Hus-smak?

Hallå!

Har fått för mig att man får olika smaker på sitt öl beroende på vilken slags uppvärmnings-källa man använder sig av. T ex blir det en viss karamellisering ifall man har elpatroner, en annan smak med gas åssåvidare.

Stämmer detta och isf varför?

Har funderat på detta då mitt favvo-bryggeri (förrutom mitt eget...) dvs Jämtlands, tycker jag börjar få till en viss smak som lyser igenom på de flesta sorterna dom har.

Eller är det bara så att jag druckit dom för ofta?? :-D

/U

Sv: Hus-smak?

Jag tror att vattnet har den största betydelsen efter jästen.
R.A.

En del bryggare tycker dessutom om vissa ingredienser och använder dem i nästan allt vad de gör.

Om ett bryggeri använder sig mycket av en jäststam ger den i kombination med temperatur (gissar på att det är enklast att försöka jäsa ölen så likt varandra som möjligt) och form på jäskärl en viss hussmak.

Finns vissa belägg när man läser som bryggerier som använder gaslågor för att värma kärlet att det blir en viss karamellisering till skillnad från de som värmer med ånga. Den smaken borde lysa igenom tycker jag.

Svårt att säga vad det är som ger just hussmaken i Jämtlands öl dock.

När min morfar bryggde julöl var en av de viktiga sakerna att doppa ett glödgat järn i den färdiglakade vörten. Det skulle göras tre gånger. Varför? Det var så man skulle göra. Någon mer förklaring fanns inte.
R.A.

Angående det glödgade järnet så skriver Linné en del om lokala ölbryggningsmetoder i sina reseanteckningar, och på vissa platser var det uppenbarligen vanligt att man i stället för att koka vörten slängde ner stenar som legat på elden i omgångar för att få någon slags kokningseffekt. Kan det vara någonting sådant? Linné var för all del ganska kritisk mot metoden, men kompletterad med vanlig kokning hade han säkert varit mer tillfreds.

(Det kanske bör tilläggas att Linné var emfatiskt skeptisk till många saker som vi idag inte betraktar som särskilt svåra defekter. Kolsyrat öl, till exempel.)

Think globally. Drink locally.

Sten öls görs ju även idag. Att man slänger ner glödjade stenar i vörten för att höja temperaturen. Vad jag har förstått så skrapar man bort det karamelliserade sockret från dessa stenar sen och tillsätter vid sekundärjäsningen. Aldrig vågat mig på att prova men det låter intresant.

doppa ett glödgat järn i den färdiglakade vörten

Instämmer med att det troligen har att göra med karamellisering av vörten.
Ölet blir sötare och "godare" som många fortfarande vill ha till jul.

Kan man "rangordna" de olika ingridiensernas betydelse för slutresultatet? Varför man nu ska göra det... ;-)
Typ: jästen 55%, vattnet 35% osv?? Det kanske inte var sån bra ide då man har olika vatten etc....nää, skit i det förrexten.

9 Senast ändrad av Kenneth (2005-10-24 20:27:40)

1) Renlighet 100%
2) Jästen, 90%
3) Maltsorter och mängd, 80%
4) Vatten, salter, 50%
5) Humlesorter och mängd, 30%
Totalt: 350%
Svar: Summan av ingredisenerna blir större än de enskilda ingående komponenterna. Det är som att 1+1=3 smile

Hej igen!

Jag smakade Jämtlands bryggeris julöl och konstaterade krasst att det smakar som allt annat dom brygger. Lite besviken vart jag nog allt då jag trodde dom skulle gjort en riktigt fin kryddad historia, men ack vad jag bedrog mig... En typisk Jämtlandsprodukt ifs, men ack så tråkig julöl. Vill nog ha den lite "juligare" i smaken, nu var den mer som vilken mörk öl som helst in my humble opinion.

/U