Leverans av kolsyretub

Finns det ingen möjlighet att få  8946 kolsyretub i stål, beg, 5 kg, skickat till sig? Tänkte beställa en fatutsrustning till mitt bröllop i slutet av nästa månad, och upptäckte nu att kolsyretuben enbart finns för avhämtning. Går det att skicka via DHL? Finns det något annat sätt att kolsyresätta ölen och driva pumpningen?

Sv: Leverans av kolsyretub

Jag tror bestämt att de kan skicka den tom. Så får du fylla på den sen.

/Hans

Så pass? I så fall tar jag nog och slänger in en beställning redan idag. Är det något jag kan tänkas behöva förutom 8485 komplett fatölanläggning (5 kg kolsyretub, regulator, nytt fat, tappkran, slangar, kopplingar)?

Eftersom du bryggt så vansinnigt mycket öl till ditt bröllop så behöver du säkerligen minst 10 fat wink

Lite mer seriöst:
- Du kan ta en tom/gammal brandsläckare, montera isär, kapa bort stigarröret som går ner i den flytande kolsyran. Så har du en kolsyretub.
Närmaste brandsläckarfirma kan fylla på tuben med ny kolsyra. Det finns en Aga-firma, "Linde gas" i Luleå. Du kan säkerligen kontakta dem för att få hjälp.

- Ska du ha alla öl på fat?
I så fall gäller det att se till att kolsyresättta dem i god tid (1-2 veckor) innan så att ölet blir ordentligt kolsyresatt.
Se till att hålla all öl kall så underlättar det att mätta ölet med kolsyra.
Sedan när du serverar så finns dock risken att ölet blir varmare och trycket stiger och har en tendens att skumma rätt mycket.
Isolera faten med liggunderlag eller liknande.

- Troligen behöver du sköta all servering eftersom de flesta inte är vana att tappa upp hembryggd öl. Öppna tappkranen fullt och låt ölet rinna efter kanten på ölglaset för att minimera skummet. Risken är att de flesta tappar rätt ner i glaset och då skummar det något vansinnigt.

- Sedan behöver du kolla att trycket inte blir för lågt för då får inte gästerna någon öl alls.

- Eventuellt behöver du montera på "sytråd" dvs tunna långar slangar. Då behöver du något slags konvertering från tjock slang till tunn slang. Humlegården har sådant också.

- Lycka till med ditt bröllop och ditt giftermål. Många lyckliga år önskar jag smile

5 Senast ändrad av berglund (2009-06-09 20:08:19)

Be om vanliga slangklämmor. Annars får du sådana där hiskeliga oetikerklämmor som du behöver den speciella tången till.

Restriktorslangen som Kenneth talar om är artikel 8738. 2 meter brukar vara lämpligt. Kopplingarna har nummer 8778. Två till antalet behöver du självfallet.

Jag har förgrenat min kolsyreslang med ett y-rör och lite mer armeradslang så att den betjänar två fat. Sen har jag även slängt in en avstängningsventil på den ena "pinnen" från y-röret. Så att man kan garantera att den är stängd när den inte används.

Kenneth, om man slaktar en brandsläckare själv så behöver man väl få den trycktestad också? Eller kan dom göra det när de fyller upp den igen.

Lycka till
/Hans

Tack för svaren!

Jag ska endast sätta lagern på fat. Ska ställa den på kall-lagring denna vecka när den väl slutat jäsa. Då kan den stå nollgradigt i fyra veckor innan jag stoppar den på fat, sen hinner den ligga på fat i två veckor till.

En bartendervän till min svägerska kommer ställa upp som bartender (och även DJ senare mot kvällen, om det går att kombinera) på vårt bröllop. Jag får instruera henne hur man häller upp ölen så ska det nog gå bra. Min plan för att kyla ölen är att ha den på kylskåp till servering, och sedan låta den stå i isbad med någon form av isolering runt badet.

Jag antar att "sytråden" är till för när det blir längre avstånd mellan fat och tapp? Är denna densamma som artikel 8738? Jag bör med andra ord alltså köpa 2*2 meter av denne? Det är lite för mycket teori för min stackars skalle just nu smile Ska ta och försöka göra kolsyrat vatten när jag får upp utrustningen, så bör nog de flesta frågetecken redas ut. Det är bra dock om jag har all utrustning jag behöver. Inom en snart framtid har jag planerat att betjäna flera fat med min kolsyretub, får kanske bli att köra samma lösning som dig Berglund då.

Edit: Förstod nu att du menar att jag behöver 1*2 meter av slangen 8738, och sedan två stycken kopplingar 8778. Eller hur? Visst är det några kopplingar och slang i "kitet" som jag ersätter med detta, eller är dessa kopplingar tillägg? Har som sagt lite svårt att få en överblick nu, innan jag har hunnit börja leka med utrustningen. Och utöver dessa ändringar menar alltså du Berglund att jag i beställningen skriva att jag vill ha "vanliga" slangklämmor istället för oetikerklämmor?

berglund skrev:

Kenneth, om man slaktar en brandsläckare själv så behöver man väl få den trycktestad också? Eller kan dom göra det när de fyller upp den igen.

Ja, det brukar de som fyller vilja göra om tuben inte är godkänd, dvs trycktestad.
Det ska finnas en lapp på tuben som anger när, var och av vem senaste trycktest gjordes.

