Sv: Braumeister

Erik S skrev:

Vad exakt är Speidels specificationer?  Ett jodprov svarar väl bara på om man har stärkelse kvar i mäsken?

Hittills har jag i huvudsak kokat länge för att få upp OG. Där min BM står kokar c:a 5 liter bort på en timme. Har man tiden över så kanske man kan spara lite på pumpen på det sättet.

MVH

/Erik S/

Hej Erik,
för min 20ltrs gäller högst 5kg malt och vatten 2cm under högsta strecket på "pinnen" i mitten, finns väl mostsvarande för 50ltrs.
Jag menar att med jodprovet elimineras iaf en felkälla.
Sedan vore det intressant att veta vilka raster/tider du använder.
Det med pumpen förstår jag inte, kör du manuellt?
Hls
/Jürgen

Sv: Braumeister

Kommentaren om pumpen syftar till de som misstänker att pumpen får jobba för hårt när man har mycket malt i bryggaren. Om man vill ha mycket högt OG kan man ju istället koka länge och på så vis öka OG. Ett 50L-kok som har en densitet 1050 (OG 50 = 50 g socker per liter vatten) direkt efter mäskning och som får koka ner 5 liter vatten (vilket tar c:a en timme för mig) kommer efter koket ha (50*50/45 = )  c:a OG 55 efter koket. Vill man ha starkare ändå kan man ju låta det koka en timme till och bli av med 10l vatten och på så vis få (50*50/40=) OG 62,5 osv.

...ungefär som när man kokar buljong eller en rödvinssås :-)

Jag har ingen aning om om det är en bättre lösning totalt sett men pumpen slipper ju iaf jobba med hela mäsken som motstånd. Efter några bryggningar är det ganska enkelt att på förhand uppskatta hur långt kok som kommer krävas för att få önskat OG. Ungefär 5l vatten fastnar i malten också. Så, nej, jag kör inte manuellt program.

Men om man alltid kör med 5kg malt och alltid häller i samma mängd vatten, då får du ju alltid samma OG...

MVH,

/Erik/

Sv: Braumeister

Erik S skrev:

Men om man alltid kör med 5kg malt och alltid häller i samma mängd vatten, då får du ju alltid samma OG...

MVH,

/Erik/

Hej igen,
bara om jag kör samma recept , 50% vetemalt i mitt veteöl ger lägre OG än en ale med mycket münchernermalt t ex.
Hls
/Jürgen

54 Senast ändrad av Björn Petersson (2009-04-30 00:53:27)

Sv: Braumeister

Tjusigt (för er som vill lyxa till det)
http://server4.gs-shop.de/200/cgi-bin/s … ;PKEY=E45D

klicka på "Brauanlagen fur Hausbrauer" och scrolla ner till "Kupferhaube..."

Sv: Braumeister

Är det så att alla BM-bryggare lakar med extra vatten efter mäskprocessen?

Jag har inte själv testat med jodprov direkt, men nog borde väl pumpsystemet i sig vara effektivt nog att få ut kanske inte allt men i alla fall det mesta av extraktet, eller är det för naivt? Man skulle också teoretiskt kunna tänka sig att det mesta av eventuella ovälkomna adstringerande ämnen fastnar i botten av draven i maltpipan (pga pumpriktningen) och att en lakning uppifrån därför lätt fäller ut sådana ämnen i sötvörten.

För egen del har jag vid mina fem bryggningar hittills lakat med 1,5-3 liter 78-gradigt vatten med njutbart resultat. Fast kanske skulle det kunna bli ännu bättre... Har någon annan funderat på saken?

Sv: Braumeister

Jag lakar med ungefär samma mängd. Men jag är flitig med refraktometern och mäter hela tiden. Så ibland mer och ibland mindre.
Många gånger brygger jag efter recept som har Pre-boil gravity angett och då är det ju en baggis :-)

Sv: Braumeister

Hej.
Jag står i färd med att köpa mig en Braumeister, men har några generella frågor jag hoppas ni kunde hjälpa mig med?

Den viktigaste frågan gäller egentligen vilken storlek jag skall köpa.  Jag brygger idag 10-liters satser, dels pga att mina existerande kastruller inte klarar större volymer men också pga att jag tycker 10 liter är en rimlig volym när man experimenterar.  Samtidigt känns det otroligt begränsande att bara kunna brygga 10 liter åt gången.  Därför kommer jag sannolikt att fortsätta brygga 10 liters satser emellanåt, men brygga större satser när jag använder ett beprövat recept.  Troligtvis kommer jag inte brygga mycket större än 20 liter men vill ibland kunna brygga större.  Är det 1) möjligt att brygga 10 liters satser i 20L och 50L Braumeister? och 2) är det värt att köpa den stora 50L om man bara brygger 20L åt gången 9 fall av 10?

