sagt kan lång lagring/en rejäl torrhumling kan maskera det eller helt få det att försvinna. Det övergår sakta men säkert till den arom man är ute efter förr eller senare, men jag är en sån där otålig jävel smile

Hej alla underbara humlevänner.
Kan någon tipsa mig om ett bra "spraymalt-recept"?
Har funderat länge på att brygga eget. Och äntligen satt min första sats.

Jäst wyeast activator 1098 brit ale1. 25 l vatten värms på
0,25 kg crystal stöps i 40 min i 65-gradigt vatten
värmen ökas sen till kokning
i med 4 kg munton spray extra light och 75 g challenger 8,1%
efter 40 min kokning; i med 25 g amarillo 9,5%
efter 15 min till; i med 25 g amarillo + 12,5 g challenger
efter 5 min; färdigt; kyl snarast
kylde till 25 grader (20 liter kvar i grytan)
ner i jäskärlet
fyllde på med kokat vatten blandat med kallt kran till 25 liter
i med jästförkulturen
kraftig ballongvispning och på med locket
OG mäts upp till ca 1060 på hygrometern
(glömde dock att kontrollera og på vattnet innan)

Hoppas stort på denna min första bryggd. Men är så biten att jag redan har tankarna på nästa!
Någon som har nåt tips till en nybörjare? Och Recept Please...
För visst måste det gå att brygga en god öl även med spraymalt.?
Mina referenser för den allra godaste ölen är följande:
Lefthand Warrior IPA, Sierra Nevada Harvest, Hoppin Frog's Mean Manalishi IPA, Southern Tier's UnEarthly IPA etc...

krunchie skrev:

Jag har provat att humla med Amarillo vid olika tidpunkter i koket och har kommit fram att det blir lite gräsig smak av humlen om man kastar i sisådär mitt i koket. Kastar man i tidigt (~60min) får man nästan bara beskan och senare blir det en väldigt fin smak och arom. Däremot om man kastar i för mycket vid ca 30-40min blir det lite halvbittert gräs, nästan maskrosliknande smak. Därför humlade jag 20 min och framåt. Jag kanske gjorde något annat fel med min testsats som fick den smaken, men sedan jag smak- och aromhumlat senare i koket har jag blivit av med den bismaken. Som sagt kan lång lagring/en rejäl torrhumling kan maskera det eller helt få det att försvinna. Det övergår sakta men säkert till den arom man är ute efter förr eller senare, men jag är en sån där otålig jävel smile

Intressant. Jag har bryggt med Cascade en gång tidigare och tyckte den blev för "gräsig" och smakade inte riktigt lika bra som alla amerikanare man provat innan. Men när du skriver att du arom och smakhumlat i slutet antar jag att du pratar om en helt annan bryggning?

När jag bryggde med cascade senast smak och aromhumlade jag i till skillnad från första gången och mycket riktigt
är smaken betydligt rundare och trevligare än den första brygden. (återstår dock att buteljera ölen så man vet aldrig vad som händer).

Med smak- och aromhumling i slutet menar jag ca 20 min och framåt.

Jag gillar när humlen verkligen får en att gasta "WOW!" när man stoppar näsan i glaset, så jag torrhumlar gärna rejält wink

slussenporsche skrev:

Hoppas stort på denna min första bryggd. Men är så biten att jag redan har tankarna på nästa!

Det ser ut som ett bra recept! Jag är lite osäker på bitterhumlegivan där i början bara. 75g challenger låter lite mycket för den maltmängden, då får du en IBU på ca 80 (jämför vanlig AIPA som ligger runt 40-60 och DIPA runt 60-100+). Jag antog nu att du kokade i 60 min. Drycken kanske blir lite väl besk? Du kanske skulle prova att dra ner på humlen i början och kasta i lite när du stänger av plattan eller sekundärjäser istället? Nonetheless, the proof of the beer is in the tasting! smile

slussenporsche skrev:

För visst måste det gå att brygga en god öl även med spraymalt.?

Absolut. Extraktbrygder kan bli lika bra som helmaltsbrygder IMHO, men man blir ju mer begränsad då det bara finns en handfull olika extrakt.

Jag har också en gräs-erfarenhet av amarillo. Men den gången torrhumlade jag rätt friskt. Det blev mycket humledoft och smak, men samtidigt rätt mycket hö och nån liten svag ton av fis / svavel tror jag bestämt. Och nästan nån liten oljig förnimmelse på tungan i början. Jag tolkade det som att jag överdrivit torrhumlingen, eller att amarillon inte lämpade sig så väl för detta i de mängderna.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]