Ölsats pilsner

Jag har en sats coopers pilzner. Vilken å hur mycket maltextrakt ska jag använda? Å humle. Sen jästen... Jag har ingen möjlighet att jäsa kallt, så lagerjäst kanske inte funkar så bra?
Jag blev positivt överraskad av den satsen innan när jag jäste den på sirap å den jästen som följde med. Men vill så klart förbättra.
Vill inte hålla på å leta jäst, humle å malt på olika ställen, utan lat som jag är vill jag ju kunna handla allt på samma ställe. Alltså här.
Vad kan rekommenderas?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

2 Senast ändrad av tio Pepe (2009-07-31 08:40:15)

Sv: Ölsats pilsner

scaryeyes skrev:

Jag har en sats coopers pilzner. Vilken å hur mycket maltextrakt ska jag använda?

Vilken som helst. Prova dig fram. Men eftersom det verkar vara första gången så föreslår jag någon ljus.
Du ska antagligen ha ungefär lika mycket maltextrakt som sjlva ölsatsen.
Eller använd en likadan sats till. Satsen består ju av maltextrakt som förmodligen är humlad. Eller gör hälften så mycket öl.

scaryeyes skrev:

Å humle.

Vilken som helst. Prova dig fram. Ta någon med medelstor alfasyra.

scaryeyes skrev:

Sen jästen... Jag har ingen möjlighet att jäsa kallt, så lagerjäst kanske inte funkar så bra?

Det går, men det blir inte lika bra. Jäs så kallt du kan.

scaryeyes skrev:

Jag blev positivt överraskad av den satsen innan när jag jäste den på sirap å den jästen som följde med. Men vill så klart förbättra.
Vill inte hålla på å leta jäst, humle å malt på olika ställen, utan lat som jag är vill jag ju kunna handla allt på samma ställe. Alltså här.
Vad kan rekommenderas?

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.