Vilka tillbehör rekommenderar ni mig att köpa i samma veva?  I princip har jag ingenting, utan brygger i dagsläget med det som finns som standard i varje kök.  Kylning sker i diskhon/vasken, filtrering genom silduk, osv. 

Vad annat måste jag tänka på när jag ska köpa en Braumeister?

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Braumeister

10 liter är nog inga problem i den lilla. Men det är ju lika mycket jobb så varför då inte passa på att få ut full sats. Jag kör alltid 5 gallon.

Sv: Braumeister

Hej Portugisen,

Ang. ditt nickname, är du från Portugal?

Det är ganska lätt att brygga med en BM. Du kan lätt brygga två batcher på en dag i de fall du behöver extra mycket öl. Kör med påse till humlen så slipper du dessutom diska mellan batcherna :-)

Jag har den större (50L) BM och är jättenöjd med den. Jag brygger oftast med en kompis och ibland är det nödvändigt. BM står på en bänk eftersom jag vill ha fallhöjd genom en motströmskylare och då blir det mycket jobbigt att lyfta ur maltpipan. Inte direkt för att den är tung (12-17kg) utan för att det blir en knasig vinkel att lyfta i. Jag inbillar mig att detta problem är obefintligt för den mindre (20L) BM som har kortare och lättare maltpipa.

Jag föreslår att du tar en funderare på kylningen. Det finns en kylare som orginaltillbehör men den tror jag inte mycket på, iaf inte för 50L-BM. Jag kör, som sagt, med en motströmskylare (ritning hittade jag på uhbf's hemsida) som kyler ölet ner till 13 grader lika snabbt som det rinner genom tappen. Nackdelen är att jag behöver lite fallhöjd, vilket gör lyftet lite komplicerat.

Jag brygger gärna öl med (mycket) hög OG (90-100). I recept där socker ingår (belgare) är det vanligtvis inget problem men när man skall brygga t.ex dubbel/trippelbock, barley wine eller Imperial Stout kan man ibland störa sig på att det finns en maxgräns för vikten på malt och en mingräns på vattenvolymen. Man kan ju iofs, som jag gör nu, förlänga koket några timmar och helt enkelt reducera vörten ner till önskad OG.

Hoppas jag var till någon hjälp,

/Segergren/

Sv: Braumeister

Hallå.

Jag har också en 50liters och enligt Speidel är den minsta mängden man kan mäska 32liter. jag kokade nyss en på 35liter som efter lakning, och nerkokning slutade på 28liter. så det är ju som Segergren sa, man kan ju koka bort rätt mycket.

Sen finns det ett nytt tillbehör till 50lit, en kortare maltpipa vilket gör att man kan koka batcher neråt 20 liter. Den kostar iof en tusing extra men jag har faktiskt funderat på att köpa en. Då har man ett monster till kokare med dubbla pumpar och 3200w värmning till 20 liter.... Men det är sant, smakar det så kostar det...

Sen håller jag med, kokar man större batcher så bör man köpa en kylare, jag har minsta modellen på Humle och den funkar faktiskt nästan lite för bra, så nästa inköp för mig blir en pump för att kunna pumpa vörten genom kylaren, för att få en snabbare hantering.

Mattias

Sv: Braumeister

Mattias,

Har du pratat med Speidel om det här?

Minsta vattenvolym vid mäskning: 32 liter
Max maltvikt: 13 kg

Det borde hamna någonstans på OG 90 - 100. Min kommentar i förra inlägget är alltså helt obefogad.

Dessutom menade jag shbf's hemsida och inget annat.

/Segergren/

Sv: Braumeister

Man tackar för tipsen!  Det "känns" som en 20L är tillräcklig för mig.  Föredrar de små mängderna, det blir så nedra tråkigt med flasktvätt och tappning när man börjar komma upp i +50 flaskor.  Alternativet är corneliusfat, men jag föredrar flaska faktiskt.

Definitivt skall jag införskaffa en kylare.  Frågan är bara vilken.  Vad menade du, Mattias, med att den lilla kylaren gick för bra?  Hängde inte med riktigt där.


Segergren skrev:

Hej Portugisen,

Ang. ditt nickname, är du från Portugal?

Brukar säga att jag är blandras  wink  Men det är faktiskt frugan som är portugisen i familjen, själv är jag norrman.  Vi bodde i Portugal under några år och där höll jag mer på med destillation och vinmångel.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Braumeister

Hej igen Portugisen,

Själv bodde jag (och min helsvenska familj) i Lissabon under 2007. Jag saknar landet otroligt och studerar fortfarande Portugisiska, här i Sverige. Med en förhoppning om att återvända. Det enda jag saknade var bra öl. Super Bock och Sagres var inte mycket att ha. Fast bra öl kan man ju göra själv när nöden tryter. Jag hittade faktiskt några portugisiska hembryggeributiker när jag var där.

