Hjälp med att välja resmål för ölweekend i europa nu snart.

Tjoho!

Behöver lite snabba råd och tips

Hur är det eg. Finns det bara pilsner i Prag?
Går det att hitta intressant öl i Berlin?
Finns det andra intressanta ölstäder i när-europa München kanske?

Eller är det bara att återigen bege sig till Belgien för att slippa bli besviken?

Ska resa nu innan jag börjar jobba igen så det får gå undan.
London känns inte träffsäkert nog så det står och väger mellan Belgien och Berlin...

Problemet är att det numera tar över 4h att flyga till bryssel och att det kostar skitmycket.
Antwerpen är minst lika bökigt och ännu värre att ta sig till sad

Kom med tips nu!
Sitter och ska boka vilken dag som helst nu i veckan.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

2 Senast ändrad av AndyKaz (2009-09-13 23:06:45)

Sv: Hjälp med att välja resmål för ölweekend i europa nu snart.

Hej thomas!

När hade du tänkt att åka, ett tips är ju att försöka planera in någon av Camra´s öl festivaler i England. Förutom fin fin real ale brukar dom  ha trevliga flasköl från resten av världen plus att det brukar inte vara jätte dyrt. Festival kalender finns på:

http://www.camra.org.uk/

Ha det
Anders

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

Kollade lite på england också, men dom flesta festivalerna verkar äga rum en bra bit från flygplatser
så då blir det mindre tid till öl och mer tid till att åka tåg och buss och gå vilse wink

www.bryggradio.com

4 Senast ändrad av Kenneth (2009-09-14 10:51:49)

Om du vill åka till Prag och prova något annat än ljus eller mörk lager så finns det några småbryggerier som är värda ett besök.
Pivovarsky Dum (osäker på stavningen, tror att det betyder brygghuset eller liknande) är ett bra ställe.
Novometsky pivovarsky (nya stadens bryggeri) är också ett rätt bra ställe (kanske lite väl turistiskt).

Vad gäller Tyskland i närheten av München så är Bamberg (c:a 10 mil från München) mycket sevärt och riktigt trevligt att besöka. Mest känt är de rauch-bier som finns där på Spezial och Heller brauerei (som gör Aecht Schlenkerla), men även alla andra bryggerier, ölstugor, miljön är fantastisk.

5 Senast ändrad av AndyKaz (2009-09-14 10:27:05)

Jag fattar inte varför folk är så negativa till att åka lite tåg, det fantastikt färdmedel när man är turist i ett land. Åkte tåg i Italien i sommar och fick sjukt mycket mersmak av alla vyer och landskap man passerade. Efter min London (Vi skulle igentligen åkt på Norwich beer festival i oktober men det krockade med annat så vi fick boka om vårat flyg och valde då att stanna i London) resa nu i höst kommer nästa projekt att bli en kombinerad flyg, tåg, färje och cykel resa i skottland och besöka whiskydestillerier och öbryggerier.

Anders.

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

Det beror på...

Men som jag planerar att flyga fredag kväll och flyga hem under söndagens tidigare hälft så tycker jag
att leta tåg och vänta på stationer sent på kvällen och landa på hotellet en stund efter midnatt inte känns så tidseffektivt.

Skulle jag vara borta 4 dagar så kunde jag absolut tänka mig att åka lite tåg...

Men med den tid jag har att spela på så hinner man knappt utanför staden man reser till.

www.bryggradio.com

Kenneth skrev:

Om du vill åka till Prag och prova något annat än ljus eller mörk lager så finns det några småbryggerier som är värda ett besök.
Pivovarsky Dum (osäker på stavningen, tror att det betyder brygghuset eller liknande) är ett bra ställe.
Novometsky pivovarsky (nya stadens bryggeri) är också ett rätt bra ställe (kanske lite väl turistiskt).

Vad gäller Tyskland i närheten av München så är Bamberg (c:a 10 mil från München) mycket sevärt och riktigt trevligt att besöka. Mest känt är de rauch-bier som finns där på Spezial och Heller brauerei (som gör Aecht Schlenkerla), men även alla andra bryggerier, ölstugor, miljön är fantastisk.

Bamberg skulle jag absolut vilja besöka.
Spezial och Heller är två av de bryggerier som besöks av Michael Jackson
i serien Beerhunter episod "Bohemian Connection om jag inte missminner mig?

Så det finns annan öl i Prag än de otaliga sorter man hittar här på krogarna?
Just klassisk pilsner är inget som lockar mig. Även om öl alltid smakar som bäst i sin hemstad.
Men finns det annan spännande öl så är det helt klart ett alternativ.

www.bryggradio.com

Hej
Du skulle kunna gå på ölmässa i Stockholm nu till helgen (även nästa helg). Då får du öl från många länder på en gång smile. Jag kan varmt rekommendera detta om du inte har varit där.
/C

Båda bryggerierna jag nämner är "mikrobryggerier".
Pivovarsky Dum brygger annorlunda öl och går inte att få tag i någon annanstans.
Novometsky pivovarsky brygger eget öl också, dock är inte mångfalden lika bra som på P.D.

Det kanske finns fler små mikrobryggerier som vågar brygga annat än pilsner, jag vet inte.

Annars är det snart 7 November...
http://www.cantillon.be/br/3_14
Fast du hade väl redan varit där...

Coolers

Får se var man hamnar.
GABF hade ju vart det absolut coolaste det är nu helgen 25 september smile
Men lite långt att ta sig en helg om man ska hem igen wink

www.bryggradio.com

Heat? skrev:

Annars är det snart 7 November...
http://www.cantillon.be/br/3_14
Fast du hade väl redan varit där...

Jess men inte på bryggdag...

www.bryggradio.com

Kalas!

Tackar för tipsen, nu känns det lite lättare att välja bort Bryssel fast det skär i hjärtat wink

www.bryggradio.com