Locket på?

Nu har jag kokat lite öl igen i min gryta. Jag har lite svårt att få till ett rejält kok om jag har för mycket öl.
Det sägs ju att man inte skall ha locket på när man kokar, men vissa verkar köra med en liten glipa...
Är det ok, eller bör man köra utan?

Jonas

Sv: Locket på?

Den anledningen jag har hört till att koka utan lock är för att dimetylsulfid (DMS)[1] ska ånga bort. Kokar man med locket på fast med en glipa vill man absolut inte att kondens ska rinna tillbaka i kokkärlet.

[1] http://shbf.se/wiki/index.php/Dimetylsulfid

Sv: Locket på?

Jag kör i regel med locket på och en liten glipa.
Tre skäl:
1) Snabbare uppkok
2) Bättre "rull" i koket
3) Ekonomi (miljö) eftersom det går åt mindre energi pga att värmeförlusterna blir lägre

Jag har (peppar, peppar) aldrig någon DMS i mina öl, inte ens om jag gör ljus lager där DMS märks tydligast.

4 Senast ändrad av jrm (2009-06-08 13:57:05)

Sv: Locket på?

Som jag fattat det är det ju inte bara koket som kan påverka DMS i ölet fast det säkert är koket som har störst betydelse för att minska DMS. Under kylning bildas det DMS och under jäsning avgår DMS så det är nog inte så att locket på = öl som smaker burkmajs...

Malten verkar vara en stor källa till DMS så Jamil ifrån "The Jamil Show" och "Brew Strong" brukar rekommendera att koka öl med mycket pilsnermalt i 90 min i stället för bara 60 min, så man kanske bara kan öka koktiden lite för att kompensera för att locket täcket en del av kastrullen. Rullande kok ska ju även säkra bra hot break etc. Om det utan lock blir det för lite rörelse i koket är det kanske bättra att ha locket på med en glipa och öka koktiden...

Kenneth, hur länge kokar du i almenhet vörten?

Sv: Locket på?

Det brukar bli c:a 75 minuter som regel.
I början av koket skummar jag av det mesta av skummet som lägger sig på ytan.
Detta pågår c:a 15 minuter, och sedan börjar jag tillsätta beskagivan av humlet.
Detta för att minska risken för överkokning och också att få bort mycket av proteingeggan som annars klumpar ihop vid avsilningen av humlet efter koket.

Jag kan också tänka mig att kvalitén på malten spelar in.
Skulle kunna vara så att lite sämre kvalité på malten ger mer DMS.

För övrigt är "DMS:öl" bland det värsta jag vet. Billig "euro-lager" med sunkig doft sad

Sv: Locket på?

En annan bra idé för att få ett bra kok är att isolera sin gryta med ett liggunderlag.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Locket på?

Jag skall testa med lock nästa gång så får vi se.. Får kanske skaka bort kondensen i locket då och då..

Sv: Locket på?

Vi kör med lock tills det börjar rumla. Resten av koket använder vi inget lock samt att kitteln är insvept i liggunderlag. Det funkar bra för oss. Vi använder dessutom en fristående induktionsplatta (Cloer 6650) på 2000 W, funkar fint till 36liters kitteln som finns här på humlegården.

/F

Sv: Locket på?

Skulle det fungera att tex doppa ner en grill tändare  http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=91878308
i vörten för att få koket att komma i gång snabbare eller få ett bättre kok utan lock? eller bara idiotisk idé?

Sv: Locket på?

All extra effekt snabbar självfallet på temperaturökningen. Vissa använder ju grilltändare som effektgivande mäskomrörare.

Personligen tycker jag inte att det tar sådan fasligt lång tid att få det att koka efter man har lakat. Vörten är ju ordentligt varm innan den ens hamnar i kastrullen. Men testa du.

För att hålla mig till topic så får jag väl säga att jag kokar med lock och glipa.

Sv: Locket på?

petern skrev:

Skulle det fungera att tex doppa ner en grill tändare  http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=91878308
i vörten för att få koket att komma i gång snabbare eller få ett bättre kok utan lock? eller bara idiotisk idé?

Jag använder alltid en grilltändare till koket, och det är inget idiotiskt med det... Funkar hur bra som helst.

Come to the Dark Side, we have cookies.