Synpunkter på min Engelska IPA

Hej,
Med risk för att bli totalsågad ber jag om kommentarer på ett recept jag funderar på att brygga. Egentligen är det mest humlesammansättningen jag är lite orolig över, hur sorterna harmonierar?
Ursprungsstilen är en engelsk IPA men det gör inget om ölen devierar därifrån eftersom huvudsaken för mig är att den smakar bra och inte behöver vara helt stiltypisk. Receptet är ihopsnickrat i BeerSmith av ingredienser jag har hemma. Nå vad tror ni?

Style: English IPA
TYPE: Extract

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 23,00 L     
Boil Size: 26,33 L
Estimated OG: 1,061 SG
Estimated Final Gravity: 1,015 SG
Estimated Color: 21,9 EBC
Estimated IBU: 52,7 IBU
Estimated Alcohol by Volume: 5,96 %
Carbonation Volumes: 2,7

Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount       Item                                                   Type            % or IBU     
3,10 kg       Extra Light Dry Extract (5,9 EBC)           Dry Extract   77,50 %       
0,50 kg       Amber Dry Extract (24,6 EBC)               Dry Extract   12,50 %       
0,20 kg       Caraaroma (Steeping) (350,7 EBC)       Grain            5,00 %       
0,20 kg       Dextrose (Briess) (2,0 EBC)                  Sugar            5,00 %       

46,00 gm    Pearle [8,20 %]  (60 min)                      Hops            36,7 IBU     
20,00 gm    Goldings, East Kent [4,80 %]  (20 min)   Hops             5,7 IBU       
10,00 gm    Cascade [7,80 %]  (20 min)                   Hops            4,6 IBU       
30,00 gm    Goldings, East Kent [4,80 %]  (5 min)     Hops             2,8 IBU       
20,00 gm    Cascade [7,80 %]  (5 min)                    Hops             3,0 IBU       

Yeast          Propagated from Fuller´s IPA                 Yeast-Ale                 

Mash Schedule: None
Total Grain Weight: 4,54 kg
----------------------------
Steep grains as desired (30-60 minutes)

Sv: Synpunkter på min Engelska IPA

Hejsa,

Jeg brygger normalt all-grain, så jeg kan ikke kommentere på din malt-bill, men i stedet på din humlesammensætning. Hvis du gerne vil have en engelsk IPA, så ville jeg afstå fra at bruge Cascade - den har en karakteristisk citrus-smag/aroma, som jeg ikke forbinder med engelske IPA'er. Den smager derimod fantastisk i en amerikansk inspireret IPA.

Jeg har selv eksperimenteret med en Engelsk IPA, som havde en humle-sammensætning der var en blanding af Fuggles, First Gold og Challenger, som jeg synes faldt heldigt ud. Den var måske lige en smule for bitter, så jeg ville nok klippe 5 g af hver af humletilsætninger ved 60 miunutter). Sådan her var sammensætningen (til en 25 liters sats - OG=1063):

20 g Fuggles (7,8%) @60 min
20 g Challenger (8,1%) @60 min
20 g First Gold (10,3%) @60 min
10 g Fuggles (7,8%) @15 min
10 g Challenger (8,1%) @15 min
25 g First Gold (10,3%) @15 min
25 g First Gold (10.3%) Dry Hop@10 days

Men - jeg holder selv rigtig meget af smagen ved Cascade, så der er ikke noget galt med din sammensætning.

Uanset om du vælger at ændre på din sammensætning, så vil jeg anbefale dig at prøve med tørhumling. Det giver en fantastisk aroma (duft) til det færdige øl!

God fornøjelse med brygget!

Receptet verkar spännande, jag brukar också blanda EKG och Cascade.
Istället för torrhumling så kan man lägga i sista givan humle precis vid kokslutet och låta humlet ligga i under kylningen.
Det ger också en härlig arom till det färdiga ölet.

Tack för synpunkter! Bryggde idag enligt receptet och delade upp 5min humlegivan på två ilägg istället.

10min 15g EKG 10g Cascade (pellets)
1min   15g EKG 10g Cascade (pellets)

Kan rapportera att ölen blev synnerligen lyckad. Kan gott rekommendera att prova detta.

De justeringar jag skulle tänka mig att göra i efterhand är att sänka Pearle i bittergivan till säg 42g och kanske torrhumla lite för att få till den där "doftraketen" när man öppnar flaskan (om man vill flörta med den amerikanska stilen lite till).