Mängd kandisirap för att prima?

Har en Mörk Stark Belgisk Ale under tillverkning här hemma.
Då en sådan ska kolsyras rejält tänkte jag använda 7-8 g socker per liter för att prima.

Men då detta är just en Mörk Stark Belgisk Ale så kanske man ska prima med mörk kandisirap istället för strösocker.

Men hur mycket ska jag använda då? Är det 1:1 förhållande mellan strösocker och kandisirap?

Sv: Mängd kandisirap för att prima?

kanske ska tänka på vatteninnehållet i sirap jämfört med strösocker. Vanlig baksirap innehåller 20% vatten.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jo, läste det finstilta på kandisirapflaskan att det är 69% "torrt innehåll". Antar att det innebär att jag måste lägga på 30% jämfört med strösocker. Dvs 7gram socker blir 9 gram kandisirap. Tror dock att jag tar det säkra före det osäkra och kör på strösocker då jag troligtvis ska ställa upp med ölen på Belgoträffen här i Uppsala.

Förresten, någon som vet om man får använda kryddor eller inte i klass 9G Mörk Stark Belgisk Ale? Verkar som så när man kollar recept på shbf:s hemsida med recept, men beersmith säger att man inte får använda kryddor.

Tror du gör rätt i att använda strösocker att prima med.
Känns som att den kan bli svårt att få sirapen helt löst i ölen utan att den flyter omkring i klumpar.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio