Flanders Red

Ska ge mig på min första suröl snart tänkte jag, det blir en lite småmoddad version av en Duchesse du Bourgogne:

3,00 kg Pilsner Malt 54,0 %
1,00 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC) 18,0 %
1,00 kg Corn, Flaked (2,6 EBC) 18,0 %
0,50 kg Melanoiden Malt (39,4 EBC) 9,0 %
0,06 kg Chocolate Malt (689,5 EBC) 1,1 %

34,00 gm Goldings, East Kent [4,50%] (90 min) 15,6 IBU
21,00 gm Fuggles [4,30%] (15 min) 4,7 IBU

1 Pkgs Roselare Belgian Blend (Wyeast Labs #3763) Yeast-Ale 

Original Gravity: 1,059 SG
Bitterness: 20,3 IBU

Kommer jäsa 1-2 veckor på primär, sedan jäsa 18 månader på sekundär. När den är klar blandar jag med en version som legat på sekundär i 8 månader och låter dom mysa på flaska ett litet tag.

Sv: Flanders Red

Tänk om ett sådant tålamod fanns att hämta ur min kropp också. Klättrar på väggarna för att sekundären vägrar ta slut på min pilsner. Fast imorgon är dagen med stort D då den ska ner på fat.

Lycka till mangster

/Hans

När man väl har lyckats glömma att där står ett fat, blir det lite av en överraskning när man väl ska testa.
Har själv en röd som är inne på sin 9:e månad och en brun på sin 5:e
Ska nog ta och flaska lite mer än hälften av den röda vid 12 månader och testa att tillsätta nån frukt till resten och låta den ytterligare 6.

Du får gärna återkomma till den här tråden om 1,5 år och berätta hur det gick smile

Det ska jag göra! Grejen är att jag har så in i helvete med tunnor efter mina bröllopsbryggningar så dom måste ju komma till någon nytta. Har du receptet på din bruin svensson.lu? Det är väl lika bra att jag sätter en sådan också inom en framtid smile Är det någon skillnad i processen för en bruin jämfört med en red? Inom 2 månader hade jag tänkt sätta minst en lambic, en flamländsk röd och en flamländsk brun.

Kollar din signatur nu, en belgisk dubbel med brettnomyces låter väldigt spännande! Är detta något experimentellt eller?

Receptet kommer ursprungligen från Brewing Classic styles:
Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 22,00 L     
Boil Size: 32,10 L
Estimated OG: 1,071 SG
Estimated Color: 38,7 EBC
Estimated IBU: 17,4 IBU
Brewhouse Efficiency: 70,00 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
4,40 kg       Pilsner (2 Row) Ger (4,0 EBC)             Grain        60,27 %       
1,81 kg       Munich Malt (15,0 EBC)                    Grain        24,79 %       
0,34 kg       Caramunich Malt (90,0 EBC)                Grain        4,66 %       
0,23 kg       Aromatic Malt (50,0 EBC)                  Grain        3,15 %       
0,23 kg       Special B Malt (300,0 EBC)                Grain        3,15 %       
0,23 kg       Wheat Malt, Ger (4,0 EBC)                 Grain        3,15 %       
0,06 kg       Carafa II Special (1100,0 EBC)            Grain        0,82 %       
35,00 gm      Goldings, East Kent [4,80 %]  (60 min)    Hops         17,4 IBU     
1 Pkgs        Roselare Belgian Blend (Wyeast Labs #3763)Yeast-Ale                 
1 Pkgs        Safale US-05 (Fermentis #US-05)           Yeast-Ale                 

Mash Schedule: My Mash
Total Grain Weight: 7,30 kg
----------------------------
My Mash
Step Time     Name               Description                         Step Temp     
60 min        Step               Add 25,55 L of water at 71,9 C      67,0 C       

Tyvärr blev utbytet katastrofalt dåligt plus att jag lyckades ha sönder jäskärlet med ett stort läckage som följd.
Den verkade ändå rätt ok när jag provade den för nån månad sedan.

En bruin ska vara lite starkare och kanske lite mindre sur. Jag flyttade över den i mitt kallföråd efter att jag tappade upp den på fat, så hela jäsprocessen minskade nog en hel del. Ska prova den sen igen när det är dags att flaska den röda.

Den belgiska med brett är en modifiering av en Orvalklon med Trappist blend jästen så det är inte så särskilt avancerat. Har gjort en dubbel innan med uppodlad jäst från Orval tillsatt till fatet.

Ser trevligt ut. Det verkar som jag har en vecka på mig att bestämma mig om jag ska beställa ingredienser för denna. Tror jag ska ha i princip allt redan. För övrigt så är Brewing Classic Styles och Wild Brews på väg på posten också

Vad från humlegårdens sortiment bör man ersätta "Special B" och "Aromatic Malt" med?

