Teori ang. chokladmalt

Ohoj bryggarvänner!

Jag har spekulerat en del kring användandet av chokladmalt och kommit fram till följande slutsats....rätta mig gärna... smile

- Mycket chokladmalt (mer än 150 (?) gram per 20 liter) ger mycket rostad ton.
- Mindre chokladmalt (ca 50 gram per 20 liter) ger mer chokladig smak.

Detta har jag kommit fram till genom empiriska studier, dvs bryggt några olika stout-recept med rostat korn, chokladmalt och svartmalt i.

En stout som jag bryggde, hade ca 200 gram chokladmalt per 20 liter, å den vart relativt rostad/besk.

Andra stouten bryggde jag efter ett snarlikt recept, men drog ner på chokladen och svartmalten. Detta gjorde att jag upplevde stout nr 2 som mer "chokladig" fast än det var mindre chokladmalt i den.

Svartmalten ger (väl?) ingen större smak-giva åt ölet, mer färg....eller??

Sen har jag läst en del recept, bla på SHBF.SE och sett att chokladmalt inte förekommer i så himla stora mängder direkt.... Vad tror ni?? Någon som har nån erfarenhet av laborerarnde med snarlika recept??

Mvh Ulrik

Sv: Teori ang. chokladmalt

Jag har gjort en IPA med 70g chokladmalt/25 liter som utvecklade chokladtoner, så det kan kanske stämma att mindre mängd går mer åt det hållet.
/Christian

Hjälpte en vän att designa hans första öl.

Förutom 4 kilo av weyermanns vetemaltsextrakt var det 300 gram chockladmalt. Detta gav en väldigt mjuk smak. Något chockladaktigt och lite syrlig. Oandra sidan jäste den med en belgisk klosterjäst och humlades till 35-40 ibu med cascade så det var i slutändan lite svårt att veta vart de olika smakerna kom ifrån. Det blev dock en helt sanslöst god öl som till och med inbitna stor-starkdrickare tyckte om. Till och med en person som dricker extra starka pripps för att han inte tycker om öl men vill bli full var förtjust i den.

Uppenbart har du hjälpt till att skapa en helt ny öltyp.
En belgisk-kloster-amerikansk veteöl med hög beska, choklad och citrus!
Hur smakade det egentligen?
Jag tycker att det borde skära sig rätt ordentligt mellan de olika smakerna?

Kenneth

Appropå smak... jag bjöd gäster på min första öl som var hälften coopers burk och hälften strösocker, jäst upptryckt mot elementet i 26 grader med coopers jäst. Det var ordentligt med både diacetyl och etylacetat. Själv tyckte jag den smakade för jäkligt, men det blev riktig snurr i skallen av den bara av ett par deciliter kan jag lova... vill man bli full så var det riktig "stark öl", det var dock inte alkoholen som fick huvudet att snurra utan alla estrar och högre alkoholer... huga smile... men eftersom det var min första öl så bjöd jag som sagt gäster på den och sa att de fick provsmaka på egen risk... konstigt nog tyckte en person att det vär jättegott och tog påfyllning, som jag tolkade på mitt eget lilla sätt.

Sen jag även smakat orval som jag köpte för dyra pengar som smakade piss och gammal ladugård ser jag tillbaks på denna usla ölsats med nya ögon. Ställs jag inför valet mellan piss och ladugård och diacetyl och etylacetat tycker jag det sistnämnda är ganska attraktivt smile

/Fredrik

Kenneth skrev:

Uppenbart har du hjälpt till att skapa en helt ny öltyp.
En belgisk-kloster-amerikansk veteöl med hög beska, choklad och citrus!
Hur smakade det egentligen?
Jag tycker att det borde skära sig rätt ordentligt mellan de olika smakerna?

Kenneth

Den smakar faktiskt förvånasvärt bra och inte alls vad man väntar sig. väldigt ren tydlig beska som inte alls känns som 40 ibu. snarare runt 30. Luktar och smakar svagt av choklad. Jästens fruktighet kommer fram väldigt bra och passar verkligen till cascadens citrontoner. Hade i lite fuggels som smakhumle också och 20 gram cascade som aromhumle.

Den bevisar iaf att det går att göra god öl genom att blanda ihop allt man tycker om och att det faktiskt ibland funkar.

Orval är en spännande öl. Den har aldrig smakat likadant som förut någon gång jag druckit den. Den verkar veriera mellan syrlig, yngre, gueze känsla och en smak som en stram brittisk bitter med saaz arom. Doften är dock alltid påfallande lik gathörnen i prag. En viss odör av begagnad ädelhumle.

Men det är tur att alla har olika smak. ölutbudet skulle nog bli bra tråkigt annars.