Kolsyrejäsning som gick fel.

Hej,
Bryggde för ett tag sedan en tysk lager. Öppnade en flaska idag och blev besviken på kolsyrenivån. Jag tror att det beror på att ölen stod för länge på jäsning (44dgr, 10-12grader) så att inte tillräckligt med jäst fanns kvar i ölen. Primade med 4,6g/l enligt tabell. Tycker ölen smakar lite sött så jag tror att sockret helt enkelt inte jäst ut.

Går det att korrigera kolsyrenivån genom att öppna flaskan och tillsätta lite ny jäst och chansa på att jästen klarar biffen? I såna fall är det ok att använda en annan jäststam? Eller bör jag göra på något annat sätt? Vill inte dricka den avslagen och lite söt, det känns trist.

Sv: Kolsyrejäsning som gick fel.

Du ska inte tillsätta mer jäst. Jästen försvinner aldrig helt. Däremot ska du tillsätta mer socker, förmodligen samma mängd som sist. Och så ska du se till att kapsylen sluter tätt.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Det är patentkork så nog är det tätt, det är ju ett lätt tryck när man öppnar. Antar att jag provar med lite mer sockerlösning och skakar om bottensatsen så får vi se vad som händer.

Hur länge har ölet stått sedan du tillsatte socker?
Jag skulle inte rekommendera mer socker om du känner sötma.
I liknande situation har jag tillsatt mer jäst direkt i flaskorna.
Jag hade sparat lite slurry från bryggningen och tillsatte 1-2 ml (½ tesked) per halvliterflaska.
Det fungerade utmärkt.

Ölen stod två veckor i 14 grader på flaskjäsning, sedan har jag lagrat dem vid 3 grader i två veckor när jag testade ölen. Har flyttat dem till 20 grader nu. Kanske skulle flaskjäst vid rumstemp? Jag testar att skaka runt bottensatsen lite och lämnar dem i två veckor till och ser om det blir någon skillnad. Blir det inte det så får jag tillsätta mer socker eller jäst.

Testade en öl idag. Kolsyran var bättre men i mitt tycke lite låg. Mätte Oechsle och kom fram till ett steg lägre än FG. Alltså har primningen jäst ut helt och mer kolsyra blir det inte.

Min teori är att jag lät ölen stå för länge i tunnan så att en del kolsyra hann att avdunsta samt att jag använde 10 grader för att räkna ut mängd primningsocker när det i själva verket borde varit 14 grader (ca 0,5g/liter fel)

Jag nöjer mig med ölen nu, det smäller trots allt om patentkorksflaskorna när man öppnar dem och jag får ett fint skum i glaset smile skål på er!