Mögel?

Jag har gjort en bitter på 3 kg mellanmörkt maltextrakt och använt totalt 80 g humle. Jag körde med brewers choice Irish ale till det (av nån anledning). När jag nu har diskat ur alla flaskor och en dunk som jag ska använda till att blanda i mer maltextrakt i till kolsyrejäsning så konstaterar jag att det är lite bubblor på ytan av ölet och ett välldigt tunt skikt som ser ut som damm. Dessutom är det lätt torkade skummet uppe på kanterna i jäshinken lite grönt. Kan bero på att jag har använt mycket humle tänker jag. Eller är det nån sorts mögel jag har? Jag har låtit ölet stå i hinken i över en månad (tror jag ungefär) och jag hörde senast igår lite bubblande. Det har varit ett ganska långt avbrott i bubblandet i jäsröret och det har kommit och gått från att ha varit nästan hela tiden första en och en halv veckorna. Kan det vara så att ölet faktiskt inte är utjäst? Jag hörde för övrigt lite bubblande i jäsröret efter att jag flyttat hinken upp på en stol men det var antagligen bara lite gas från tidigare som pös ut. Vore tacksam för tips på hur jag ska göra om jag ska avvakta eller tappa över det eller försöka skickta bort allt grått "damm" och gröntbrunt skum på kanterna.

Sv: Mögel?

nu kanske du redan är klar med det här... men iaf... försök ta bort det där "dammet" försiktigt med en väl rengjord slev el. likn. alternativt , "dra" ur ölen försiktigt och avsluta innan du får med nåt av det misstänkta...
sedan är det bara att smaka av ölet, smakar det bra så är det inget att oroa sej för, det finns i princip inga infektioner som är farliga i öl, och de som är det gör att ölet smakar så illa att du ändå inte kommer dricka det.. så oroa dej inte i onödan, det kan se lite skojigt ut ibland i hinken, men oftast är det ingen fara...
ett av mina öl hade en konstig doft som jag tolkade som INFEKTION!! det smakade dock helt ok, och doften försvann oxo till stor del efter att ha stått ett tag och luftat i glaset, men jag bestämde mej ändå för att konsumera det fortast möjligt innan det blev förstört, resultatet blev en konstig åkomma på balansen och ett helt omotiverat glatt humör som sedan åtföljdes av en tryckande sensation över pannan... jag orkade dock inte dricka upp alla flaskor, och en fem sex flaskor blev stående ytterligar två veckor, dessa saknade helt den misstänkte doften!!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Jo, jag gjorde så att jag slangade över ölet och lämnade ett par liter i toppen samt bottenskiktet. Det smakar någorlunda okej för att vara färsköl (men jag brukar tycka att det är förjävligt att dricka öl innan det är minst 2 månader i vanliga falll). Troligtvis blir det okej ändå. Dock så kände jag inte särskilt mycket humlearom fast jag hade 20 g smakhumle och 40 gram aromhumle som jag kokade 15 respektive 5 minuter. Jag kanske skulle ha haft i det längre och låta det dra hela tiden när det svalnade istället för att sila av det efter nån timme gått bara... Men det blir nog ganska okej ändå...

Jag brukar ha svårt att märka av humlingen förrän ölen blivit kolsyrad