Vintervärmare

Hejsan, jag finner att det är hög tid att brygga en alkoholstark kryddad vintervärmare som skall lagras fram till vintern.

Funderar på att utgå ifrån Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter.
Då funderar jag på att dra ner på chokladmalten och byta ut bourbon mot lagrad rom istället. Vaniljstängerna kan vara kvar fast kompletteras med andra vintriga och juliga kryddor som nejlika m.m. Kan även tänka mig att tillsätta någon frukt till sekundärjäsningen.
Funderar även på att höja alkoholhalten något och kanske tillsätta en annan jäst vid primningen (champangejäst?) eller tillsätta en annan jäst ifall orginaljästen inte orkar högre alkoholhalter.

Jag funderar på att sluta runt 11-14% och är mer ute efter ett kryddat barley wine än en imperial porter.

Några förslag?

2 Senast ändrad av Flasktömmaren (2009-05-19 20:34:13)

Sv: Vintervärmare

champagnejäst vid prim är ingen bra idé, den jästen jäser ut helt torrt, o i ett barley wine kan det ju vara rätt högt FG, dvs bombvarning.finns en bra tråd om kröjsning här  http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2012    smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

3 Senast ändrad av Gilgrim (2009-05-18 08:02:21)

Jag kanske bör kröjsa istället då! smile

Nu när vi ändå diskuterar primning, finns det något bra sätt att avbryta primningen i flaskorna, tänkte då på sött mousserande vin, vanligt torrt mousserande är inga problem. Då säger vi att vi vill sluta runt 1030 oe i flaskorna och har då 1033 oe, när det då gått X antar dagar/timmar så avbryter man jäsningen genom snabb upphättning utav flaskorna till ca 70 C (eller liknande), går detta? (Alkoholen stannar kvar i flaskorna då de är förslutna men jästen borde dö)

Alternativt så kan man ju självklart tillsätta laktos eller ngt liknande för att söta.

4 Senast ändrad av Flasktömmaren (2009-05-19 20:15:07)

jag har inte pysslat nåt med vin, så det där vet jag inte, söta med laktos borde ju funka men det ger oxo en helt annan sötma än restdextriner..
jag hade en annan tanke igår som i princip gick ut på att om du använder safal us-05(tror att den kan vara ett bra val, är ju en riktig krigare till jäst, dessutom lätt att dosera+ aloholtålig), så spar du lite jäst i en liten "förkultur", som du ställer i kylen tills det är dags, då tillsätter du mer vört, så jäsningen hinner dra igång och sen tillsätter du 2 ml av det/flaska + lämplig mängd primsocker... som en variant till kröjsning alltså, poå det viset har du pigg jäst flarrorna... Vad tror du?
  (förresten varför skulle du söta med laktos?)

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

5 Senast ändrad av Gilgrim (2009-05-19 07:55:41)

Jodå det borde fungera och då slipper man frysa ner vört / "efterkultur" ^^

Vet någon hur pass alkoholtålig Safale US-05 är egentligen?

prova att odla upp en chimayjäst, från den blå,den tål mkt alkohol.

Jag jäste ut en dubbel på knappa sex dygn med den jästen, aromerna ur jäsröret växlade från riktigt kraftig plast(frigolit,liksom, ja inte för att frigolit är så kraftigt, hehe , men doften ), till frukter, och på slutet luktade det exakt som de där rosa skumsvamparna, godiset alltså.  Sen tvärtstannade den, då hade den jäst ut från OG 1072 till 1015. Det var riktigt häftigt.

förresten har du bestämt dej ang. receptet? verkar kanske lite udda att basera receptet på en imp. porter om du vill ha en kryddad (med frukt?) BW...

8 Senast ändrad av Gilgrim (2009-05-19 23:09:37)

Nej jag är öppen för förslag ännu.

Jag vill ha riktigt mörk ale (inte stout svart utan mörkbrun nästan svart), som ligger runt 11-14%.
Så jag tänkte att det receptet låter som en bra utgångspunkt då det redan är lite kryddat samt ifall jag tar bort chokladmalten så får nästan det jag letar efter (mer karamellmaltstoner än chokladmaltstoner, dvs lite mindre bränt).
För att höja alkoholhalten lite grann så tänker jag använda mig utav lite mörkt socker, förmodligen farinsocker, och självklart lite större proprtioner Pale Ale malt.

Jag tror att Chimay jäst är en superb idé då jag nu märker att detta påminner lite om en trappist med sockret och att det kryddas...

.. i såna fall skulle du kanske testa belgian strong ale jästen, den tål, enligt info på humle 12-13%, försök jäsa den vid lite lägre temp (18/ 19 C) första dagarna, så blir den inte SÅ belgisk, sen höjer du när den lugnar sej..
Läs på specen på humle, den verkar perfekt...

Duh.... Nu vet jag inte vad jag ska ta för jäst, Belgian Strong verkar ju givet! Fast isåfall tror jag nog inte jag vill spetsa den med rom som jag skrivit ovan. Tanken var att sötman i romen skulle jäsa och ge kolsyra. Eller vad tror du?

Jag ska spåna lite i recept och kommer upp med ett asap!

Gilgrim skrev:

Tanken var att sötman i romen skulle jäsa och ge kolsyra. Eller vad tror du?

Bara en tanke för det är inget jag vet något om...

Rom tillverkas ju oftast av melass av sockerrör som jäser innan vätskan destilleras. Jag vet inte vilken sorts jäst dom använder för att jäsa ut sockret innan destillation, men jag är tveksam till att öljäst kan jäsa ut någon ting ur sötman som är kvar i romen.

mina numer preskriberade erfarenheter av alkoholdestillering smile säger mej att det inte kommer att finnas ett uns sött kvar efter dest. ja rätta mej om jag har fel. Men man vet ju inte med vilken typ av socker den är eftersötad med o dessutom inte med hur mkt, så strunta i rommen, blir säkert bättre utan, men som sagt receptet är ju din sak...

Jag trodde nämligen att dom eftersötar rom?

Gilgrim skrev:

Jag trodde nämligen att dom eftersötar rom?

finns ju olika sorter, men var den här tråden på väg egentligen?

Recept (prototyp)

Volym: 18 L
Est OG: 1,113
IBU: ----

6 kg Pale Ale Malt
1 kg Munich I
0,6 kg Brown Malt
0,5 kg Crystal malt (120-140 EBC)
0,2 kg Melanoidmalt
325g mörk kandisirap

Jäst: Belgian Strong Ale

Förslag på humle och IBU? Borde ändå ha rätt så hög IBU för att balansera maltigheten och alkoholen. Jag struntar nog i kryddning, frukt och rom, hehe ^^