Säkerhetsventil på corneliusfat, viktigt?

Har tittat lite på begagnade corneliusfat. Jag ser att vissa av dem verkar sakna säkerhetsventilen. Hur stor nackdel är det?

Sv: Säkerhetsventil på corneliusfat, viktigt?

Finns ju nya lock att köpa, kolla först vilka modeller som passar till respektive...

Bortsett från när man trycksätter fatet efter fyllning
och pressar ut kvarvarande luft genom att dra/öppna ventilen så bör du ju inte sakna ventilen.
Håller man bara koll på sin regulator så har man inget att frukta.

Att fejka realale kan ju iofs bli en aning mer omständigt som man säkert kan räkna ut...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Påverkar det ölets hållbarhet att det blir luft kvar i fatet?

4 Senast ändrad av Kenneth (2009-05-27 18:33:11)

Jo, det påverkar hållbarheten helt klart.
Jag brukar tappa både på fat och flaska och även om jag försöker "pressa" ut kvarvarande luft från fatet så är hållbarheten tydligt kortare än det som tappats på flaska.

5 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2009-05-27 19:17:44)

Ok. Så själva ventilens vara eller icke vara är en försumbar faktor i sammanhanget? Hållbarheten på fat är "dålig" oavsett?

Hållbarheten på fat är sämre än på flaska, men om man har säkerhetsventil på fatet kan man pysa ut trycket ur fatet ett par gånger och fylla på med koldioxid, då får man mindre syre kvar i fatet och där med längre hållbarhet på ölet. Så brukar jag göra iaf.

MVH Boge

7 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-05-27 22:37:19)

Samtidigt så vill jag inflika att jag haft öl på fat i över 18 månader och dom har klarat sig.
En porter och en hallon-veteöl. Men jag har även haft öl på fat som inte varit lika trevliga efter 4-6 månader på fat.

Nu har jag druckit en Adnams, en Chimay(blå), en Wells banan bread beer och när jag sätter punkt efter sista meningen i denna post,
även en Samuel Adams honey porter. Så jag orkar inte fundera så ingående innan jag skriver detta, men -

En bonnig workaround kan kanske vara att vända dina fat upp och ner för att pressa ut luften efter fyllning om de saknar ventil i locket.
Är dom inte fyllda helt till max så borde det kanske fungera. Dessutom får du ju reda på om locket sitter tätt.

Glöm bara inte att koppla från kolsyran innan du vänder fatet wink

Inte helt smidigt, men helt klart "doable"

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio