Vörtkokare, ritningshjälp.
Hej, jag har kommit över två stycken elpatroner på vardera 9kW som jag tänkte nyttja till en vörtkokare.
En har jag tänkt att använda.
Mitt problem är att de är ganska långa och att kärlet får så stor diameter.
Patronen är 600 lång.
Om man tittar på Drkarmas enastående ritning så ser man att han har cirka 10 cm fritt till kanten där patronen slutar. Då min patron är 600 lång så måste ju då diametern bli 700. Hur mycket fritt bör man ha?
Tanken var väl runt 150l. Problemet som jag ser det med en bred gryta är att varje höjdcentimeter blir en hisklans massa öl.
Hur tycker ni att man bör gå tillväga. hur bör man placera avtappningar? Jag funderade på om det var någon vits att gör den konisk i botten så att man kan ha en kran absolut långst ner och en högre upp i konen. Så att konen kan samla upp druv. Jag vet dock inte hur mycket konan bör bygga neråt från cylindern sett.
Skulle man förlänga ut ett rör som man fäster patronen i så behöver man inte ha lika bred gryta men hur blir det med ölen som kommer in i den utstickande "tarmen". Kommer detta att brännas vid? Känns inte heller så smidigt med rengöringen.
Hur tjock plåt behöver man ha och vilken klassning på det rostfria är lämpligast.
Det känns som att jag vill använda patronen jag har och inte behöva köpa en ny men en gryta som är 700x300 känns lite sådär.
Tankar och idéer uppskattas varmt
/Hans