Tjenare har lite frågor angående brygga öl från grunden

Tjenare!

Jag satte ner en Humle (humulus lupulus) i jorden i våras, och när sedan svärfar satte korn över hela fältet utanför föddes snabbt en tanke på att man kunde kombinera dessa två växter på ett trevligt sätt?

Men det jag undrar är om malt tillverkning är en hopplös historia eller om det kan vara värt att prova på?

Sen vet jag inte vad skam det är för humle jag kört ner i jorden egentligen, men den kanske funkar? smile

Om det är någon som har ett tok-enkelt recept på någon ljus öl utifrån de här förutsättningarna skulle jag bli jätteglad!

Ha det!

2 Senast ändrad av tio Pepe (2009-05-16 23:34:22)

Sv: Tjenare har lite frågor angående brygga öl från grunden

Som nybörjare kan det vara bra att börja enkelt med maltextrakt. Sen kan man gå över till att köpa malt och mäska själv. Men få hembryggare går vidare en nivå och gör själva malt av kornet. Vad beror det på?

Är det för att malt är så billigt eller är det för att det är svårt att mälta själv? Jag tror på det första. Processen med att mälta är kanske inte jättekomplicerad, men kostar en del arbete.

Det här tar jag ur huvudet så det kan vara fel. Kornet ska först blötas och sen gro lagom mycket. Sen rostas det (lagom mycket, olika rostningar ger olika sorter). Och det är det där med vad som är lagom som kan vara ganska tidsödande att få till.

Recept går alltid att ordna senare, men du måste nog lära dig att mälta kornet först av allt. Och innan det så ska du pröva på att brygga öl på litet enklare sätt så att du lär dig hur färdig malt ska se ut.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

3 Senast ändrad av Flasktömmaren (2009-05-17 07:06:20)

Hej, Sugar! wink
Jag tänkte inte försöka ge mej på att svara direkt på dina frågor, men det var ju en trevlig tråd iaf, så jag gör förstås vad jag kan för att förstöra den då... smile:)

Kom att tänka på ett kåseri jag läste för länge sen som jag tänkte dela med mej av, here we go:

Fadern satt och försökte förtvivlat att läsa sin tidning, hans lille son hade nu blivit 6 år gammal, och frågvisare unge gick knappast att uppbringa. Efter att ha svarat artigt en god stund, tröttnade han och sade i bönande tonfall;  -Nu får det räcka med frågor för en stund, jag vill verkligen läsa min tidning, så lämna mej ifred nu är du snäll..
Pojken tystnade i tre sekunder sen sade han; -Snälla pappa, bara två frågor till, sen ska du få läsa tidningen...
Fadern tänkte uppgivet att den lille kanske menade vad han sa, och i hopp om en lugn stund lade han tidningen i knät och sade; -Men bara två frågor då?, vad är det du vill veta?
-Jo, sa pojken.. -Hur gör man konservburkar? Och varför blir det fint när man krattar?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

tio Pepe skrev:

Som nybörjare kan det vara bra att börja enkelt med maltextrakt. Sen kan man gå över till att köpa malt och mäska själv. Men få hembryggare går vidare en nivå och gör själva malt av kornet. Vad beror det på?

Är det för att malt är så billigt eller är det för att det är svårt att mälta själv? Jag tror på det första. Processen med att mälta är kanske inte jättekomplicerad, men kostar en del arbete.

Det här tar jag ur huvudet så det kan vara fel. Kornet ska först blötas och sen gro lagom mycket. Sen rostas det (lagom mycket, olika rostningar ger olika sorter). Och det är det där med vad som är lagom som kan vara ganska tidsödande att få till.

Recept går alltid att ordna senare, men du måste nog lära dig att mälta kornet först av allt. Och innan det så ska du pröva på att brygga öl på litet enklare sätt så att du lär dig hur färdig malt ska se ut.

Ja du har nog väldigt rätt där! Anledningen att jag ville göra det direkt från kornet var att det kändes ganska aturligt när man har ett helt fält fullt utanför fönstret samt att det känns ju ganska fräckt på något sätt. Men som  du säger att köpa malt och prova låter som en bra idé så det skall jag definitivt göra.

Tack för svaret!

(Flasktömmaren, jag tycker ditt inlägg kan räknas som ett svar också smile haha!)

Visst är det fräckt att göra öl på råvaror som växer utanför fönstret. Du ska absolut försöka.

Men jag rekommenderar att du lär dig brygga öl först. Hembryggarföreningen har kurser och en informativ wiki. Här på Humlegårdens hemsida finns också information.

Sen när du lärt dig brygga öl ska du ta itu med att lära dig att göra malt.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

6 Senast ändrad av Ratatosk (2009-05-17 14:17:04)

tio Pepe skrev:

...

Det är ju flera steg som måste tas för att komma ända dit. T.ex. ser jag inte var man kan få tag på helt, omältat korn så man inte behöver odla det själv? En säck utsäde från lantmannaföreningen är ett gott försök, men då är det väl betat så man dör eller något...

Sedan är det kanske så att många är alltför fixerade vid analysvärden, programvara och överdriven noggrannhet, i stil med att koka 23,5 gram humle med alfasyrahalt 4,9% i 47 minuter. Då vågar man inte ens använda egenodlad humle, vilket ju ligger närmare till hands än kornmältning.

Sugarushproductions skrev:

Tjenare!

Jag satte ner en Humle (humulus lupulus) i jorden i våras, och när sedan svärfar satte korn över hela fältet utanför föddes snabbt en tanke på att man kunde kombinera dessa två växter på ett trevligt sätt?

Men det jag undrar är om malt tillverkning är en hopplös historia eller om det kan vara värt att prova på?

Sen vet jag inte vad skam det är för humle jag kört ner i jorden egentligen, men den kanske funkar? smile

Om det är någon som har ett tok-enkelt recept på någon ljus öl utifrån de här förutsättningarna skulle jag bli jätteglad!

Ha det!

det första du bör kolla upp är ju vilken typ av korn svärfar har sått, allt korn är inte lämpat för ölbryggning..
du kan ju börja här... http://shbf.se/index.php/wiki.html  , sök på korn.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Jo fast han har satt korn av anledningen att Lantmännen efterfrågar korn till just ölbryggning just nu. Så det är jag säker på att det inte är några problem.