Yeast starter
I ett recept i BYO:s "150 classic clone recipes" ingår "1 pt yeast starter" förutom då själva jästen "London III".
Är detta nödvändigt?
Vad är det?
Kan det ersättas med jästnäring?
undrar
Mats
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Yeast starter
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
I ett recept i BYO:s "150 classic clone recipes" ingår "1 pt yeast starter" förutom då själva jästen "London III".
Är detta nödvändigt?
Vad är det?
Kan det ersättas med jästnäring?
undrar
Mats
Det betyder väl en halvliters förkultur för att aktivera igång jästen samt öka antalet jästceller. I förkulturen kan du dessutom ha i lite jästnäring om du vill. Använd ca 65 g spraymalt till en sådan förkultur men gör det gärna i ett liter kärl så du har lite skummån. Sedan kan du skaka om det lite då och då under några dagar så får du än fler jästceller. Hur vida du måste göra en förkultur vet jag inte men det är en klar fördel.
Jo, förkultursproceduren är jag väl bekant med, men av receptet att döma skall man tydligen köpa någon sorts pulver/vätska ("1 pt") och hälla i och det är där jag ställer mig lite frågande....
Mats
Hej Mats,
Jeg tror opskriften beskriver, at der "bør" laves en starter på 1 pt = 1 pint = 0,47 liter
Kan det vara att "stavfel" så det ska stå "1 qt", alltså quart. Då blir det en förkultur på ca: 1 liter (0,946L). ½-liters förkultur låter nästen som att man lika gärna kan köra i en vanlig Wyeast Activator direkt från posen...
"yeast starter" = förkultur
så det är inte någon extra tillsats.
Troligen är receptet skrivet då man var tvungen att sätta förkultur på jästen.
Activator är relativt ny på marknaden.
1 pint (454 ml) förkultur stämmer rätt väl med en alebryggning på 5 gallons, vilket är "standard" i amerikanska recept.
Aha... ja Kenneth, då låter det kanske inte helt osannolikt att det är 1 pint...
Tänk att jag fortfarande är ung och "dum" :-)
Då var det utrett! Tack alla, för engagemanget!
Och om någon undrar, så var det fråga om receptet till Banks's Mild Ale clone.
/Mats
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Yeast starter