Uppvärmning

Har nu 2 st 36 liters kastruller med falskbotten och avtappning i botten. Däremot har jag ingen aning om hur jag ska värma upp dem tillräkligt för att kunna använda dem. Jag gissar på att jag kan mäska på spisen Då den borde vara kraftig nog för att hålla temperaturen uppe. Det är möjligt att jag kan koka på den också men det verkar lite bökigt då jag bara precis från in dem under köksfläkten.

Är det någon som har erfarenhet av att installera elvärme element i en gryta och vad man då bör tänka på? Att installera i sidan ger ju problem med den runda formen men det kanske finns någon enkel lösning på detta?

Kommer inte ha tid att börja bygga på det på en vecka eller tre men det är lika bra att veta vad jag ska göra när jag väl sätter igång.

Sv: Uppvärmning

Om du inte kommer in med grytan under spisen så dra fram den en halvmeter eller så. Förvisso fungerar inte fläkten lika effektivt men du kommer åt att röra om.
Jag är dock tveksam till om en vanlig spis räcker till för att värma 70 liter. Eller är det så att du bara tänker koka i ena och mäska i den andra?

Installering av värmeslinga, doppvärmare är inte särskilt svårt. Men man måste ha rätt grejor. Det bästa är väl att göra hål och svetsa på en koppling så att man kan sätta dit och ta bort värmeslingan på ett enkelt sätt.

Blir att mäska i den ena och koka i den andra.

Börjat fundera på kokplattor. De jag letat upp idag har iofs bara kapacitet på en 2000 watt men det måste finnas kraftigare. De har fördelen att de är extremt lättinstallerade och att jag slipper borra och svetsa i mina fina grytor. De har en rejäl sula i botten på nästan 1 cm och jag misstänker att det ligger en aluminiumplatta därinne.

Vid mäskningen finns det ett möjligt problem med ojämn temperatur. Det är väl bara till att röra om lite extra dock. Jag borde kunna installera en temperaturgivare i ett av kärlet och styra en kokplatta efter mäsktemperatur tror jag. Jaja. Jag får se vad som händer. Kul att få tag i ordentliga prylar dock.

4 Senast ändrad av svensson.lu (2005-10-03 22:01:32)

En uppställning som är ganska vanlig bland amerikanska bryggare är att värma upp vatten i en kastrull, mäska i en kylbag och sen koka vörten i en andra gryta. De flesta där verkar använda rätt kraftiga gasbrännare för uppvärmning.

Här är en holländs länk: http://www.barleys.nl/index.htm?thuisbrouwerijen

Hej,
Jag har också letat efter större plattor men de verkar vara svåra att få tag på. Jag vill ha en platta med diameter 30 cm för att täcka hela kärlbotten men den största jag hittat är en lös platta på 23 cm, 2000W hos Clas O. Hur bygger man "spisen" i övrigt om man tar en sådan?

Har faktiskt inte funderat på hur man ska bygga spisen om man köper en lös platta. Borde inte vara så svårt tycker jag. Någon form av reglage för att kontrollera med.

Hittade den här. Den är dock nästan för stor. Får kanske ringa upp lite olika leveranrörer av storköksmateriell http://www.blocket.se/view/6016223.htm? … amp;city=0

Vill helst använda mig av el. Har mer vana av det och säkrare att använda inomhus. Billigare och mindre krångligt dessutom då elutag finns överallt.

Hej
Du hittar inte eluttag som fixar 6KW överallt.
Drygt 2kW per säkring är normalt

/Kjell

Jo jag vet. Har inga planer på att införskaffa den plattan även om det hade varit en kul grej att ha.

Jag är dock osäker på hur många kW jag behöver för att kunna koka upp 30 liter på rimlig tid. Kanske får bygga ett system som använder sig av 2 elutag per gryta för att lösa det så enkelt som möjligt.

jag har 3kW på drygt 60 liter, fast med elpatron.
Det är inte snabbt, men ändå "inom rimliga tider"
/Kjell

2kW på 30 liter borde funka rätt bra i så fall. Vill ju ha 21 liter i jäskärlen och ibland vill man ju koka bort en hel del för att få en lite starkade vört.

Blir att köpa kokplattor nu tror jag. Nu när jag har min första helmalts sats inom räckhåll blir jag lite otålig.

Om man kollar på bilden i länken så ser man att sladden är grov, vilket borde betyda att det är en trefas platta. Om man kopplar in en fas blir det 2kW. hens 6/3=2

Öl är jättegott, tycker vi som har smakat det.

Nej, så funkar det inte.
i trfas har du en spänning mellan faserna på 380V.
och enfas bara 230V.
effekten beror på kvadraten av spänningen så det blir rätt stor skillnad.

Det är möjligt att det går att koppla på något annat listigt sätt, men som du föreslog så får du inte ut så mycket effekt,

/Kjell

Hej,
Om elementen i plattan är dimensionerade för 230 V spänning kopplar man dem mellan respektive fas och nollan, och får då 3x2kW=6kW effekt. En fördel med detta är att man kan använda standard 230-prylar (brytare, jordfelsbrytare mm) och bygga allt som tre enfassystem. En brytare per fas ger också en enkel effektreglering i 2 kW steg. Kopplar man in en (shuntbar) diod i en av slingorna kan man halvera effekten i den slingan och få en reglering i 1kW steg.

