Skummande upptappning.
Hej, jag har likt många andra verkar det som lite problem med min fatanläggningen. Jag har luskat runt och försökt följa det som står men får ändå inte riktigt till det som jag vill.
Jag har för tillfället ingen möjlighet att kyla faten så nu blir det rumstemperarad pilsner men vad gör väl det.
Upplägget som jag har det nu är Co2 tub -> fat -> 10 cm ölslang -> 2m restriktorslang -> 10 cm ölslang -> enkel tappkran.
Jag har denna gång provat långsam kolsyresättning dvs ställde in regulatorn på 2,4 bar och har väntat i en dryg vecka. Tidigare har jag rullat faten som dåre i lägenheten.
Jag har försökt att tappa ölen utan att sänka trycket och då blir det skum. Och tämligen mycket. När man efter en stunds väntan äntligen ser lite öl i botten på glaset så smakar det inte helt oväntat avslagen, varm öl. Den varma biten har jag inget emot.
Nu har jag även testat att sänka trycket vid servering. Har testat 0,5, 1, 1,2, 1,4 bar. Förutom att man till och med ser en massa bubblor i slangen så blir det ungefär samma effekt. Ingen klar öl som kommer ur tappkranen utan bara vitt skum. Jag öppnar självfallet kranen för fullt.
Vad bör man ha för serveringstryck vid mitt upplägg?
Hur länge kan man hålla ölen i sänkt tryck utan att det påverkar jämvikten?
Måste man släppa ut kolsyran vid varje tappning och sen återställa den till ursprungstryck?
Har jag för kort restriktorslang eller vad gör jag för fuffens?
Pilsnern är hur god som helst men lite mer bubbel hade varit tämligen mycket trevligare.
/Hans skumparty