/Segergren/

Sv: Braumeister

tjenaremors

Angående max malt och min vatten så är speidels rekomendationer att inte ha mintre är 32 liter vatten, då kommer värmeslingorna fram vid pumpning. Om man har en kort maltpipa blir det ju mindre vatten som ska pumpas så då kan man ju ha mindre vatten. 13 liter vatten är min för 20 liters. Vidare står det att man ska hålla sig till runt 10 kg malt. Själv har jag gjort 13kg men det märktes att det började bli tungt för pumparna då. så man ska nog hålla sig till runt 10-11 kg.

Mattias

Sv: Braumeister

Hej,

Jag köpte en 20L BM nyligen och helmaltsbryggning är helt nytt för mig. Jag har dock hunnit med att göra 2 satser i nu helgen, på samma dag. En bryggning tog ca 5½ timmar alla moment inräknade. Det går säkert att trimma ner tiden, med isolationskrage på BM och rutin i arbetsflödet. Angående kylningen så köpte jag speidels spiralkylare, den kylde ner ett 20-literskok till 20 grader på 20-25 min. Jag uppfattar det som ett stort plus att man kan 'programmera' BM, så man kan fokusera på annat under tiden.

Det jag köpte till var rengöringskit, spiralkylare och isolationskrage (ej testad än). Använde även humlepåsar, vilket jag tippar på var en bra idé.

Överlag är jag mycket njöd, men jag är ju en färsking på bryggning i allmänhet och BM i synnerlighet. Även jag hade svårt att besluta över 20- eller 50-litersvariant, man får väl se till sina syften och behov. Kan inte tänka mig att det blir jobbigare med en 50L, annat än att det blir mer flaskor per bryggning att jobba med och maltpipans otymplighet. Så det är väl mest max/minvolym per bryggning som är avgörande.

/Sven

Sv: Braumeister

Sven, det var intressant att höra. 5 1/2 timme från uppstart till att jästen sattes? 

Jag har nog bestämt mig att ta 20L varianten.  Därimot tror jag att jag satsar på en platvärmeväxlare - hur mycket betalade du för kylaren och isolationskragen?


Segergren skrev:

Hej igen Portugisen,

Själv bodde jag (och min helsvenska familj) i Lissabon under 2007. Jag saknar landet otroligt och studerar fortfarande Portugisiska, här i Sverige. Med en förhoppning om att återvända. Det enda jag saknade var bra öl. Super Bock och Sagres var inte mycket att ha. Fast bra öl kan man ju göra själv när nöden tryter. Jag hittade faktiskt några portugisiska hembryggeributiker när jag var där.

/Segergren/

Lisboa är en underbar stad, min första dotter är född där (tyvärr i Benfica tvi tvi, vi är sportinguistas i familjen). Vi bodde i Campo de Ourique längs spårvagn 28s spår.  Vilka underbara minnen.  I Portugal måste man välja, Super Bock eller Sagres - jag är en Sagresman - men dom är båda bara goda öl i värmen, annars inget att skriva hem om.  Numera finns ju dock Super Bock and Sagres i klosterölvarianter, Bohemia, Rosso, etc.  Dom är okey, tycker jag. Fast å andra sidan är jag ju bara där ett par gånger om året.  Nästa besöket blir till jul, fast då komemr vi vara i Braga och Aveiro.  Var i Lisboa bodde ni?

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Braumeister

Hej igen Pål,

Jag gillar Campo de Ourique, vi var på marknaden där ibland eftersom vi också bodde längs 28:ans spår. Vi bodde mycket nära São Bento, vid ett litet torg som heter Praca das Flores i ett ganska orört klassiskt Lissabon-område. Det jag saknar allra mest är dock Costa da Caparica. Från vår dörr tog det bara 15 minuter att ta sig dit med bil (lite längre hem p.g.a vägtullen vid bron).

Sagres Bohemia resp. Super Bock Abadia (?) och nu även de helsvarta varianterna som kallas Stout och den ljusare Bohemia Oro... funkar när de är kalla, och så länge man inte läser innehållsförteckningarna (knappast något annat än färgad pilsner, inte ens stouten är överjäst). Däremot hittade jag smått fantastiska Corte Ingles som har ett oklanderligt utbud av belgare och britter till acceptabelt pris (jmf med systembolaget).

/Segergren/

Sv: Braumeister

Värmeisolering till Braumeister 20 liter 649 kr och rostfri vörtkylare spiraltyp 20 liter 855 kr. Processen tog ~5 ½ timmar in alles, maltkrossning och efterrengöring ej inräknat. Man kan ju så klart styra tiden (och tempen) för rasterna och kok, men en del övrig tid som förmodligen kan trimmas bort är när maskinen går från en rast till nästa och när den ska nå koktemp. Detta genom att använda isoleringen, märk att detta är en obekräftad egen teori i skrivande stund. Exempel på annan variabel tid är avrinning och kylning.

