Värma upp kylen
mitt nuvarande bekymmer landar i att den källare där kylskåpet står nuförtiden håller jämna 15C, skulle det funka att koppla termostaten(humles universal) till en lampa för uppvärmning? nåt att tänka på ang den lösningen?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Värma upp kylen
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
mitt nuvarande bekymmer landar i att den källare där kylskåpet står nuförtiden håller jämna 15C, skulle det funka att koppla termostaten(humles universal) till en lampa för uppvärmning? nåt att tänka på ang den lösningen?
Utan jag testat tror jag svaret är ja.
Ur "använderhandboken" till UT 200:
The Universal-Thermostat „UT 200” is plugged in a wall mains socket and a connected consumer
(230V~/50Hz, max. 16A, 3680VA) can be switched on-off by temperature controlling. In the range of -40°C to
+99.9°C the switch on-off temperature can be set freely. The thermistor is located at the end of the approx.
2m long cables.
Då sätter du väl bara "on" till tx. 17 grader och "off" till 18 och låter UT 200 styra en värmekälla. Jag är inte säker på hur mycket värma en vanlig glödlampa ger men annars kan du väl koppla på en frostvakt eller liknande.
Edit:
Det fanns även en beskrivning av uppvärmning och av kylning:
Select operation mode „Heating” or „Cooling”.
a) Heating
• If the „UT 200” should perform in heating mode, then the switch off temperature needs to be a higher temperature
then the switch on temperature.
Example: Switch on temperature 15 °C
Switch off temperature 22 °C
• When the switch on temperature is lower, the heater will be switched on.
When the switch off temperature is exceeded, the heater will be switched off.b) Cooling
• If the „UT 200” should perform in coolingmode, then the switch off temperature needs to be a lower temperature
then the switch on temperature.
Example: Switch on temperature 22 °C
Switch off temperature 17 °C
• When the switch on temperature is exceeded, the cooler will be switched on.
When the switch off temperature is lower, the cooler will be switched off.
grytan står på spisen så jag kommer att testa, har ingen annan lösning för stunden,men frostvakt(el. likn.) låter kanske som en bättre lösning framöver...
hur gör ni andra med samma problem?
Jag har använt en kupévärmare avsedd för bil.
Jag provade mig fram med olika lampor. I mitt fall landade jag på 20grader med en lågenegilampa på 11W.
Se följande länk, med video och allt.
http://www.homebrewtalk.com/f39/lightbu … on-139987/
Annars så kan man alltid använda sig av elslinga för golvvärme, men det är en betydligt dyrare lösning.
Hej
Jag har tidigare jäst på balkongen, även vintertid.
Ölen fick stå i ett påslaget kylskåp där lampan alltid var på.
Fungerade hur bra som helst, fast lite slöseri med el är det förstås när lampan väemer och kylskåpet kyler, men vad gör man inte för konsten.
/Kjell
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Värma upp kylen