Red Honey Ale

Tänkte brygga mig en Irish Red Ale och kom på att jag hade en massa honung stående i kylskåpet. Så jag tänkte jag skulle modda ett IRA recept enligt följande:

22 liter
EBC 34
OG 1062
FG 1014
ABV 6,3%
IBU 30

5 kg Maris Otter
170 gr Ljus Crystal (40°L)
170 gr Dark Crystal (40°L)
100 gr Rostat Korn
500 gr Honung (Kokas 15 min), lokalodlad skånsk

18 gr Pioneer 13% AA, 60 min
15 gr EKG 4,8% AA 10 min
15 gr EKG 4,8% AA 0 min

Safale, antingen S-04 eller US-05

Eftersom jag aldrig använt honung tidigare, så vore det kul att få lite reflektioner på receptet, särskilt när det gäller mängden honung, rostat korn och humlen. Samt valet av jäst.
Jag har som sagt ingen aning om smaken, men önskan är att få en initial sötma som försvinner snabbt, typ belgisk blond.

Come to the Dark Side, we have cookies.

Sv: Red Honey Ale

Baserat enbart på personliga erfarenheter skulle jag nog rekommendera att du håller dig runt 10% av sockergivan för honungen

Jag har bara bryggt med honung en gång efter inspiration av Thomas Fransson's saison-recept (http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1913). Då hade jag i ekologisk honung i slutet på koket, men jag minns inte om det var 10 eller 15 min.

Personligen kunde jag inte urskilja honungen i det färdiga ölet, så jag skulle lika gärna ha använt vanligt socker.
Vad jag läst senare är att om du önskar få med arom och smak från honungen bör du ha det under sekundär jäsning då mycket av aromämnen ifrån honungen drivs bort vid kok och under primärjäsning, men om du ska ha i honung under sekundär jäsning är det kanske bra att pastörisera det först.

Sen är det kanske inte helt lätt att veta hur mycket vatten som finns i honungen, så extraktinnehållet kan skilja mellan olika år.

Lite hög OG kanske. Testa att använda honung även som primning ifall du kör flaskjäsning. Honung i sekundären som det står ovan kan nog vara ett hett tips. Sedan beror det ju på hur mycket honungskaraktär du vill ha? Vill du att honungen skall kännas så bör den nog ligga i intervallet 10-20% vill du ha en mycket lätt ton i bakgrunden 5-9%. Mängden specialmalt ser bra ut men jag tycker du kan sänka Maris Otter till 4,5kg eftersom 6,3% låter i högsta laget. Lite hög IBU med kanske men smaken är som baken. Hursomhelst kul idé och Lycka till!

om du kokar honungen så kan du lika gärna kasta i strösocker

honungen tål inte över 60 grader, då försvinner alla bra egenskaper

Blåkulla skrev:

Tack för svar. En undran bara; om jag nu slänger i honungen i sekundären så måste jag ju pastörisera den, vilket innebär att jag måste värma upp den. Per automatik så försvinner ju alla egenskaper... Moment 22?

Det fanns en subtil smak eller kanske mer ett inslag av honungskarraktär i min saison.
Jag tror inte jag skulle öka mängden nämnvärt. Den låg precis på gränsen.

En kompis som smakade ölet sa "honungsfriskt" om smaken utan att veta att jag använt honung i den. 

Tilläggas bör att den jästen är heeelt fantastisk.
Efter ca. 9-10 månader va ölet helt kalas, ska försöka lägga vantarna på en ny påse farmhouse-jäst o brygga om receptet.

Nu trådkapar jag här för fullt, sorry.

Precis som Blåkulla skriver så tillsätt honungen i sekundären när jäsningen nästan är avklarad.
Samt att som Weinkeller skriver, använda som priming hade varit spännande.

Håll oss informerade om eventuella recept.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Det fanns en subtil smak eller kanske mer ett inslag av honungskarraktär i min saison.
Jag tror inte jag skulle öka mängden nämnvärt. Den låg precis på gränsen.

En kompis som smakade ölet sa "honungsfriskt" om smaken utan att veta att jag använt honung i den. 

Tilläggas bör att den jästen är heeelt fantastisk.
Efter ca. 9-10 månader va ölet helt kalas, ska försöka lägga vantarna på en ny påse farmhouse-jäst o brygga om receptet.

Nu trådkapar jag här för fullt, sorry.

Precis som Blåkulla skriver så tillsätt honungen i sekundären när jäsningen nästan är avklarad.
Samt att som Weinkeller skriver, använda som priming hade varit spännande.

Håll oss informerade om eventuella recept.

Kapa på du Thomas, nema problema. Men imorgon är det bryggardag, så jag återkommer med omdömena.
Förmodligen kör jag honungen i slutet på koket plus i primingen. Minskar kanske lite på basmalten också, samt minskar beskan ett snäpp.

Istället för i slutet av kokningen skulle jag i sådana fall ta och lägga burkarna i ca 60-70 gradigt vatten i tio minuter för att de ska bli rinnande och "light-pastörisera", och sedan hälla i vörten under nedkylningen efter koket, ungefär när vörten landat på 60-70 grader. Finns som sagt tidigare risk att du blir av med för mycket av honungens egenskaper om du slänger i koket

Hej alla flitiga brygg-arbetar-bin!

Budet från allas vår viruelle brygg-bi-drottning John J Palmer är,
åtminstone i den tryckta versionen som jag nu citerar fritt ur minnet:

Pasteurisera i vattenbad 60-70°, minns dessvärre ej exakta siffran.
Tiilsätt i sekundären när du tappar om,
annars ventileras de volatila doft/smakämena ut
med en stora mängd koldioxid som bildas i samband med primärjäsningen.
Har själv kört med dubbla kopior i brygg-programmet
för att hamna rätt beräkningsmässigt

Honey-Sweet Raasken ;-))

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Old Gowrie skrev:
Blåkulla skrev:

Tack för svar. En undran bara; om jag nu slänger i honungen i sekundären så måste jag ju pastörisera den, vilket innebär att jag måste värma upp den. Per automatik så försvinner ju alla egenskaper... Moment 22?

Lite granna :-)

Ett tag håll jag på att kolla upp lite om mjödbryggning och en citat jag sparade (har tyvärr inga källa kvar) är:

Källa okänd skrev:

Tittar man på pasteuriseringskurvor så krävs det bra mycket mer än 40 grader för att ta död på eventuella bakterier och svampar som skulle kunna ställa till problem i jäsningen, eventuellt väldigt lång tid. Vid 51 grader så krävs 470 min "koktid" och vid 63 grader endast 7,5 min "koktid" vilket är vad jag brukar köra på. Det är väl en fråga om vad man föredrar. Skulle vara intressant nu då att se hur lång tid det tar för processen att bryta ner de "nyttiga" ämnena i honungen, man kanske kan hitta en bra balans. Jag har svårt att tro att så fort man värmt honungen över 40 grader så förstörs alla ämnen på minus två sekunder, det borde också vara en process som tar tid beroende på gradantal osv.