Gotländsk rökmalt till en rauchbier

Jag har en hel del av denna underbara malt hemma och tänkte slänga ihop en rauchbier inom kort. Jag har kollat runt lite och jag vill ha den riktigt rökig som aecht schlenkerla rauchbier.

Hur många procent av denna maltsort bör man ta. Den tyska motsvarigheten står det att man kan ha upp till 100% utav. Men ingen motsvarighet beskrivning finns om den gotländska.

Tänkte testa någonting i stil med:

60% gotländsk rökmalt
20% pilsnermalt
15% svartmalt
5% chokladmalt

Räcker det att gör enstegs infusion eller krävs det att krångla till det ännu mer?

Vilken humlesort är lämplig?

Tacksam för svar

/Hans

2 Senast ändrad av cabrón (2009-05-24 18:58:03)

Sv: Gotländsk rökmalt till en rauchbier

Jag har hört att gotlänsk rökmalt är väldigt hardcore och att det behövs endast små doser för att det ska bli rökigt.
Nu funkar det inte riktigt att länka till en intressant tråd här på humles forum som behandlar precis samma fråga med utförliga svar. Men sök bl a på "rököl" och tryck på den sjätte topicen. Hur länkar man till andra trådar här på humle.se?

Återkom gärna med rapport. Jag har själv blickarna vänd mot rököl och tänkte brygga lite sånt i höst.

Jag vill nog påstå att 60 % gotländsk rökmalt är väl mycket. Redan vid 10 % får ölet en rätt så skaplig röksmak. Sen vill jag också påpeka att 15 % svartmalt också är i mestaste laget. Frågan är vilken smak som kommer dominera, den av rök eller den av sot? Jag skulle rekommendera att du använder bara någon enstaka procent, i synnerhet som du också har i chokladmalt. Hur mörk är ölet tänkt att bli?

Hur man skapar länkar kan man läsa om på hjälpsidan.

4 Senast ändrad av berglund (2009-05-25 15:52:28)

Så mörkt som möjligt. Jag vill ha en väldigt rökigsmak samt att jag nu har 3 kg rökmalt som tar plats i mitt skåp. Ska man kanske minska rökmalten till 50% öka på pilsnermalten och köra svart och choklad på 10% vardera?

Eller så skiter man helt enkelt i chokladmalten och petar upp mängden pilsner ytterliggare. Alltså 50 40 10

Åter till fråga ett. Vad för humle känns lämpligt?

Cabron, tack. Har kikat lite där men de beskriver inte den gotländska tror jag bestämt.

Hej!
Har provat den både den tyska och den gotländska rökmalten.
Det är stor skillnad!
Första gotlandsbryggningen tog jag bara 2% och det smakades, men var i minsta laget.
Andra gotlandsbryggningen tog jag 4% och det smakades lagom för mig & co.
Skulle 50% bli alldeles på tok för rökigt.........
så kanske du har något trävirke som behöver impregneras ;-))

Lycka till önskar Raasken cool

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

6 Senast ändrad av Kenneth (2009-05-27 18:29:35)

Jag bryggde en gång en Barley Wine enligt följande recept
21 liter. OG 1094, FG 1016, IBU 40
Malt
5 kg Pale ale malt    2,0 kg Münchener
1,0 kg gotländsk rökmalt    0,5 kg Crystal
0,5 kg ljus karamell    0,075 kg Pale chocolate
Humle
35 g Centennial, pellets 7,28%  60 min.    15 g Cascade pellets 5,1%  20 minuter
15 g EKG pellets 5,2% 20 min    25 g Cascade pellets 5,1% 1 minuter
25 g EKG pellets 5,2% 1 min

Jäst
WYEAST 1728 Scottish Ale, 2 dl fet slurry + 2 liter förkultur.

Den blev grymt brutal med en mycket kraftig rökighet, mycket rökigare än den rökigaste wisky.
Dessutom var den brutalt besk.
Cascade humle var helt fel i en rökig öl.
Gotlänningarna brukar vara väldigt försiktiga med humle, inte mycket till beska eller arom.

