Ölsortiment

Var på en restaurang här i vår lilla stad för några veckor sedan och blev grymt besviken på sortimentet. Fem olika flasköl + Falcon fatöl. Två av flaskorna var Staropramen ljus och mörk, och de passar mig fint. De övriga var jag ointresserad av att dricka.

I förra veckan besökte jag en annan av våra lokala restauranger. Döm om min förvåning när jag upptäckte att sortimentet var exakt samma som på första restaurangen. Observera att de två restaurangerna är konkurrenter!

Nu blev jag fundersam och frågorna började dyka upp i mitt huvud...
Är det så att de "ägs" av bryggerierna och måste köpa något sorts ölpaket? Och hur många sådana här "ölkonsortier" finns det då i Sverige?
Får de inte lov att komplettera med andra udda öl?
Är det dyrt eller komplicerat att plocka in specialöl från t ex bolagets lite mer udda sortiment?
Direktimport?
Varför bara EN fatöl och (enligt min smak) ett uselt val av öl?
Vad hände med marknadsekonomin och den fria konkurrensen? Uppenbarligen ser inte krogarna ölsortimentet som ett konkurrensmedel - varför inte det? Det brukar sägas att maten går jämt ut och att man tjänar sina pengar på drickat

Ja, det var många frågor, men det kan bli så när man är lite småförbannad.
Jag gick i alla fall hem från krogen och drack en hembryggd Mild från februari, och den smakade utmärkt!

Sommarhälsning från Österlen!
/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

Sv: Ölsortiment

Att bryggerierna knyter upp restaurangerna till "sina" öl är ett vanligt förfarande.
Restaurangen får glas, markiser och litet annat lull-lull av bryggeriet om krögaren skriver avtal.
I gengäld är det bryggeriet som helt bestämmer sortimentet.

Denna typ av konkurrensbegränsande avtal har anmälts av svenska ölfrämjandet, men lämnades utan åtgärd av marknadsdomstolen.

Det är därför man väljer att gå till oberoende pubar om det finns möjlighet.
Eller helt enkelt till större pubar som tar inte lite mer olika sorter, men de finns väl bara i de större städerna kan jag tänka mig.

I Gävle har vi Bishops arms iaf som jag tycker har ett riktigt bra sortiment. Och Gävle är ingen storstad wink