Humlegården har Dingemans Aromatic och Special B. Titta på mellanmörk malt.

http://www.humle.se/cgi-bin/web_store/w … uctid=5431
http://www.humle.se/cgi-bin/web_store/w … uctid=5481

Aha!

I vilken temperatur bör jag laka ut min flanders red förresten? När det gäller lambic har jag fått för mig att man vill laka högt, ca 85 grader, för att få med tanninerna som normalt skulle komma från ekfatslagringen. Vill jag göra något liknande här?

Har för mig att flanders röd inte görs med turbid mash utan kör du på en enstegsmäskning 68C
Koka däremot i minst 90min för att driva av så mycket dms som möjligt. Det ska man väl iof alltid göra när man använder pilsnermalt.
Själv har jag lite ekchips i (10-15g) för lite eksmak. Vet inte hur mycket skillnad det gör.

Går jästkakan att återanvända efter primärjäsningen? Känns som att "buggarna" borde finnas både i jästkaka och i ölen

Jo det går bra fast karaktären kommer inte att bli den samma. Påsen innehåller en viss mängd av varje sorts jäst/bakterie. När du sedan jäser den kommer tillväxten att vara olika så man får inte riktigt samma balans.
Men det är inget jag skulle se som ett hinder utan snarare ett plus att få lite olika smak. Du kan ju tillsätta lite bottensats av din favorit flander/labic/gueze till öl nummer två för att få ytterligare smakdifferens.

Det låter ju ändå bra. Tänkte ta och daska ihop en bruin också när primären på den röda är klar

Äntligen är det dags att slänga ihop den andra delen av denna läckerbit, då den första har lagrats i 10 mån. Tänk vad tiden går

Ja det är det bästa med att hinna glömma bort sina bryggningar. Helt plötsligt har man en "ny" rolig öl att dricka utan att man ens behövde brygga. wink
Hur smakar den första delen då? Har du provat den under resans gång?

Jo det har blivit två smuttar, den senaste för kanske två månader sen. Tycker helt klart det påminner om Duchesse, om än kanske lite klenare (vilket väl borde vara väntat?). Syrligheten verkar inte ha blivit för extrem hittills, vilket jag var orolig skulle kunna inträffa eftersom jag lagrar i rumstemp

Har också två flandern stående som snart är 2 år.
Blev inte helt nöjd med mina recept (aningen för lite dextriner), men nu efter denna tid så har dom faktiskt blivit mer och mer intressanta.
Funderar på att ympa med dem i nästa batch.

Vi smakade Svenssons flandern A-B med en Roedenbach grand Cru eller va det Ichtegem GC?
Det vi noterade var att den belgiska förlagan hade en högre restsötma. Förmodligen pga. att den blandats vid flaskning.
Samt att Svensson använt amerikansk ek i sin vilket gav en typisk kokossmak.

Min röda var inte värd att ta med i sammanhanget wink

http://www.funbumperstickers.com/images/Flanders.gif

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sitter och sippar på en Rodenbach Grand Cru och blir himla sugen på att ge mig på något liknande. Har någon av er något mer att rapportera om era brygder? smile

Jäser: julöl

Jag har inte smakat mer av min första sedan vi provade hemma hos Thomas, men det börjar väl bli dags att titta till den lite igen. Den börjar ju trots allt närma sig 3 år. smile
Jag har en andra version på gång också. Den har mer karamellmalt ( närmare 20% tot.) och viennamalt och majs som bas. Dock så har jag ännu inte hunnit prova den än ( den är ju trots allt bara 1,5 år wink )

Jag har en batch som är ca 2,5-3 år gammal nu bryggd på Wyeasts blandning.

Det jag kan säga såhär i efterhand är att jag sekundärjäste den på vinden under vintern när det var väldigt kallt och drog upp den på fat
på vårkanten där efter. Christians är mer "vild" än min. Förmodligen pga. den kalla jäsningen som hämmat en del av bakteriernas framfart.

Men det är en väldigt bra öl som helt klart står stolt sida vid sida med ex. Rodenbach.

Receptet kommer jag bara ihåg vagt, men jag vill minnas att jag utan kunskap om traditionella recept bryggde den som en vanlig pale ale
med en dos special b för färgens skull.

Maltsorter:
Pale ale
Vetemalt
Special B

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

När man tänker använda 3763 Roeselare jäst. Hur länge kan jästkakan vara med innan man ska bli orolig för fel sorts smaker.

I Brewing TV #49: Sour Beers – The Recipes nämner dom inget om hur länge jästkakan är med, kan tolkas som hela tiden???

Har sett på vissa forum att folk säger att du behöver inte vara orolig eftersom bretten smaskar på den gamla döda jästen.
Verkar som dom flesta pitchar roeselare och låter den stå på den tills dom anser den vara klar ~1år

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net