Bitter, bröllopsöl

5,60 kg Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC) Grain 88,3 %
0,50 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC) Grain 7,9 %
0,20 kg Wheat Malt, Ger (3,9 EBC) Grain 3,2 %
0,04 kg Chocolate Malt (689,5 EBC) Grain 0,6 %

26,00 gm Target [10,40%] (60 min) Hops 28,5 IBU
18,00 gm First Gold [7,30%] (30 min) Hops 10,6 IBU
36,00 gm Fuggles [4,30%] (5 min) Hops 3,3 IBU
36,00 gm Goldings, East Kent [4,80%] (Dry Hop 3 days) Hops   

1 Pkgs London Ale (Wyeast Labs #1028) Yeast-Ale 

Est Original Gravity: 1,060 SG
Est Final Gravity: 1,014 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,9 %
Bitterness: 42,4 IBU

Sv: Bitter, bröllopsöl

Bryggde denna rackare för 10 dagar sedan, och igår så hade aktiviteten slutat helt. Tappade över för sekundärjäsning och torrhumling idag, och när jag mätte densiteten visade den på 1.025! Detta känns såklart alldeles för högt. Förstår inte riktigt vad som gått fel, då jag tillförde en bra mängd aktiv jäst, och hällde över den kalla vörten riktigt våldsamt i jäskärlet för att få en ordentlig syresättning.

1. Någon som har något förslag på vad som kan ha gått snett?

2. Kan jag göra något i detta skede för att få till lite mer jäsning? Jag sparade jäst när jag förde över till sekundären, kan det vara någon vits att tillsätta denna igen och skaka om riktigt ordentligt?

Skaka inte!
Syresättning i detta läge är katastrof!
Jag har provat själv med ett öl som också jäste ut alldeles för dåligt.

Nu vet jag inte vid vilken temperatur du jäst, men om du jäst under 20 grader så kan du prova att ställa ölet på ett varmare ställe. Vissa alejäster är vädligt känsliga för temperaturen, framförallt när de har jobbat ett tag som denna och jästen börjar bli lite trött.

En ytterligare åtgärd är att kröjsa. Dvs gör en ny förkultur på din jäst som du sparat. Den ska du skaka ordentligt så att förkulturen syresätts ordentligt. När förkulturen är i full gång så tappar du över hela rasket till den avsomnade ölen. Förhoppningsvis så fortsätter jäsningen.

Ok, får ta och bubbla igång jästkakan jag sparade, och tillsätta den. Någon rekommendation vad jag bör göra med torrhumlingen? Eftersom jag redan tillsatt den antar jag att det bästa är att låta den ha sin gång. Men lite arom lär väl försvinna om det sker ytterligare jäsning, så rent spontant tänker jag mig att jag låter humlen ligga i kanske 5-6 dagar istället för planerade 4, och sen när jäsningen stannat igen så får det ske en till sekundärjäsning.

Bubblade upp jästkakan och tillsatte den, samt ställde den i en lite varmare omgivning (kanske 25-27 grader). Det har inte hänt mycket i jäsröret hittills. Jag tänker att den får stå några dagar till, och sedan tappar jag upp på flaska så får det bära eller brista. Smakar nog konstigt om det blir för hög restsötma, är jag inte nöjd så får den inte vara med på bröllopet

Stannade vid 1.021. En förbättring i alla fall. Ska sätta på flaska i helgen så får vi se hur det smakar

Låter som det är på rätt väg. Helt rätt att vänta några dagar till. FG sjunker säkert några punkter till.

hur gick det med förkulturen om du drog igång någon dvs?
drog igång en förkultur på 1028 london igår. gick ut 14april hadde bara tid att låda den stå 2 dagar innan jag vart tvungen att sätta förkulturen. tycker det känns som dassigt med aktivitet i jäsröret sad

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

Skulle väl gissa att det tog svå dagars bubblande innan den stannat av. Men nog var den väldigt aktiv under bubblandet