Spara jäst

Hej
Det var lite prat om att samla jäst i en annan tråd så jag tar upp en annan metod jag tänkte testa.
För att slippa köpa ny jäst till varje batch tänkte jag göra enligt följande:

1. Gör en större förkultur från smack-pack eller annat.
2. Fördela delar av förkulturen i ett antal behållare som sen sparas i kyl som startkulturer till framtida bryggningar. 

Jag gjorde detta för ett antal år sen i början av karriären och det funkade bra då enligt dåtidens erfarenheter. 

Nån som brukar göra på detta vis?
Synpunkter?

mvh Christian

Sv: Spara jäst

Jag skulle enbart fördela jästslurryn eftersom resterande delen av förkulturen inte behövs. Men visst funkar det du skriver.

Sedan en tid tillbak har jag börjat att frysa jäst / glycerin och det fungerar kanonbra, kul att ha en jästbank hemma med olika sorter att välja mellan och hittills har det alltid varit kanonpigg jäst när jag tinat upp och gjort förkultur. Ska i kväll brygga en IPA/APA men för ovanlighetens skull ska jag använda en torrjäst Nottingham British Ale Yeast i stället för Ringwood

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Hej
Jag har provade att frysa jäst några gånger.
Det funkade i och för sig, men tyckte att det var lika meckigt som att spara på agar.
Problemet är att det är så små mängder jäst att det krävde många uppskalningar för att få upp tillräckligt med jäst.
Jag vet inte hur mycket jäst man kan frysa in.
Jag tog bara lite eftersom jag var rädd att glycerinet skulle förstöra skummet.
Hur stor mängd jäst/glyserin har du tagit utan att få skumproblem?

/Kjell

Ca 2ml glycerin och 6ml tjock jästslurry har inte märkt att det blir någon påverkan på skummet glycerolmängden blir bara 2ml/20 000ml i en normalbryggning så0,1 promille (tusendelar) om jag får mattematiken rätt efter min mycket lyckade bryggning och nu inne på tredje belönings ölen!

Jag har använt mig av metoden i http://www.homebrewtalk.com/wiki/index.php/Yeast_bank när jag gör en förkultur för infrysning brukar jag göra en 3 liters sats när det jäser som mest flyttar jag jäsdunken till 0 gradigt och låter stå någon dag och klarna och sedimentera därefter glycerol och sterila rör och sedan in i frysen. När jag sedan ska använda jäst tar jag ut från frysen och ploppar ned röret i 23c vatten (ej långsam upptining) kokar 2dl vatten och 2 tsk maltextrakt som får svalna sedan allt i en 5 liters plastdunk som jag trycker ihop lite innan jag sätter en vanlig kork på (min jäst har varit så pigg så den har redan börjat skumma i provröret före jag pitchat) När så sedan jäsningen startar på allvar och dunken blir utspänd gör jag en vanlig förkultur på 2 liter som sedan skakas och syresätts kraftigt och därefter på med ett vanligt jäsrör på dunken har hittills funkat kanon.

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Hej
Jag hade bara fryst nytvättad jäst utan näring.
Att jäsa med socker kvar förenklar förstås, bra tips!

Trots det är det en mängd förkulturer som behövs.
en innan frysning och två efter och då får man ändå bara 2 liter jäsande vört.

Det vore mindre jobb om man kunde 10 dubbla mängden jäst.
Tror jag ska göra ett experiment och göra en liten förkultur på en halv liter och pytsa i 1promille glycerol.
Om det inte påverkar skummet borde man kunna 10dubbla mängden jäst, typ 60ml istället för 6ml.

/Kjell

7 Senast ändrad av geandhei (2009-10-12 11:34:04)

Ja du får bara jäst från en 2 liters förkultur men i och med att du kanske har sparat undan 5-10 rör kan du på ett ganska enkelt sätt drastiskt sänka (ta bort) jästkostnaden och att du efter ett tag har hemma många olika jästsorter att välja ifrån

Som jag förstått produceras det mer eller mindre Glycerol naturligt i början på jäsprocessen

"With conventional brewing methods during the fermentation of the worth there is produced besides ethyl alcohol also a small amount of glycerol which, how ever in conventional beer does not exceed 2 g/l."  http://www.freepatentsonline.com/5039531.pdf så det borde inte vara några problem:'

/Anders

Tack !
Det svarade på mina frågor.

/Kjell

...hmm, skulle man kunna använda några droppar glycerol som skumdämpare när man kokar förkulturvörten då?? dekanterar man innan pitch borde det ju inte vara några problemas...

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Bra ide,
Om jag gör 5 liter förkultur, jäser ut, kyler och dekanterar av och endast spar 0,5 liter slurry så borde jag ha 10ggr mindre glycerin.
Den metoden tillsammans med infon från Anders tyder på att man skulle kunna spara mycket jäst i frysen så att endast en uppskalning skulle behövas.

/Kjell

Jag gör precis så. Snabbtinar ca. 50 ml frusen jäst (med ca. 25% glycerol) och tillsätter till en förkultur på 1 l. Låter jäsa ut och sedimentera, dekanterar av vätskan och tillsätter 0,5 l vört på bryggdagens morgon eller kvällen innan. Jag har inte märkt några negativa effekter alls. Men hittills har jag inte gjort det med lagerjäst och den kan ju vara lite känsligare. Jag återkommer med rapport när jag provat lagerjästen, om några månader eller så.