Humlesil / filter?

Tja! Jag har vid de senaste bryggningarna förlorat en massa vört pga att plattvärmeväxlaren stockat igen av humlen eller att min fin maskiga hemgjorda humlefilter av galler från en sil stockat igen och flödet stannar upp men ca 5 liter kvar i kastrullen. Hur gör ni. Jag kör ett bazooka filter som humle säljer vid mäskning men jag antar att det inte är fint nog för humle pellets? Eller borde man köra med kottar?  Finns ju silduk men vill gärna köra  den heta vörten direkt genom värmeväxlaren till jäskärlet. Hoppas nån har goda råd!
/peter

Sv: Humlesil / filter?

Jag har en liten plåt svetsad på insidan som skyddar utflödet. Efter jag har stängt av plattan så rör jag runt vörten i en kraftigt virvel. När allt har stannat så sitter all humle och proteiner i en solid kon i mitten. Inget material följer sedan med i växlaren och vörten är helt klar.
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1487

Jag har likande "problem".
Plattvärmeväxlaren är väldigt effektiv och kyler bra även med stort flöde.
Men med stort flöde så blir det ett stort sug från utloppet som suger till sig humlen som fastnar i "silen"
När jag stryper flödet en aning så försvinner problemen.

/Kjell

Hej

Jag lägger kottar eller puckar i humlepåsar vid kokning. Det blir troligen lite sämre utbyte men jag slipper humle i vörten. Funkar bra för mig.
/c

Att strypa flödet är ett bra förslag. En sil filtrerar egentligen ingenting, den finns bara till för att filterkakan ska ha något att stå på. För att filterkakan ska bli fluffig och fin måste du skynda långsamt, till en början i alla fall. Med för starkt sug kompakteras alltsammans och nyper åt.

Om humlen är för kladdig kanske det går att blanda ut den med risskal eller något annat grovt. Det är bara en tanke.