Hjälp med en Brown ale

Jag sitter och skissar på en Brown Ale av nordengelsk typ och skulle vilja ha lite åsikter om det preliminära receptet.
Mängden och sorten karamellmalt är jag lite osäker på. Funderar på att eventuellt köra hälften Caravienne och hälften CaraMünch.
Sockret funderar jag på att helt utesluta.
Likaså undrar jag om inte Melanoidinmalt skulle kunna platsa i ölet...
Hursomhelst, ta gärna en titt:

11-C  English Brown Ale, Northern Brown

Min OG:  1.040   Max OG:  1.050
Min IBU:    15   Max IBU:    25
Min Clr:    35   Max Clr:    50  Color in EBC

Batch Size (L):          18.00    Wort Size (L):     18.00
Total Grain (kg):         3.59
Anticipated OG:          1.043 
Anticipated EBC:          36.2
Anticipated IBU:          23.5
Brewhouse Efficiency:       70 %
Wort Boil Time:             70    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
64.1     2.30 kg.  Pilsener                      Belgium        1.037      4
19.5     0.70 kg.  Amber Malt                 Great Britain  1.035    100
13.9     0.50 kg.  CaraMunich 40            France         1.034     91
  1.1     0.04 kg.  Black Patent Malt         Great Britain  1.027   1034
  1.4     0.05 kg.  Brown Sugar               Generic        1.046      8

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
  9.00 g.     Magnum                            Whole   15.70  23.5  60 min.

Sv: Hjälp med en Brown ale

Hej,
Jag är ingen expert på ölbryggning, men jag gillar att ge kommentarer. Så om du har lust så följer några synpunkter.

Jag tycker receptet ser intressant ut men kanske lite stor procentsats specialmalter.

En idé är att använda pale ale malt istället för pilsnermalten tex Maris Otter, kanske även till en större mängd 75-80%.

Runt 5 % melanoidinmalt är nog en bra idé tror det motsvaras av amber malten i ditt recept.
Runt 10-15% mörkare crystalmalter då du inte vill ha en för karamellaktig smak?
Och en liten gnutta chokladmalter 0-5%.

Eventuellt Kent Goldings eller annan klassisk engelsk humle istället för Magnumen för att få lite mer karaktär så att säga.

Du har nog rätt där, ska ta och omformulera receptet. Blir nog strävt med så mycket amber malt som jag hade här ovan, men jag tror att 7-8% borde tillföra lite nötighet i ölet. Melanoidinet och caramünchen får stå för det lite karamelliga inslaget. En 5% socker borde lätta upp kroppen också.
Sen ska jag ta och fundera på om jag vill ha humlesmak eller inte i ölen. Det är ju så gott...

Ja, jag tror du är på rätt väg. Jag håller själv på att planera en brown ale som jag tänkt brygga senare i höst och har just läst boken Brown Ale i Classic Beer-serien. Det är tydligen inte ovanligt med stora mängder crystal i brown ale, i storleksordningen 10-15%. Brittisk crystal är ju mörkare än både Amber och Caramunich 40 så jag tycker inte det låter helt fel med dina första siffror. Det är nog en smaksak.

Jag har inte så bra koll på ambermalt så jag vet inte om det blir för mycket med upp mot 20%. Apropå amber så fick jag höra en intressant sak från John Kealing som är bryggmästare på Fullers. Jag var på ett seminarium "Meet the Brewers" under GBBF för en dryg vecka sedan. Fullers har gjort en öl som heter 1845 för att fira bryggeriets 150-årsjubileum. Det är en historisk brygd, dvs. tänkt att smaka som alen gjorde för 150 år sedan. Den hade maltsammansättning pale ale 80%, crystal 10%, amber 10% och en gnutta chokladmalt för färgens skull och var humlad till 50 IBU med goldings. Fantastiskt fin öl med ganska mörk färg, rejäl goldingsarom och massivt saftig smak med russin och choklad. Beskan var stor men mjuk och fin trots den höga IBU:n. En klassisk Fullersöl men i kubik kan man säga. (Deras vintage ale 2009 på cask gick inte heller av för hackor!)

Det intressanta i sammanhanget är att de fick Simpson's malt att göra en ambermalt speciellt för 1845. Fawcetts ambermalt har en helt annan karaktär och dög inte alls enligt Kealing. Tyvärr hann jag inte prata med honom efteråt eftersom jag hade fullt upp med att pumpa en annan bryggare på information så jag vet inte vad det var för fel på Fawcetts ambermalt.

Så här ser planerna ut för min brown ale (northern style) just nu:

Pale ale (Golden Promise, Fawcett) 74%
Crystal (130 EBC, Fawcett) 13%
Pale chocolate (525 EBC, Fawcett) 3%
Dinkelflingor 5%
Strösocker 5%

Humlas med Whitbread Golding Variety till 22 IBU + lite aromhumle i 5 min.

Beräknad OG 42, FG 9 Öchsle. Sockermängden är uträknad tillsammans med mäskschemat så att jag ska få lite högre utjäsning än jag brukar (79%).

I själva verket är det lite mer komplicerat än så eftersom jag tänker brygga en större mängd än normalt och tillsätta sockret i primären i halva mängden för en brittisk brown ale, och en minibrygd med malt och humle i resten för att få en amerikansk brown ale. Har räknat mig blå på detta så det lär väl bli kaos... :-)

Enligt texten på Newcastle så har de också i majsstärkelse.
Mängden står dock inte, men jag kan tänka mig 5-10 procent eftersom den är så tunn i kroppen.

Ja, gamla tiders amber malt var väl dessutom diastatiskt, vilket nog inte min "ful"-ambermalt är. När jag tidigare använt den har jag hållit mig mellan 3-7%. Men i en belgisk tripel som jag bryggde hade jag i 3,5% ambermalt och det tycker jag knappt märktes i slutresultatet, så det känns som att lite mer är på sin plats i en engelsk brown. Frågan är hur jäsbart extraktet från ambermalten är egentligen?

Anledningen till att jag använder pilsnermalt är att jag har väldigt mycket av den hemma, men ingen pale ale-malt...  O_o

Personligen tycker jag att Newcastle är lite väl tunn i kroppen och vill själv ha en lättdrucken och alkoholsvag, men ändå tydligt maltig, brown ale. Och humlen får ligga i bakgrunden. Min favorithumle i mörkare öl är av någon anledning Northern Brewer, men eftersom det inte blir så mycket aromhumle i den här ölen så tror jag att jag bara skojar till det med lite Saaz...
Jag tror att jag försöker göra receptet åt det här hållet, det är väl inte helt uppåt väggarna antar jag:

Mäskningstemp 67'C i 75 minuter.
Ringwood jäst.
OG 1,040
23BU

67,5% Pilsner
10,4% Amber
12,9% CaraMünch
6,1%  Brunt socker
3,1%   Chokladmalt (Carafa I)

8 g Magnum i 60 minuter
8 g Saaz i 30 minuter

Jaha, nu kokar vörten och jag har precis passerat 40 minuter, så snart ska kylspiral och Irish moss få gå i koket.
Min öl fick bli en kompromiss mellan europeiskt och amerikanskt. Högre beska än en engelsk brown ale - dvs mer åt en amerikansk brown ale, men enbart centraleuropeisk humle.
Vi får se hur det blir när allt är sagt och gjort, men jag hoppas på det bästa wink
Ha det bra!

Planerat OG 1,043
33 BU
18-19 liter

74% pilsnermalt
9% ambermalt
8% caramünch I
5,5% brunt socker
3,3% Carafa I chokladmalt

67'C i 60 minuter

60min 10 gram Magnum
25min 20 gram Styrian Golding
1min  30 gram Styrian Golding

Jäst Ringwood ale

Tappad på fat, ett 18-liters blev det till slut. Jag kylde ner den ordentligt sista två dygnen, efter att jäsningen avstannat helt och se - den blev klar och fin i en nötbrun nyans.
OG 1,041
FG 1,012
Så då blev den 3,8%-ig, vilket var precis vad jag var ute efter, Hurra!
Den är lätt och maltig, med choklad, syrlighet och nån liten nötighet. Och sen finns där en smak som jag har svårt att sätta fingret på. När jag kollade av SG i helgen som gick, så fick min flickvän hjälpa till med avsmakningen och hon tyckte att det smakade lite tomtebloss.... Själv tyckte jag mer att det drog åt oxbuljong... big_smile Men den smaken verkar ha gått ihop med de övriga smakerna något mer nu, för jag känner inte av den så tydligt längre. Tror att den kan härröra från amber malten eventuellt.