Efter primärjäsning var detta mina kommentarer:
Färg: Mycket grumligt rödbrun
Lukt: Citrus, rök, fenoler och estrar som kommer huller om buller. Röl och Cascade stör varann mycket!
Smak: Grym alkohol som slår hårt.
     Hög beska som dock försvinner bakom alkoholen.
     Mycket estrar och fenoler.
Kommentar: Jäste brutalt i fyra dagar. Sedan har det knapp bubblat alls.
    Misstag att blanda i rökmalt och välja Cascade.
    Tyvärr. Man får hoppas att ölet blir bra om några månader.

Efter åtta månaders lagring var detta mina kommentarer:
Färg:  Disig  Mörkt röd.
Lukt: Syrliga toner av torkat frukt och lätt rökig.
Smak:  Söt med fikon och aprikos, rökigheten kommer efter.
    Beskan finns där men dominerar inte.
    Lite kärva finkeloljor men förvånasvärt lättdrucken.
    Alkoholen bombar en snabbt, men går sedan över.
Kommentar:  Utan rökmalt hade detta öl varit kanongott!
     Det blir nog inte mer gotlandsrök för min del.
     Den är för dominant och fenolisk. Lite som Ardbeg whiskyn.

Jag har kollat runt lite och jag vill ha den riktigt rökig som aecht schlenkerla rauchbier.

Du kommer inte att få något som liknar en rauchbier med gotlandsmalt.
Det är en helt annan rökkaraktär på den och tysk rökmalt.

Tack för alla tips. Jag får se vad det blir av det jag har. Återkommer med brygglogg.

Kenneth, du har inga tips vad som behövs för att skapa något snarlikt den goda Aecht .... ?

Jag ska leta i mitt receptarkiv.
Jag bryggde en rauchbier på 100% Weyermann rökmalt och den blev väldigt trevlig.
Inte lika mörk som en ASR utan mer som "Spezial" röklager.
Kanske kan du ta en gnutta färgmalt för att ge den lite mer färg.
Lite münchener kan nog också vara på sin plats.

ASR är en "Märzen" enligt flasketiketten.
Humla försiktigt, inte mer än 25 IBU, tyska humlesorter givetvis.
Tettnanger, Spalt, Perle, eller någon Hallertauer.
Jag skulle undvika Nordbrau (Northern Brewer) i en rauchbier, passar inte riktigt bra.

Sent om sides har jag nu äntligen kommit till skott och gjort min skåprensar rököl.
Då logg önskades tidigare tänkte jag leverera en nu.

2000g Gotländsk rökmalt
2800g Pilsner
600g Lj karamell
600g svart

90 min mäsk 68 grader

Testade dock lite dekoktionsmäskning så jag tog ur 1/3 av mäsken värmde den till 72 grader i 10 min sen kokades den i 20 min innan den återfördes innan lakning. Självfallet kokade den över så det blev en hisklans massa slabb.

90 min kok, 28 liter

25 g Tettnanger 4,7% 60 min
20 g Hersbrucker 2,2% 20 min
20 g Hersbrucker 2,2% 0 min

3 påsar Saflager S-23

Färgmässigt så blev den inte helt oväntat tämligen mörk.

Doftmässigt var det något av en besvikelse luktade ingen som helst rök men hoppas att detta kommer efter lite lagring.

Förresten är rököl en egen klass eller går det möjligen under mörk lager?

Återkommer med smakrapport lagom till höstmörkret

/Hans

Nu har jag invigt fatet och min nya kylmaskin inte att förglömma.

Kylmaskinen är väl det enda som var imponerande.

Färgen är som sagt svartare än svartast. Men smakmässigt ganska tråkig.

Trots 33% gotländsk rökmalt känner jag ingen påtaglig rökighet ej heller doftar den något rökt.

Den är god och fullt drickbar men röken har inte kommit till sin rätt. Jag skulle vilja hävda att den smakar mindre rök nu än när den kom från jäskylen.