9 Senast ändrad av berglund (2009-06-10 15:46:19)

Mangster,Jepp tillägg. Du kapar ölslangen som går till tappkranen så att det bara blir två stumpar sen sätter du dit en utav övergångskopplingarna. Sedan trycker du i din restriktorslang och sedan ytterliggare en övergång till den andra stumpen ölslang där tappkranen sitter.(fat->fatkoppling->ölslang>övergång>restriktorslang>övergång>ölslang>tappkran)
Precis be om vanliga slangklämmor så helgarderar du dig.

Kenneth, okej bra att veta

/Hans

Ok, tar och gör en beställning nu. Fasen så kul det ska bli. Tack för hjälpen grabbar!

mangster skrev:

Jag antar att "sytråden" är till för när det blir längre avstånd mellan fat och tapp?.

Den är till för att minska trycket/skummningen. Ju längre sytråd du har desto längre tid och mindre skum får du.
Jag har den i princip alltid ihoplindad och det är inga som helst problem för gäster att hälla upp en öl smile de är de alltid välkomna att göra smile

http://www.humle.se/punbb/images/upload/sytrad.jpg

Yay, paketet skickat på posten idag! Det visade sig att ett ställe 50 meter från mitt jobb pysslar med brandredskap, och gärna fyller på kolsyretuben. Efter kommentarer så kom jag på att det inte känns helt 100 att testa kolsyrningen med vatten (för att jag vill veta hur mycket en öl skummar från fatet), så jag slängde ihop en pale ale i helgen att förtära i goda vänners lag när tillfälle ges smile

Sitter och dreglar över mitt alldeles egna fat nu. Några frågor som dykt upp: 1. varför behöver jag två stycken slangklämmor (det följde med två)? Det enda stället jag ser där jag kan använda slangklämma är där slangen som går mellan fat och kolsyretuben fästs i regulatorn. 2. Varför ser det ut som att du kopplat ihop ett fat med sig självt på din bild janne?

För övrigt så testade jag att klämma sytråden i mitt kylskåp, fungerade utmärkt att blåsa luft igenom det fastän det var fastklämt. Därav antar jag att jag inte behöver borra hål i den frysbox jag tänkt införskaffa i framtiden för att kyla min arme av fat? Känns smartare att bara klämma sytrådarna i dörren

14 Senast ändrad av thobbe (2009-06-17 20:39:13)

Jag har en slangklämma vid regulatorn och en vid gaskopplinngen. Tänker även införskaffa en till ölkranen då denna lossnat 2 gånger för mej på sissta tiden. Öl överallt!
Hoppas Janne ursäktar att jag svarar i hans ställe. Det är ölkranen som ligger på fatet så det ser bara ut som att det är ihopkopplat med sig självt.

Ursäkten godtagen smile och helt rätt, partytappkranen ligger på fatet.
Annars kan du göra som jag gjorde, borra hål i kylskåpet för en riktig tappkran.
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=862
/Janne

Kommer inom en snar framtid bygga en helt bardisk, så det blir nog att dra sytrådar från en temperaturreglerad frysbox till en tapprad.

Det finns ingen risk att kopplingarna mellan ölslang och sytråden släpper förresten? Tycker det ser ut som det lätt ska kunna hända, då man bara "trycker in" slangarna i kopplingen. Antar att de är bra dock

17 Senast ändrad av mangster (2009-06-18 17:29:36)

Jag håller på att kolsyra vatten nu, för att testa utrustningen, och det går inte så bra. Det verkar som att kopplingen mellan kolsyretuben och regulatorn inte håller riktigt tätt. Jag skruvar åt så hårt jag kan, men ändå blåser det ut vid kopplingen när jag skruvar på toppen av kolsyretuben. Vad gör jag för fel?

Edit: testade en gång till. Nu fick jag så det håller tätt, men tycker inte jag vred hårdare än förra gången. Är det lätt hänt att man inte skruvar åt tillräckligt hårt och det läcker mellan kolsyretuben och regulatorn? Det låter fortfarande om den, men det antar jag bara är gas som passerar regulatorn

Edit2: Det började läcka igen efter ett tag. Som sagt tidigare, vad gör jag för fel?

mangster skrev:

Jag håller på att kolsyra vatten nu, för att testa utrustningen, och det går inte så bra. Det verkar som att kopplingen mellan kolsyretuben och regulatorn inte håller riktigt tätt. Jag skruvar åt så hårt jag kan, men ändå blåser det ut vid kopplingen när jag skruvar på toppen av kolsyretuben. Vad gör jag för fel?

Edit: testade en gång till. Nu fick jag så det håller tätt, men tycker inte jag vred hårdare än förra gången. Är det lätt hänt att man inte skruvar åt tillräckligt hårt och det läcker mellan kolsyretuben och regulatorn? Det låter fortfarande om den, men det antar jag bara är gas som passerar regulatorn

Edit2: Det började läcka igen efter ett tag. Som sagt tidigare, vad gör jag för fel?

kolla så nylånbrickan (vit ca 2mm tjock) är oskadad eller saknas
min  regulator 8951  tätar när jag drar den med fingrarna

Lånar tråden med en egen fråga. Jag har humlegårdens regulator och när jag skruvar upp trycket över 2,5 bar så pyser det ut genom en svart ventil eller vad det är som sitter på sidan av regulatorn. Ska det gör det eller inte? Känns ju inte så roligt om man drar på och nästa gång man kommer så är 10 kg kolsyra borta.

Nylånbrickan verkar liggar där den ska. Jag våldade in en o-ringspackning och då blev det tätt dock, så nu verkar det fungera finfint