Vad skulle ni göra med ett ekfat?

Som bröllopspresent fick jag en summa pengar öronmärkta för att gå till ett ekfat, alltså verkar det nu som att jag måste köpa ett sådant. Därför undrar jag vad ni här på forumet skulle göra med ett ekfat, och om det är någonting man ska tänka på när man införskaffar ett sådant? Jag har hört att de flesta smakämnen går ur fatet efter 3 lagringar eller så, men man borde väl kunna använda det till något?

Bara en idé som jag fick spontant, som förmodligen inte stämmer, är att om jag vill lagra flemish red ale på faten skulle man väl kunna lagra en hemgjort rödvin ett halvår innan, bara för att fatet ska få lite sådan karaktär?

Sv: Vad skulle ni göra med ett ekfat?

Jag skulle lagra en enkel, ljus, tjeckisk lager och försöka återskapa smaken på den i källaren på bryggturen hos Urquell tongue

Läste på lite i Wild Brews, och fick reda på att det faktiskt är ett relativt uttjänat fat jag vill ha, då jag är väldigt sugen på att jäsa suröl. Den nya planen är därmed att försöka slänga ihop ett portvin och låta det suga åt sig alla tanniner

mangster skrev:

Vad skulle ni göra med ett ekfat?

Grillbriketter kanske?

1. Jag skulle först och främst läsa på en del om olika fat och välja den typ av trä som jag tror skulle passa
    bäst till de öl jag tyckte om att dricka...

2. Utifrån svaret på första frågan skulle jag sedan veta om jag var beredd att inockulera fatet med critters direkt...

Tänk på ett öl som ex. Kaggen, lagrat 2 månader på ekfat... Där finns igen brett, lacto eller acetobacter osv...
Mitt råd är att inte förhäxa fatet innan du hunnit testa ett par vanliga öl ex.

Imperial Porter
Saison
Imperial Brown ale osv...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

1: maltsprit
2: kraftigare porter
3: flanders red
4: lambic

Som jag förstår det (efter att ha läst wild brews) så är det ett franskt fat, medelbränt och på ca 70-80 liter jag vill ha. Storleken eftersom det verkar som att surölen blir bättre ju större fatet är, och att 70 liter är nog det mesta jag kan göra på en bryggdag utan att det blir för jobbigt. En annan fråga är väl om jag ska köpa ett begagnat vinfat, eller beställa ett sprillans nytt. Egentligen är det väl lättare med ett begagnat, men jag blev så fruktansvärt taggat på att göra ett portvin nu smile. Kan ju annars köra ett begagnat och bara slänga i lite ekspån i fatet åt portvinet

Det är nog helt klart lambic/geuze/flemish red/oid bruin som jag är absolut mest sugen på att använda detta ekfat till. Dock kanske ni har en poäng med att det kanske inte är det smartaste att "förhäxa" fatet direkt.

När det gäller begagnade fat så har bara (hittills) sett till salu sådana omkring 200 liter. Det gäller både whisky/whiskey- och vinfat.

Ett hembryggargäng i USA använde ett bourbonfat i den storleken till en barley wine. För att få ihop till volymen så bryggde var och en hemma efter samma recept och sedan slog alla i sina brygder i fatet efter avslutad primärjäsning.

Man behöver kanske inte behöver fylla ett fat helt fullt direkt utan man kan fylla på efter hand med nya brygder

På kagge.com står det att dom kan bygga om storleken på begagnade fat. Har dock inte prisuppgifter än så vi får se vad det blir