Kalle har rätt.
Men troligen är inte en 6kW platta dimensionerad för 3*230V utan snarare för 3*380V

/Kjell

15 Senast ändrad av Kenneth (2005-10-05 19:04:06)

Nuförtiden är det väl 400 volt vad jag vet i trefasström.
Samtidigt som man gick från 220 till 230 gick man från 380 till 400.
Minns inte riktigt hur man räknar men jag har för mig att förhållandet är 3^0,5 (kvadratroten ur 3) ~ 1,73
Dvs
220*1,73 ~ 380
230*1,73 ~ 400

Själv kör jag med 3 st 2200 W elpatroner för att värma/koka 40 liter. Funkar urbra! Elpatronerna består av två delar, en inre värmeslinga och ett yttre hus med elanslutning. Var lite pill med att få huset runt (efter ytterväggen på kärlet) men det gick! Givetvis är allt jordat och jag använder jordfelsbrytare just in case...
Eftersom 10A säkring bara klarar 1 patron, kör jag på trefas. Köpte en splitt-kabel på Jula, en trefas i ena änden och tre enfasare i andra änden. Sen pluggar jag in mina kokare och kokar utav sjutton. När kok har uppnåtts sliter jag ut 2 av patronerna och med bara en i så kokar det som tusan, näste lite FÖR bra...skulle behöva nån slags reglering av effekten. /Ulrik

17 Senast ändrad av Kalle (2005-10-06 15:17:29)

Hej Ulrik,
Prova med en shuntbar diodkoppling i sista elpatronen. När du shuntar (=kortsluter dioden) får du 2,2KW i patronen. Öppnar du får du halva effekten dvs 1,1 kW.

Jag är lite inne på samma sak, alltså med elpatroner i kokkärlet. Jag kommer att köra med trefas, men vet inte om jag ska sätta in ett par/tre mindre patroner eller bara en stor. Blir det märkbart större karamellisering av vörten om man har en kraftigare elpatron månntro?
(Kommer att koka max 100 liter)

Mig veterligen får väl alla bryggverk en "hus-smak". Om det beror på själva uppvärmningstekniken vet jag inte. Nån som har nått bra tips? Dvs får man mer karamellisering med elpatroner än t ex gas? Vad händer om man använder värmesköldar utanpå kärlet?

Shuntbar diodkoppling? Finns det ett färdigt kit på typ Jula eller hos nån annan av dom "kungliga hovleverantörerna" av mer eller mindre braiga grejer?

Jag uttryckte mig lite slarvigt, vad jag menade var en diod i serie med värmeelementet, som man shuntade (=kortslöt) med en brytare.
När brytaren är öppen halvågslikriktas strömmen vilket ger halva effekten. Med sluten brytare går ström båda halvperioderna dvs man får full effekt.
På Elfa finns dioder 20A 1200V för ca 26:- och 40A 1200V för ca 36:-
Framspänningsfallet ger en effektutveckling ca 5W vid 10A halvvåg ( vilket är det man har vid 2200W). Dioden själv klara bara 2-3W innan temperaturen blir för hög. En kylare är därför nödvändig,
Man får man ord bygga allt själv och som alltid måste man tänka på säkerheten och bygga in det i ett isolerande hölje, men som tillåter luftcirkulation för kylningen.

om man seriekopplar två element så blir effekten halverad eller?

Öl är jättegott, tycker vi som har smakat det.

Nix!
Spänningen halveras.
Effekten = spänning *spänning /resistans.
Du får alltså en fjärdedel jämfört med att ha dem parallell kopplade.
/Kjell

23 Senast ändrad av Kalle (2005-10-17 16:51:51)

Hej,
Ulriks problem är att han har för hög effekt när bara ett element är inkopplat (de två andra faserna är bortkopplade). Seriekopplar man detta element med ett av de andra, som inte används, får man som kalleale säger 1/4+1/4 = 1/2 effekten. Seriekopplar men alla tre får man 1/3 sammanlagd effekt.
Detta är ett alternativ till diodkopplingen som jag föreslog men omkopplingsbarheten ställer krav på de komponenter om man ska använda så att det inte uppstår någon kortslutning. Omkopplarna ska ha mycket god "break before make" marginal. Alternativt bryter man alla faserna, gör omkopplingen, och slår sedan på den fas som ska driva elementen (lite vanskligare).

Koppling normalläge alla faserna inkopplade:

F1_____o____o______E1______o_____o______Noll

o______________o

F2_____o____o______E2______o_____o_______Noll

o______________o

F3_____o____o______E3____________________Noll

Och i enbart F1-läge, full effekt:

F1_____o____o______E1______o_____o______Noll

o______________o
                         | 
       F2_____o      |o______E2______o_____o_______Noll

o_______________o
                         | 
       F3_____o      |o______E3____________________Noll

Och i enbart F1-läge, halv effekt:

F1_____o____o______E1______o       o________Noll
                                                  |
                          o______________o|
                         | 
       F2_____o      |o______E2______o_____o_______Noll

o_______________o
                         | 

Och i enbart F1-läge, tredjedels effekt:

F1_____o____o______E1______o       o________Noll
                                                  |
                          o______________o|
                         | 
       F2_____o      |o______E2______o       o_______Noll
                                                    |
                          o_______________o|
                         | 

Textgrafiken funkar inte riktigt, vertikallinjerna går inte att få rätt, men jag tror att det är tydligt nog.

Okej, tack för el-lektionen! smile
Dessvärre tror jag nog att jag håller mig ifrån att bygga en dylik mockapär. Är det ingen som har nått förslag på "färdig" man kan plocka från hyllan i nån butik?

Ett förslag på "halvfärdig" mackapär är ELFA 72-055-29
Den kan användas för att reglera en fas.
Den monteras in i serie med en av sladdarna till elementet.
För att kunna köra den på full effekt (över 1kW) så måste den monteras på en kylplåt.

Elfa är inte en jättebillig affär. Kostar 428 kr + moms
Troligen kan man hitta något motsvarande billigare på annat ställe.

/Kjell