Är det den kanske lite för stora inblandningen av 10% svartmalt som håller röksmaken dold eller vad kan det vara?

Tacksam för analys då jag mest kliar mig i huvudet av besvikelse över detta.

En bild ska ni få iaf.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Rauch.JPG

Jag jäste en tysk veteöl med 5,5% gotländsk rökmalt och lika mycket ljus karamellmalt. Min öl fick en fin mycket mild rökighet som främst känns i eftersmaken. Trots den låga andelen känner man faktiskt av rökigheten. Vörten och främst malten tyckte jag luktade svettig rökt korv. Men resultatet blev bra smile

Svartmalten har väl en tendens att dominera men du borde ju känna lite rökighet ändå , eftersom du använde så mycket rökmalt.

Märkligt att det inte finns någon rökighet i ölet.
Kan det vara så att rökmalten var/är gammal?
Köpte du rökmalten via Humlegården eller köpte du den själv på Gotland.
Mina svärföräldrar köpte malt på Gotland åt mig för ett antal år sedan.
Den var inte så rökig, så det verkar som att det finns stor variation mellan olika mälterier på Gotland.

Tack för snabba analyser, alltid uppskattat.

Kenneth, den är köpt på humlegården. Uppskattningsvis runt omkring början av 09. Så den bör ju inte vara för gammal. Luktade helt fantastiskt i påsen.

Känns lite tråkigt jag som har haft så stora förväntningar på denna öl.

Gnoff, låter fint det där. Antagligen mer balanserad än min.

Kenneth har jag gått dumt tillväga när jag mäskade vid 68 grader? Och sen värmde en tredjedel till 72(10 min rast) och därefter lät jag den tredjedelen koka i 20 min.

Som sagt har jag inte provat dekoktion tidigare så det var något av ett experiment.

Analysera mera!

/Hans

Jag kan inte tro att mäskschemat spelar roll när det gäller röksmak.
Om malten luktade rök när du bryggde så är det ett mysterium att inte det färdiga ölet har en rökig smak o doft.
När man brygger och står mitt uppe i ångorna så känner man inte doften lika bra eftersom näsan blir avtrubbad.

Det skulle kunna vara så att den försvunnit i kallagringen, men ölet är bara drygt två månader om jag förstått det rätt.

Som sagt, väldigt underligt.

För att du ska få en referens så bjud någon annan på ölet.
Helst ska den personen inte veta så mycket om det utan ska bilda sig en egen uppfattning.
Om den andra inte heller hittar någon röksmak så är det skumt.

Jag har givetvis bjudit några stycken på denna öl. Min bryggkamrat som har varit med i alla steg instämmer med mig om att den har total avsaknad av röksmak.

Övriga där inkluderad min far som borde vara partisk har hävdat att den smakar illa men detta är nog snarare en smaksak då den ej smakar klassisk svensk lager.

Dock har ingen av dessa personer kännt någon röksmak.

Jag får helt enkelt ringa till nobel och berätta.

Förresten du skulle skicka i din receptsamling tidigare efter något som liknar ASR. Har du funnit något?

Här är två tidigare inlägg om rököl
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=741
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=425

Jag måste dock säga att jag (ännu) inte lyckats få till ett ASR-recept.
Tror att man måste använda en hel del münchenermalt och en del svartmalt samt kanske lite mer rökigare malt än den som säljs av Weyermann.

Kenneth:     Tror att man måste använda en hel del münchenermalt och en del svartmalt samt kanske lite mer rökigare malt än den
   som säljs av Weyermann.

Gotländsk rökmalt kanske....

Den största skillnaden mellan gotländsk rökmalt och tysk rökmalt är att man använder olika trädslag vid rökningen.
Tysk rökmalt är rökt på bokved.
Gotländsk är ofta rökt på björkved vad jag vet, det förekommer säkert andra sorters trä också.

Det går bra att röka malt själv genom att ta färdig malt, blötlägga den lite grann och röktorka den.