Bara vanligt vatten
Jag tänkte brygga mig en porter och ha framåt vintern eller vårkanten.När jag började läsa om porter, så var det ganska mycket prat om vattnet...
På min kommuns hemsida står det (http://www.partille.se/sv/Invanarservice/Bygga--bo/Vatten-och-avlopp/Dricksvatten/ )
Vattnets hårdhet anges i tyska hårdhetsgrader och är cirka 3-4 dH. ... Vattnets pH är cirka 8.
Övriga "ingredienser" hittar jag inte...(Det kanske jag borde, för att få bra svar på min fråga!)
Jag har surfat runt lite och hittat massa olika saker om vad som skall tillsättas, var det skall tillsättas, när det skall tillsättas...
Min fråga blir helt enkelt:
Om jag skall göra den perfekta portern, bör jag justera vattnet på något sätt, och i så fall när; vid lakning eller i mäsken?
Jonas