omältat vete till belgisk wit

Jag har tänkt brygga en belgisk wit öl men de flesta recept har nån typ av omältat vete (wheat flaked på engelska)
var hittar man sånt. här läst på forumet men inte riktigt hittat nåt svar. Mannagryn? fungerar det?
var goda och hjälp mig;)

skål!

Sv: omältat vete till belgisk wit

http://www.humle.se/cgi-bin/web_store/w … uctid=5231

aha det är alltså det man använder puffat vete till. svar på två frågetecken på en och samma gång!
Tack för det blåkulla!

Om du ändå är nyfiken på veteflingor så borde du kunna hitta det i välsorterade mat- eller hälsokostbutiker. Den tillverkare jag känner till som har veteflingor är Saltå Kvarn. De har även korn- och dinkelflingor.

fungerar det lika bra med det som med puffat vete då?

fördelen med puffat är att du slipper koka det innan mäskning, annars funkar det lika bra, som jag har fattat iaf..

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

aha man tackar för svaren! en liten följd fråga; varför bör man koka före?

8 Senast ändrad av Flasktömmaren (2009-05-18 13:44:06)

helt enkelt för att mjuka upp/göra stärkelsen åtkomlig för enzymerna från malten
(det är väl det främsta skälet iaf, sen har det att göra beta glukaner, det är såna som gör att havregrynsgröt blir seg, kokas de en stund så släpper den segheten lite, =lättare lakning)

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

tack för det! här är det snabba svar:) då lärde man sig nåt nytt igen

Jag brukar använda Kungsörnens vetekross. Betydligt billigare än saltåkvarn.
Jag har funderat om det inte borde funka att använda vanligt vete från någon bonde. Är det olika sorter på vete precis som korn?

Veteflingor är också förklistrade och behöver inte kokas. Jag har kört med Saltå Kvarns veteflingor i många år och de funkar bra. Nu har jag tyvärr inte sett dem i någon butik i Östersund under mer än ett år, det verkar som om dinkelflingorna tagit över.

Någon skrev i ett tidigare inlägg att dinkelflingorna har en lite mer nötig smak. Jag har inte provat det själv.

Kanske dum fråga men skall man krossa det puffade vetet före mäskning eller bara kasta i det helt som det är? Jag antar att det skall krossas som allt annat.

Krossa vetet.