Men tiden är ju egentligen inget problem direkt. Och din egen absolut nödvändiga tid vid maskinen är uppskattningsvis mindre än 2 timmar totalt (om du inte räknar in tiden när du står fascinerad).

/Sven

Sv: Braumeister

Hej Sven.  Det du skriver gör mig sugen på en BM.  Jag brygger med minimal utrustning 10 liters satser, som sagt, och från att jag slår på värmen på spisen tills dess att jag tillsätter jästen har det för ale gått 7-8 timmar och för en lager cirka 12 timmar - en stor del av tiden går åt kylning.  Själva koket är klart efter 5-6 timmar.  Å andra sidan är min effektivitet endast 60%, ibland lägre, och jag har för taskig temp.kontroll vilket ofta gör att jag har för mycket dextriner i vörten och underattenuerar.

Segergren. Jag känner till Praca de Flores.  Det låg en trevlig restaurant på ett av hörnen som vi gick till ett par gånger.  São Bento är verkligen ett genuint område, jag tycker om det.  Lite Lapa, lite Bairro Alto, och lite Poco dos Negros. Vad gjorde du där nere - Alfa Laval eller SKF?  Själv jobbade jag för ett amerikanskt konsultbolag för Telecel/Vodafone.

Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Braumeister

Har en 20-liters BM och vid det här laget har jag bryggt ett tiotal batcher av olika typer sedan början av året.
Är mycket nöjd och kan varmt rekommendera detta lilla bryggverk!

Jag brukar räkna med att en bryggning tar knappt 7 timmar, precis allt inräknat (dvs efter regöring och återställande av tvättstugan till normalt utseende). Tappar först upp vattnet och drar igång uppvärmningen, därefter väger jag upp och krossar malten, vilket blir klart lagom till inmäskningen. Och sedan är allt igång.

Efter tips tidigare i denna sträng införskaffade jag 2 meter grov rostfri kätting (Biltemas båttillbehör) som är perfekt till att hålla nedre silduken på plats när jag fyller på med krossad malt. Att kättingen är grov underlättar renspolning efteråt.

Storleken 20 liter har visat sig lagom i ett annat hänseende. Jag fick en alldeles utmärkt färgomrörare i rent, obehandlat trä från en färgaffär, som råkar vara precis så lång som behövs... en onödig detalj, kanske, men lik förbannat en detalj som underlättar hanteringen.

För egen del brukar jag använda humlepellets. Håller med om att det blir rätt mycket att sila bort, men det går hyggligt med hjälp av två finmaskiga såssilar. Till kylningen använder jag BMs kallvattenspiral som gör jobbet på 20-30 min, vilket förstås går oerhört mycket snabbare med plattvärmeväxlare (men då kanske jag måste gå över till silduk för att slippa stopp i värmeväxlaren).

Lars

Sv: Braumeister

Sorry för korkad fråga, kanske, men var skulle du sila bort humlegojset om du använde en plattvärmeväxlare?  Hängde inte med där riktigt.

Är det ett problem med humlepellets i en BM?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Braumeister

Portugisen skrev:

Är det ett problem med humlepellets i en BM?

Hej,
hummlepellets och stor silduk blir utmärkt, det blir inget grums. Själv låter jag rinna vörten genom en silduk på en ställning på jäshinken(samma som används till saftsilning).
Hls
/Jürgen

Sv: Braumeister

Har själv bara använt pellets och BMs spiralkylning. Gör alltså som Jürgen (fast med såssil istället för silduk), så jag gissar bara att en plattvärmeväxlare riskerar att sättas igen av humlerester som inte silats bort. Men jag kanske är helt fel ute?
/Lars

Sv: Braumeister

Hej igen,

Jag använder en kylare jag byggde själv enligt ritningar på shbf's hemsida. Den består av ett kopparrör, en trädgårdsslang och ett par rör/slang-kopplingar - allt inköpt på Chlas Ohlsson för en totalsumma under femhundringen. Mecklet var att få in kopparröret i trädgårdsslangen men väl där fungerar den helt fantastiskt. Sätter aldrig igen och har inget behov av extern pump. Inte lika tjusig som en plattvärmeväxlare förstås.

Jag använder bara undantagsvis något annat än kottar (i påse) och får således mycket lite humlerester kvar i vörten.  Men jag tar aldrig bort dem, med saftsil eller så, de faller till botten av jäshinken tämligen omgående och stannar kvar där när jag tappar om ölet efter primärjäsningen.

/Segergren/

Sv: Braumeister

Hej,
kanske lite utanför tråden men jag skulle vilja tippsa om att under "köpes/säljes" finns en 20ltrs Braumeister mm till salu.
Hls
/Jürgen