Ölslang & Corneliusfat

Hej! Är nybliven fatägare och har en liten korkad fråga:

Kan jag koppla loss ölslangen nu när det är tryck i fatet - eller kommer jag få mig en skön öldusch? Tänkte göra fatet mer lättransporterat utan ikopplade slangar nu när det ska ut till ön på midsommar.

Mvh
Anders

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

2 Senast ändrad av Kalle (2009-06-18 11:30:25)

Sv: Ölslang & Corneliusfat

Ingen fara, ventilen på fatdelen av kopplingen sluter när du tar bort slangdelen av kopplingen. På sin höjd får du några ml som motsvarar det som fanns i övergången mellan kopplingsdelarna vilket lätt torkas bort.
På motsvarande sätt sluter gaskopplingen.

Härligt, jag funderade på samma sak. En fråga till i samma tema: beroende på slanglängd mm kan det bli aktuellt att sänka trycket i fatet när det är serveringsdags, om jag förstått det rätt. Hur sänker jag trycket i fatet? Drar jag ner det tryck i fatet som regulatorn eftersträvar  (det är så jag förstått att regulatorns vänstra indikator fungerar), och sedan pumpar jag öl tills trycket sjunkit?

Jag brukar göra så att jag drar i säkerhetsväntilen och släpper ut tryck tills det är det tryck jag vill ha.

//Boge

Jo teoretiskt skall det gå att koppla ur öl slangen. Men efter en olycka kl. 02 på natten och en god porter på golv tak och väggar är jag mycket försiktig när jag kopplar ur. Ventilen var tydligen dålig och blev öppen när jag kopplade ur. Jag kan säga att det sprutade ordentligt. Så nu mera var jag fatet till en saker zon om jag måste koppla ur det. Städningen var nämligen inte rolig. Man kan ju givetvis sänka tycket i fatet före så minimerar man risken för haveri och värst av allt, förlust av god maltdryck