Daniel skrev:Har försökt att hitta vad skillnaden är mellan dessa pilsner och pale ale malt. Pale ale ger ju en mörkare öl men i övrigt? Det är ju två raders korn. Största anledningen att jag frågar är att jag har fått hem krossad pale ale malt och hel pilsner malt. Tänkte göra pilsner men man borde kanske använda pale ale malten först eftersom den är krossad. hur länge håller krossad malt?
Hälsn
Daniel
förvarar du malten på rätt sätt, d.v.s torrt och svalt, så håller den säkert ett halvår iaf... troligen upp till ett år, ingen fara alltså...
För övrigt kan man nämna att det rekommenderas att vört på pilsnermalt skall koka 90 min eller mer, medan det kan räcka med en timme för pale-malten, beroende på att pilsner-malten innehåller mer DMS(egentligen DMM som är "pre-cursor, kan inte det svenska ordet just nu, men iaf) som drivs bort under koket.. läs gärna mer om DMS på shbf/wiki.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa