Brygga Mild

Är väldigt sugen på att brygga en Dark Mild. Jag vill ha den maltig och aningen söt, men inte jättesöt. Vad har ni för synpunkter på det här receptet? Vad skulle ni rekommendera för jäst? Övriga synpunkter och saker jag kanske bör ändra?

Dark Mild:

Brewhouse Efficiency: 65%
Boil Time: 70 Min
Batch Size: 6.5 L
Boil Volume: 8.8 L

Infusionsmäskning 69 grader i 60 min
Beräknat OG: 1.037
Beräknat IBU: 21,6

0,90 kg pale ale malt (73%)
0,15 kg amber malt (12%)
0,15 kg crystal malt (12%)
0.04 kg chocolate malt (3%)

9 g fuggles (4.30% alfasyra) 70 min
5 g fuggles (4,30% alfasyra) 15 min
irish moss 15 min

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Sv: Brygga Mild

Funderar på en annan sak också. Vad är egentligen Dark Invert Sugar? Finns det att köpa i Sverige, eller kan man använda något annat? Det verkar vara ganska vanligt i vissa Mildrecept.

Jag tycker det ser bra ut angående ingredienserna. Lagom med crystal, amber är trevligt och sen lite chokladmalt på det.
Med tanke på hur lite du ska brygga så är väl SO4 rätt ok. En hel påse av t.ex WY 1968 skulle vara lite slöseri i min värld.

Dark invert sugar är vanligt spjälkat och karamelliserat socker. Du kan enkelt göra det själv genom att tillsätta lite citronsyra eller citronsaft till strösocker och vatten och sen karamellisera till önskad färg.
Kolla in invertering och invertsocker: http://lexicon.dansukker.com/sotningslexikon_sv.pdf

Tackar för synpunkterna. Att jag brygger så lite beror mycket på att jag inte har kapacitet att brygga mer. Funderar på att prova Ringwood jästen. Även om det kanske är lite slösaktigt.

Skippar nog invert sugar den här gången, men att koka ihop lite egen var ett bra tips. Skulle vara kul att testa nästa gång man brygger nån mörkare öl igen. Verkar ju vara lite samma princip som när man karameliserar en del av vörten och sedan tillför den till koket. Är det nån som har testat detta?

Ja, det är ganska likartat.
Har provat båda varianterna.
Att koka sockerlag och tillsätta lite citron är busenkelt.

För övrigt kan jag inte så mycket om Dark Mild.
Har provat att brygga det en gång och resultatet blev väl "så där".
Det är inte riktigt min öltyp även om jag provat en del riktigt goda Dark Mild.
Massor med chokladmalt eller ännu hellre "pale chocolate" malt så blir den härligt mumsig.