Förbättra din sugteknik

Hej!
I början på min bryggarkarriär så sög jag med munnen på häverten när jag skulle tappa om eller tappa upp ölet.

Detta är dock inte alltid så bra eftersom man kan få med mjölksyrebakterier i ölet som då blir som Orval vilket man kanske inte alltid önskar wink

För att slippa göra detta så kan man istället fylla häverten med vatten!
Gör så här. Ta på rena plasthandkar. Spola så varmt vatten som möjligt ur kranen.
Håll varsin ände av häverten i varsin hand så att den blidar ett U.

Fyll häverten med hett vatten. Stäng till häverten med klämman.
Sätt snabbt ner den hävertände som ska ner i jäshinken.
Håll den andra hävertänden som vanligt nedanför vätskeytan utanför kärlet.
Öppna klämman och det börjar rinna av sig själv!
Töm första slatten med vatten i ett separat kärl, glas eller flaska. Förslut klämman och börja tappa upp ölet som vanligt!

Fungerar kanonbra varenda gång och man får aldrig "tjuv-stopp" som man kan få annars ibland.

Kenneth

Sv: Förbättra din sugteknik

Jag har testat din metod en gång men det blev tyvärr ganska mycket kladd för mig (ja, ja, tummarna sitter inte där de borde vara...)

En annan metod som har funkat för mig och som jag tror är ganska bra är följande:

Jag sätter en liten bit (10 cm) mjuk gummislang över hävertslangen. Sedan börjar jag suga i slangbiten och när vätskeytan har stigit tillräckligt drar jag av slangen med tänderna samtidigt som jag för ner den riktiga hävertslangen i kärlet som jag ska fylla. Funkar ok för mig... Jag tror inte att bakterierna kan klättra 10 cm på de 5 sekunder det tar för mig att sätta igång häverten.

Men jag antar att det bara är en tidsfråga innan jag skaffar en sådan där automatisk hävert. Är det någon här som har några intressanta erfarenheter med den?

Nils Hoyer, Brave Beaver's Brewhouse

Goafton bryggarvänner!

Jag använder mig av en liten handpump avsedd för att pumpa t ex bensin från en dunk till en båtmotor. Denna är gjord i greppvänlig gummi och finns att köpa på "den kungliga hovleverantören" av diverse utrustning, Biltema.se.... smile Den är enkelriktad, dvs du suger i ena änden och blåser ut vätskan i andra änden, behändligt markerad med en pil på själva "pump-kroppen". Vet inget artikelnummer, men den kostar max 30 spänn. Den har två slangnipplar i var ände, på sugsidan sätter du på slangen ifrån din hävert, den andra riktar du mot jäshinken/fatet/flaskan. Sen klämmer du några gånger och vips, har du satt igång häverteffekten. Sen när den är igång, kränger du av själva pumpen ifrån slangen. Den går lätt att rengöra med valfritt rengöringsmedel, i mitt fall klortabletter ifrån Granngården (avsett för rengöring av bondens mjölktankar)....

Mvh Ulrik

4 Senast ändrad av Björn Petersson (2005-01-08 02:45:31)

En tredje metod är att nästan längst ner på hävertens utlopp/"sugdel" sätta en y-koppling och en extra inte för kort slang som man suger i. Denna slang måste mynna högst upp. Man får då dels ha en avstängsningsklämma längst ut på utloppet dels en på extraslangen.

Man stoppar ner hävertens inloppsdel i kärlet man suger ifrån med båda klämmorna stängda. Man öppnar sedan klämman på sugslangen och suger så att vätskan "går över" men slangen hålls ju så högt att inget rinner ut. Sedan stänger man klämman på sugslangen. Därefter öppnar man klämman på utloppsdelen och tappar ur.

Men det bästa tycker jag är att skaffa en s.k. pumphävert - "Jumbo" som finns bl.a. hos Brouwland (den kommer ursprungligen från over there). Denna beskrevs i ett annat hembryggarsammanhang tidigare - det var möjligen i hembryggartidningen. Jag har en sådan - tyvärr nu spräckt av en feltrampande familjemedlem.

Rättelse - en fjärde metod blir det väl.

Angående handpumpen från Biltema, så har jag letat lite i Biltemakatalogen och hittat den under båt-tillbehören. Den heter Pump för bränsleslang och har artikelnummer 25-713 och kostar 29:90.

Den är gjord av alkoholresisten PVC och har anslutningar för slang med invändig diameter 8 mm. Se sidan 481 i katalogen. Smidig att rengöra och lätt att använda.

Jag brukar trä på den i ena änden av hävertslangen, sen pumpar man 1-2 ggr och då har man startat hävertfunktionen. Sen nyper jag åt slangen, drar av pumpen och tappar upp/om.

Beställde en Fermtech Auto Siphon från Northernbrewer efter att ha läst om den i hembryggartidningen, tror det är samma som Björn nämner.  Efter att tidigare haft problem att starta en vanlig hävert, avbrutna hävningar, mm så beställde jag direkt när jag såg artikeln.  Och den är precis så bra som dom lovar, ångrar inte det köpet.  Med tanke på fraktkostnader så köpte jag en extra som reserv, ifall oturen (som i Björns fall) skulle vara framme.
Ska nog beställa lite annat därifrån igen, om någon är intresserad av en pumphävert kanske vi kan dela på fraktkostnaderna.

Jag har beställt från dem två gånger, eftersom de hade några bra grejor som inte fanns i Sverige så det bara att bita i det sura äpplet. Andra gången tänkte jag som du att jag skulle beställa lite mer och "spara in på frakten", men då åkte jag på både tull och moms, så billigare blev det inte alls :-|

Vid småbelopp behöver man inte behöva betala tull, men jag tror man ska betala impormoms. Fast i praktiken så brukar man slippa även det om det är små belopp, typ bara någon hundrig eller så eftersom det kostar väl mer för tullen att administrera krav på småpengar än vad de får in i momspengar.

Men vid flera hundra så blir det både tull och så moms på alltihop (inklusive tullavgiften). Bra att tänka på kanske om man samlar ihop till en stor beställning då risken att man åker på moms och tull är rätt stor.

/Fredrik

Det är sant, vill minnas att gränsen för att slippa tull och moms är ca 400 SEK, eller något sånt.  Annars verkar det vara 6,5% tull på bryggeriprylar, det fick iaf jag betala i ett annat fall.

9 Senast ändrad av Björn Petersson (2005-02-07 02:57:54)

Jag köpte som sagt min pumphävert från Brouwland och det är ju inom EU (Belgien) så där blir det inga tillägg (sen om priset var bra vet jag inte)

Jag har köpt en flaskfyllare som man skall kunna sätta på häverten på nåt sätt, får väl kolla hur snart. Finns det något smart sätt att fylla hävert + flaskfyllare utan att suga...

Jonas

Det fungerade enl. Kenneths metod.... iallafall med vatten...