Ale

Efter att några år till jul ha gjort ett av vänner och familj rosat enbärsöl, skulle jag vilja prova att från grunden tillverka en aromatisk Pale Ale (eller Amber Ale) av den typ som flera amerikanska microbryggerier producerar (såsom Saranac, Old Dominion, Sierra Nevada, Pyramid m.fl.). Vilken typ av malt, humle och jäst skulle ni rekommendera för detta. Det vore också önskvärt att ni rekommenderar kvantiteter för en sats på 20-25 liter.

Sv: Ale

om du ger receptet på ditt enbärs öl, då kan du få min recept på APA (Americansk Pale Ale).

Amerikansk Pale Ale - OG 1052 - FG 1010 80% effektivitet

4870 Gram Pale Ale Malt (90%)
567 Gram Crystal Malt (10%)
25 Gram Chinook
25 Gram Centennial
30 + 40 Gram Carscade
American Ale eller Northwest Ale Jäst (om du vill ha den mer fruktig)

Gær en förkultur på 1 liter vatten och ljus & mellanmörk maltextrakt med OG 1052

Mäskning: 60 - 70 Minuter vid 67 Grader
               15 Minuter vid 75 Grader

Lacka ut

Vörtkok i 2 timmer:

Chinook kokas 60 Minuter
Centennial: 15 Minuter
30 Gram Carscade: 5 Minuter
Tillsätt evt protofloc 20 minuter förre avslutning

Primär Jäsning: 5-6 Dagar
Sekundär jäsa: 2 veckor (Torrhumla med 40 gram Carscade)

Karbonera med 10 gram ljus maltextrakt per liter & 1 liter Vatten

Flaskjäsning: 2 Veckor vid rumstemp.

Lagring: 1 Månad vid kylskåpstemp.

Lycka Till

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Ale

Tack för ditt svar och recept! Det blir lite pill ser jag. När det gäller att göra alla moment från grunden så är jag novis. Jag har däremot god förståelse för processfrågor och tycker att det här är riktigt roligt.

När det gäller mitt jul-enbärsöl så brukar jag sätta satsen vid 10-15 november. Då blir den perfekt lagrad till jul. Jag börjar med att sätta fast en affärskasse i byxlinningen och utrusta mig med en sekatör. Sen är det bara att uppsöka en lämplig dunge där det växer frodiga enbuskar. Jag klipper små kvistar med så mycket blåa bär som möjligt. Ibland är det inte så lätt att hitta blå bär. Då får man hålla tillgodo med gröna, eller bara med små fina toppkvistar. Behåll inte kvistar med större diameter än 2-3 mm för då får du med besvärande mycket kåda. Fyll kassen någorlunda väl. Ner med innehållet i en syltgryta och låt småkoka en timma ungefär. Sila av och tillsätt maltextraktet. Jag brukar använda Coopers stout och Coopers Real Ale, en halv sats av vardera till totalt 20L. De sensate två åren har jag överextraherat med dubbla mängden RA. De som vill ha ölen mindre tuggbar kan späda den med en blaskig lättöl eller 2,8a. Jag har också gjort den mera koncentrerad alkoholmässigt också, vilket späds på samma sätt. Alltså utöver maltextraktet så tillsätter jag ett helt kilo socker. Efter det att alkoholjäsningen är över så tappar jag på 10L svagdricka-kaggar och låter ölet kolsyrejäsa på 1dl socker per kagge långsamt i källartemperatur. När sedan julsångerna börjar ljuda så brukar jag bära ut kaggen i mitt förråd innan jag tappar upp (som då idealiskt håller noll grader eller någon grad under). Kylan binder kolsyran och om jag har många gäster så "hävrar" jag diretk i stora tillbringare, annars så är det väldigt praktiskt att tappa på PET-flaskor och dra åt ordentligt. Fördelen med att inte tappa tidigt på små flaskor är att man slipper sediment. Dessutom behöver man inte bekymmra sig för övertryck.

Oförskämt enkelt, men häpnadsväckande gott!

Du får gärna skriva och berätta hur du tycker att det smakar.

Ps. Vid något tillfälle har jag provat att enbart använda Dark Ale extrakt, men det blev ingen höjdare. ds