Backventil och snabbkoppling på kolsyreslang?
Två frågar har växt i mitt huvud dom senaste dagarna. Jag har blivit sugen på att tappa på fat men börjar få lite "kolsyrenoja"... kanske för att jag har nära på noll kunskap om ämnet...
1) Är det att rekommendera med en backventil på kolsyreslangen?
På danska håndbrygforum.dk verkar det som en ny trend att få öl att rinna baklänges från fat till kolsyreregulatorn så man får plocka isär regulatorn och tvätta med sprit för att vara säker på att inget lustigt växer i den ock blåses när i fatet. Om man monterar en backventil mellan CO2-anslutning och fat undviker man ju sånt strul och hobbybrauerparadies.de (f.d. candirect.de) har lite olika backventiler om man söker på "rückschlagventil", t.ex. en man kan montera direkt på en gängad gaskoppling.

2) Gastät snabbkoppling
Lite längre ut framtiden ska det förhoppningsvis bli ett kegeratorbygge och då var tanken att man kanske ska montera in en gastät snabbkoppling på utsidan av kylen för enkelt att kunna koppla ifrån kolsyretuben om man ska ha med sig ett fat. På detta sätt behöver jag bara en tub och regulator... Eller är det en dum tanka?