Ja, du är lat.... 
Jag gjorde en studie av de olika belgiska jästsorterna från Wyeast för ett par år sedan. Det finns 5 ordinarie belgiska jästsorter från Wyeast samt en uppsjö av tillfälliga, jag studerade de ordinarie jästerna. Så jag kan ju alltid dela med mig. Men jag rekommenderar dig att söka på "1214", du kommer finna flera trådar som diskuterar ämnet och flera recept.
Samtliga jäster funkar för en Dubbel, i stället är det att välja vilken typ som man vill ha eftersom varje jäst härstammar från ett specifikt öl och har egna speciella egenskaper det tillför ölet.
1214 Belgian Abbey = Chimay. Fruktig och insmickrande smak, svår att tycka illa om, ger inga särskilda kryddiga smaker men väl banan och exotiska, vissa tycker kanske för snäll - kan vara värt att tänka på att inte använda för mycket karamellmalt eftersom jäste är "söt" i sig. Det är en jäst som är mycket robust och lätthanterlig. Flockar inget vidare så den blir bara klar med lång lagring, vilket är näst intill oväsentligt när man brygger en dubbel. Behöver dock ingen lång lagring för att bli drickfärdig.
1762 Belgian Abbey II = Rochefort. Ger en egendomlig smak med både fruktighet och kryddighet. Den kräver lite längre lagring för att utveckla sina smaker. Ger väldigt bra resultat dock och passar mycket bra för dubbel. Men kommer alltid att ge den där speciella Rochfort smaken, något som gör att ölet kan få svårt att verka genuint i sig. Många tror att du bryggt en Rochfort-klon i stället.
1388 Belgian Strong = Duvel. Ger en fruktig smak men jäser ut ordentligt, vilket gör den torr. Passar kanske bättre för ljusa öl snarare än en dubbel? Har alltid gjort en dubbel på denna så jag vet egentligen inte.
3787 High Gravity Trappist = Westmalle/Westvletern. En rejäl utjäsare som ger många fenoliska smaker. Här gäller det kanske att öka lite på karamellmalten om man vill ha en lite sötare dubbel. Jästen är emellertid lite kinkig och har varit upphov till flera misslyckanden. Flockar dock bra och ger ett relativt klart öl, om det är det man vill ha, men kräver mycket syresättning under jäsningens första tre-fyra dygn.
3522 Ardennes = Achouffe. En jäst som sätter rejäl fart med en gång, ingen slöfock inte. Flockar bra så ölet blir klart och fint, men kräver precis som 3787 bra med syresättning under de första dygnen. Mår dessutom mycket bra av successiv ökning av temperaturen under jäsningen, det gör f.ö. 3787 också. Ger mycket kryddiga smaker men också en del fruktighet. Väldigt speciell.
De flesta övriga belgiska jäster i Wyeast sortiment är antingen wit-jäster för veteöl eller jäster för syrliga öl och blandningar med brett. Inga av dom passar för Dubbel. Undantagen är 3739 Flanders Golden Ale som jag har hört kommer från Gulden Draak och 3864 Canadian/Belgian som kommer från från Quebec-bryggeriet Unibroue - både torde funka som bas för en Dubbel, men jag har själv aldrig använt dom.
En Dubbel skall vara väl utjäst, helst runt 80%. Basen är pilsnermalt, pale ale malt eller munchenermalt, med upp till 10% karamellmalt, mellan 10-30% socker (gärna kandisocker eller demarera/muscovado), möjligtvis en gnutta chockomalt (mycket lite) och kanske runt 5% biscuit och/eller 5% aromatic malt.
Humlen skall vara europeisk, exempelvis styrian goldings som bittergiva och saaz som smak/aromhumle, och skall helst inte överstiga 25 IBU, men undantag finns.
Som sagt, sök vidare och du kommer att finna.
Pål
Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.