2 kok kärl

Jag har förnärvarande bara 2 10L kastruller och brygger bara en åt gången.

Tänkte göra en dubbel satts och använda båda.

Min fråga är om jag använder humle i bara en av kastrullerna behöver man koka den andra i en timme eller räcker det med den första kvarten.

Sv: 2 kok kärl

Jag förutsätter att du kör helmalt, och i så fall bör du koka minst en timme för att kunna bli av med så mycket proteiner som möjligt (koagulering). Kör du extrakt är det ett mindre problem

Come to the Dark Side, we have cookies.

3 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-08-10 20:39:14)

Man kan ju lösa det på flera olika sätt och säkert få ner koktiden nämnvärt,
men jag tror inte att det är där ditt största problem finns...

Du kan få problem med din IBU pga. volymen vört kontra mängden humle
och hur effektivt alfasyran löser sig i vörten.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

bättre att dela upp den då 50/50

Klarar inte din spis av att koka båda samtidigt?
Jag brukar koka 18L på största plattan och 8L på näst största plattan samtidigt.
Min spis går på 3-fas 400V

6 Senast ändrad av Tristan (2009-08-11 07:06:45)

jo jag kan koka dom samtidigt.
tänkte mig typ 9L i den ena och 6L i den andra när jag nu tänkte göra en sats på 15 liter, och då humla bara den på 9L.
eller är 7,5L / 7,5L bättre och dela upp humlen 50/50

Tror att det bästa är att dela upp humlen i båda koken som Thomas skriver.
Dela humlet efter samma proportioner som du delar upp koket.
Dvs om du vill dela 9/6 så ska du också dela humlen i samma relativa mängd.
9/15 humle (60%) i 9 liters koket och 6/15 (40%) i 6 liter koket
eller 50/50 om du vill koka lika mycket i båda.
Det spelar inte någon större roll.

Har nu kokat vatten och fryst in 1L per förpackning.
Tänkte kyla vörten med en förpackning per kastrull, ja jag vet att jag får 2 liter vatten som späder ut vörten men det har jag med i kalkylen.

Funkar detta tror ni?
Samtidigt som jag sätter kastrullerna i badkaret med kallt vatten.

Hur mycket kan 1L isklump kyla 7-8L varm vört

9 Senast ändrad av jrm (2009-08-11 11:46:00)

Förlåt om nedan är dåligt svenska. Ibland är man lite "handikappat" som utlänning.

Anyway, jag har för mig att John Palmer har skrivit i How To Brew (eller också var det Jamil Zainasheff på the The Brewing Network) att det går bra att koka al humle i den ene kastrull bara vörten man kokar humlen i har samma "sammansättning" som hela vörten. Som jag fattat det är det till först och främst vört SG som avgör hur effektivt alfasyran löser sig och inte hur mycket alfasyra som är löst i vörten redan.

Om man kokar humlen i den första halva mängd vört man lakar ut (med hög SG) får man sämre utbyte på sin humle och lägra beska, men om man lakar ut al vört, delar i två kastruller och sen kokar humlen i bara den ena kastrull ska inte humleutbytet bli nämnvärd sämre.

Jag kör med två kastruller: 20 + 10 liter. Den stora har jag en kylslinga till och tiolitaren sätter jag helt enkelt ner i diskhon med rinnande vatten. Dom brukar komma ner till rätt temperatur samtidigt (ca 30 min). Så jag tror att det räcker med att du sätter dom i badkaret utan isbitar. Låter lite vanskligt i mina öron. Men jag har iofs aldrig testat det...

Come to the Dark Side, we have cookies.

11 Senast ändrad av jrm (2009-08-11 11:50:36)

Jag kylar i badkaret utan is. Har i o.f.s. inte tagit tid men jag brukar lämna kastrullerna i 1 - 1½ timme så dom hinner kylas ner och druven bottenfälls. Nåt som jag tror har bra effekt är om du "rör om" i vattnet lite då och då så varmt/kallt vatten blandas och det kommer kallt vatten nära kastrullen igen.

12 Senast ändrad av James (2009-08-11 12:54:19)

Lite beräkning av din kylning med 1 kg is...

Vatten har ett smältvärmevärde av 330 kJ per kilo (avser övergång från is till vatten vid 0 C)
dessutom har den ett värmevärde på 2,2 kJ per kilo i fast form (is). Slutligen har vatten ett
värmevärde i flytande form på 4,18 kJ per kilo. Jag antar att slut temperatur (mål temp) är
20 C.

En isklump som tas ur frysen (-18C) och används att kyla vört med kan då ta hand om :

is -18C till 0C:  (0- (-18)) * 2,2 = 39,6 KJoule per kilogram
smältning:       330 kJ per kilogram
flytande 0 till 20 C: (20-0) * 4,18 = 83 kJ per kilogram

Totalt 39,6 + 330 + 83 = 452,6 kJ per kilo.

Du vill kyla din vört ( vi räknar med endast vatten för att förenkla lite) från 100C till 20C
Detta ger en värmemängd på : (100-20) * 4,18 kJ = 334,4 kJ per kilogram vört.

Så i praktiken 1 kilo is kyler 452/334 = 1,4 kilo kokande vatten till 20 C....

Sorry, det räcker tyvärr inte alls. Du måste nog kyla med andra medel också. Dock
hjälper isen till en hel del och den viktigaste temperaturen att få ner är den mellan
100 och 70 C.

James

"A good brew is the best companion when contemplating"