Vinäger
Haloj.
Någon här som gör egen vinäger.
Jag gör för tillfället rödvinsvinäger med en så kallas moderhinna/kaka som kommer från släkten i frankrike.
Tömmer och fyller på nytt ca var 3-5 månader.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Vinäger
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Haloj.
Någon här som gör egen vinäger.
Jag gör för tillfället rödvinsvinäger med en så kallas moderhinna/kaka som kommer från släkten i frankrike.
Tömmer och fyller på nytt ca var 3-5 månader.
Intressant ämne.
Är det något som du kan/vill dela med dig, recept, tillvägagångssätt, råd och dåd?
F.ö. Kanske hör detta hemma under kategorin "Vin, Cider o möjd"?
Jag odlar min vinäger i en vinägermakare typ den som finns på sidan http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/vineddike-11c1.html
Det finns inte så mycket information om just denna metod på svenska då det inte är så vanligt.
I grova drag så när man fått en bit av en aktiv vinägermoder (slemklump) av någon som redan har en, det går att odla fram men är jobbigt, svårt och inte alls lätt.
Vi startar i liten skala:
La mère (modern, eller hjärtat om man vill) gör om vinet till vinäger
När man har en bit moder ca 1dl + 2-3dl vinäger från samma behållare tillsätter man 1/3 av volymen med en vin slatt i detta fall 1,5dl, (ju bättre vin desto bättre vinäger) här kan man också ge vinägern sin karaktär, jag använder utestutande fylliga, kryddiga viner.
Ha allt i en vinägermakare, låtstå i någon månad.
I början kan man ha det i ett vanligt keramikkrus 1-2 liter
När (efter 1-3 månader) det har bildats en ny slemklump son täcker hela ytan och är några milimeret tjock typ 3-5mm så är det dax att antingen tappa av och fylla på nytt.
Jag rekomenderar att bara fylla på de första 2 gångerna så att man har lite volym och en stark moder.
När man vill börja ta av vinägern så tappar ur man max 1/3 av vätskan som finns och fyller på med 2/4
tex: jag har 1l vinäger, jag tappar ur 3dl och fyller på med 5dl vin
Vinet skall vara runt 12% lägre går bra men för högt kan döda modern.
Det får inte heller vara luft tätt i kärlet som används, då vinägerproduktionen behöver syre.
Har man ett skruvlock kan man slå ett litet hål i det eller så har man ett lock i keramik eller kork somm sitter lite på sniskan.
Jo en sak till den bästa vinägern ligger på botten där av den lågt sittande tappkranen.
Har ni mer funderingar så är det bara att hojta.
Jag har aldrig testat, men i Ciderboken av Stefan Dehlén & Lena Israelsson finns ett avsnitt om att göra cidervinäger. Jag läste det dock lite snabbt...
jag delar gärna med mig av min moder, har just delat den för att ge bort till en bekant, så om några månader är det nog dags för en delning igen.
Coolers, kan nog även vara ett bra sätt att få användning för en batch öl man inte blev så väldans nöjd med.
Maltvinäger är inte dumt det heller.
Har inte testat maltvinäger än, men tror att ett något starkare öl är att föredra då det blir bättre utbyte till vinägersyra då, finns intresse att starta en maltvinäger av någon här kan vi nog ordna en delning av vinäger modern.
Det tråkiga är att vinägern blir inte bättre än vätskan som tillsätts (öl i detta fall) så om man vill hälla bort sin bästa öl för att göra vinäger så varför inte.....
Alltid kul att puffa en riktigt gammal tråd. Någon som gjort maltvinäger ännu och är det någon som har lite moder att dela med sig av?
Det borde gå att konvertera vin moder till malt moder, alkohol som alkohol??
Kanske skulle göra ett försök, vilken stil av öl är bäst lämpad tror ni??
Jag är sugen på att köra med en stark belgare med inte allt för utstickande jäst. Runt 10% ABV borde ge bra smak...
Har du någon moder igång?
Jag är sugen på att köra med en stark belgare med inte allt för utstickande jäst. Runt 10% ABV borde ge bra smak...
Har du någon moder igång?
Har alltid röd och vit vins vinäger igång, så det ska gå och fixa.
Faan vad grymt. Ska lägga undan min finaste öl till byte! Är skyldig dig lite nu känner jag ;-)
Faan vad grymt. Ska lägga undan min finaste öl till byte! Är skyldig dig lite nu känner jag ;-)
Ingen är skyldig mig något, vi sitter i samma båt! går den under så följer alla med. Men en öl tackar man ju inte nej till.
Hur vi sköter distributionen är jag inte klar på än, har skickar via posten i petflaska med varierat resultat, har du vägarna uppåt i landet så är det bara att hojta.
Lyfter denna tråd. Finns det någon vänlig själ i Stockholm med omnejd som kan tänka sig att dela med sig av en vinägermoder? Jag har en misslyckad majbock som ska få sluta sina dagar som maltvinäger.
vad jag vet så är vi inte många som gör egen vinäger, men visst skulle jag kunna fixa en moder åt dig, men inte med en dags varsel, bra mödrar tar tid att odla fram, när hade du tänkt dig att få tag i modern, samt hur mycket har du tänkt dig.
Att bara kasta i en moder i några liter öl kan gå snett, du borde dalta med den första tiden så att du ser att den producerar vinäger och inte aceton* inte riktig aceton men det luktar som det och då är det bara att kasta.
Hej Tristan! Vad trevligt! Jag har inte alls bråttom egentligen, men du ska ju inte behöva odla upp en moder helt från start. Tänkte bara om det fanns någon som redan hade en färdig stor och präktig morsa som man kan dela (för visst kan man dela en vinägermoder?).
Minst lika mycket som själva vinägermodern behöver jag goda tips och råd om hur man "daltar" och ser till att det blir fin vinäger. Aceton är nog en ganska bra beskrivning av mitt och min kompis hittills enda och misslyckade försök att göra vinäger av en tripel. Den smakar väldigt "kemiskt" på nåt sätt, och det har inte bildats någon geléklump på ytan (som jag föreställer mig att en vinägermoder ser ut), utan snarare ett dammliknande täcke, som jag misstänker kan vara mögel. Vi använde bottensatsen av en ekologisk opastöriserad ofiltrerad äppelcidervinäger som starter, men det funkade uppenbarligen inte.
Jag har flera mödrar, så jag behöver inte dela någon, menar bara att jag inte tar ur en hel moder precis efter att jag nyss fyllt på med nytt vin, den måste få stå till sig och vänta på att en ny moder bildas.
Det blir nämligen så att när du fyller på med nytt vin ovanpå den flytande modern så bildas det en ny på ytan, jag låter alltid den få växa till sig så den är 8-15mm tjock innan jag tar ur vinäger och fyller på med nytt vin, detta sker med någon månads intervall, där av inte ha bråttom.
Efter några år så har man en hel del aktiva mödrar liggande i vinägerkruset som man kan dela med sig av, som sagt så har jag just gett bort några mödrar och fyllt på med nytt vin så vi får hålla kontakten om intresset består.
Kolla på http://houblonetcompagnie.blogspot.se/search/label/Surt
OK, vore schysst om du skickar ett meddelande när du har en färdig moder! Jag bor Årsta (kanske man fattar av mitt användarnamn!
). Du ska få lite fin hembryggd bira i utbyte (men inte den misslyckade majbocken förstås!).
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Vinäger