Hållbarheten och lagring

Hej

Jag undrar vad ni har för erfarenheter angående hållbarheten och lagring av olika brygg-ingredienser. Några exempel:

Att flytande jäst bör förvaras svalt och förstörs snabbt har jag förstått men hur långt efter produktionsdatum är det bara att kasta den?

Hur länge kan man spara olika malt (spray, krossad och hel) i öppnad respektive oöppnad förpackning? Hur bör den förvaras (kallt, mörkt?).

Humlen mår bäst lufttätt och kallt men hur länge kan man spara ex ett öppnat och återförslutet paket humle i frysen?

Andreas

Sv: Hållbarheten och lagring

Sluggo skrev:

Hej

Jag undrar vad ni har för erfarenheter angående hållbarheten och lagring av olika brygg-ingredienser. Några exempel:

Att flytande jäst bör förvaras svalt och förstörs snabbt har jag förstått men hur långt efter produktionsdatum är det bara att kasta den?

svårt att säga.. med en bra förkultur( i flera steg om jästen är riktigt gammal), funkar det säkert ett bra tag.. läs ett par år+? ca, kanske? smile , eller kan man dra till med " en herrans massa år... men då gäller mkt bra förhållanden vid kultivering, som exempel drog bryggarna på Nynäsbryggeriet upp (!) en flaska från ett gammalt skeppsvrak, som man sen bryggde öl på...

Hur länge kan man spara olika malt (spray, krossad och hel) i öppnad respektive oöppnad förpackning? Hur bör den förvaras (kallt, mörkt?).

svalt och torrt.. hel malt håller längre än krossad, spraymalt håller längre än flytande. Ett år är nog inga problem för hel malt iaf...

Humlen mår bäst lufttätt och kallt men hur länge kan man spara ex ett öppnat och återförslutet paket humle i frysen?

svårt att säga igen... olika sorter håller olika länge, luktar den gott så.. why worry? luktar den ost så kasta eller låt den ligga framme och använd i en Lambic... som sagt, bäst är nog att gå på doft..

Andreas

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa