1 Senast ändrad av mr_lullle (2009-07-12 14:17:36)

Svagdricka eller när rågen kom till byn

Hallå!
Skulle gärna vilja ha lite hjälp med ett recept.
Fick av en kompis bror lite Kaljamallas, rågmalt som ska vara till svagdricka, men tänkte göra den lite starkare och inte lika söt som svagdricka brukar vara.

http://forumbilder.se/thumbs/9e8200991109Peaa3.jpg

Detta är vad jag har tänkt:

5l vatten
3dl rågmalt (200g-210g)
600g socker

koka vatten som jag slår över rågen och 5g humle.
När den är 20°C så tillsätter jag jäst, låter den stå i 24 timmar.
Sila ur och häller upp i ett nytt jäskärl
låter den jäsa ur och sedan på flaska med 6g socker / L

tänker torrhumla med 7-10g humle också, east kent golding eller northern brewer i sekundären

Någon som har något att anmärka på det?
Har även tänkt tanken på att använda honung, spraymalt alt. bryggsocker i stället för vanligt socker, skrev bara socker för enkelhetens skull.

Den borde hamna på 7% ungefär om jag inte räknat fel,

17g socker i 1L vatten = 1% alkohol

600g/17g=35,3g/5L=7.06%

Jästen kommer vara en alejäst.

2 Senast ändrad av James (2009-07-13 10:27:45)

Sv: Svagdricka eller när rågen kom till byn

Det låter nog lite optimistiskt att får ut 7,06 % alkohol ur din blandning.

Socker ger cirka 375 Öschel per kilo. I ditt recept får vi då ett Öschel bidrag på cirka 375 * 0,6 = 225
som ger en koncentration på 225 / 5 (liter) = 45 Öschle per liter. Hur mycket förjäsbart socker din
rågmalt på  200 g ger vågar jag inte svara på. Men teoretiskt maximum vid optimala förhållanden kan
nog vara ca 300 Öschel per kilo dvs 0.2* 300 = 60 Öschel. som ger 60 / 5 = 12.5 per liter.

Du skulle i absoluta optimala förhållanden får en vört på ca 57 Öschel. (OG)

Jästen (ale jäst) äter mellan 70 och 80 procent av ditt socker vilket skulle ge (i optimal fallet )
en  rest sötma på ca 12 Öschel (FG).

Man räknar med att varje förbrukad Öschelgrad ger ca: 0,13% alkohol, dvs. (OG - FG) * 0,13 = Alc./Vol
I ditt optimalfall ca (57 - 12) * 0,13 = 5,85 %.

Mer troligt är dock att ditt rågmalt bidrar med smak men inte så mycket sötma. Ditt OG kommer då
att landa runt 45 + 10 = 55, men innehålla många andra sockerarter som inte jästen kan använda
och därmed får du ett högt FG värde, kanske så högt som 17-20...

Din alkoholkoncentration kommer troligen vara närmre mellan öl i så fall. Men det kan ju vara jättegott
det med:)

James

"A good brew is the best companion when contemplating"

Är ganska säker på att rågen bara ger smak, den är nästan helt svart och luktar sött.

Receptet är ett modifierat svagdricke recept som egentligen bara innehåller 2dl socker (ca 170g) på 5L vatten

Får helt enkelt pröva och mäta och se. Ska kolla vad 100g socker får för värde i 1L vatten.

Tack för svar

Har ändrat lite till i receptet och börjat brygga.
använder receptet som stod på baksidan av förpackningen,
och har nu blötlagt rågen och den kommer att ligga så till imorgon
kommer bara att ha 2dl (170g) socker och resten blir nog hälften bryggsocker och hälften spraymalt, får se imorgon hur mycket av varje det blir.
återkommer då med mer info

Så hät blev det:

200g råg mörkt rostat
150g socker
50g   honung
550g bryggsocker
50g   malt medium

fick ett OG på 1064

skulle ha 10g northern brewer humle pellets i men vet inte hur mycket det blev då vågen vägrar väga ordentligt på så lätta saker blev det bara på ett ungefär.

Hällde kokande vatten över allt, lät det svalna och i med jäst.

Smakade sött som flytande knäck ungefär med lite humle beska, smak och lukt.

6 Senast ändrad av Calle (2009-07-14 19:20:05)

Hmmm... känns som väldigt mycket socker, tom mer än i en cooperssats. Risken finns väl att du har gjort mäsk istället för svagdricka. smile

Har nu prövat min modifierade svagdricka och den är riktigt god, smakar brödigt och har stark humle smak, torrhumla med en hel del humle (osäker på mängden) det blev riktigt bra, måste köpa mer strumpbyxor, fungerar braa som humle påsar.
Måste säga att den slog alla öl jag prövade på monks i stockholm för ettt par veckor sedan.
Nöjd, glad och onykter